Lägga till sufflix på tävling

Equilina

Trådstartare
Får man lägga till ett sufflix på hästens namn vid tävling? I detta fallet gäller det en bokstav (som Robin Z).

Sv: Lägga till sufflix på tävling

Vad man får och inte är jag inte så insatt i, men jag tänkte bara påpeka att det heter suffix, inte sufflix. ;)

Så vitt jag vet får man bara använda de namn som hästen faktiskt har och namn på sponsorer. Z-hästarna heter ju så för att de kommer från samma stuteri. (Eller?)

Hoppsan :D Tack för rättelsen!

Nja, Z får alla hästar som har "godkänd Zangersheide-stam" använda, de kan vara födda var som helst. Även hästar utan anknytning får använda Z, men iaf ASVH avråder från det.

Inte Z det gäller i detta fallet dock. :)

Min förra häst skulle ha ett H som tillägg efter sitt namn, det hade visst alla den uppfödarens uppfödningar. Av ngn anledning så reggade han inte in detta H på min häst, så när tävlandet började bli datoriserat, dvs när klubbarna började använda sig av förbundets dataprogram, då var aldrig det där H:et med längre på min häst, aven om jag anmälde hästen med H:et.

Och min nuvarande hästs namn har förbundet börjat rota rejält i! Det är en Brandenburger, de har (hur vete 17?!) upptäckt att hon inte tävlar i det namn hon är stamboksförd i Brandenburgers avelsförbund.
Den jag köpte hästen av importerar hästar, hon byter namn på de flesta hästar och lägger dessutom till sitt firmanamn i förkortning.
Säljarens firmanamnsförkortning sa förbundet tvärnej till att få ha med, det går inte att få med ens med namnbyte.
Deras förslag till mig var att om jag ville ha namnet jag alltid har kallat hästen, då ska jag ansöka till Brandenburgerförbundet om att få byta namn på hästen. Vilket gjorde att jag började gnälla över ansträningen, genast erbjöd sig ridsportförbundet att göra det åt mig.
Dessutom tycker jag det är bra med säljarens gemensamma "extranamn" på hästarna, då vet man ju var de trevliga hästarna kommer ifrån! Men det är väl för mkt gratisreklam för hästhandlaren anser väl förbundet gissar jag! ;)

Allt detta för en häst som max tävlar 1,20, förmodligen inte kommer tävla högre än lokal nivå och givetvis aldrig utanför Sverige. SÅ mkt jobb lägger ridsportförbundet på en sådan sak. Man kan undra om de har lite att göra om dagarna?! :angel:

Så min gissning är, glöm att du får lägga till någon bokstav! ;)

Haha, vilket engagemang från förbundet! :D

Nu är det inte någon av mina hästar det gäller, men tack för svaret!

Finns ju massor med hästar som heter något efter, typ M, S, H, SN, KLG, KLT osv... Och de är ju förknippade med olika uppfödare.

Men det har ju blivit populärt även bland dem som bara tar ett föl (eller få) att lägga till en bokstav efter namnet. Vanligast verkar M, S och H att vara, men kan ju då bli förknippade med de större uppfödarna. Men uppenbarligen är det tillåtet.

Är det inte så numera att man inte får ha stuterinamn före eller efter hästens namn på halvblod? Tex så hette ju hästar uppfödda på Markebäcks stuteri förut Markebäcks "någonting", nu heter de "någonting" MB.

Kanske därför dessa bokstäver efter namnet blivit så populära nu?

Ja jag är förvånad över deras stora engagemang! :D

Jag muttrade ju också att det var ju inte SÅ kul för mig när jag inte visste vad min häst heter i tävlingssammanhang, kan ju tex inte köpa en broderad vojlock, vad ska jag skriva på den?!
Ja jag VET, jag som är tant borde inte hålla på som en ponnyunge med broderade schabrak och sånt, men det är ju så gulligt! :angel:

Jo, det vet jag (två av mina heter xxx T), men de hästarna är ju registrerade med sina bokstäver. Frågan var om man får lägga till det i efterhand, bara på tävling.

Jaha du menade så, det vet jag inte, men jag tror inte man får det faktiskt.

Hästen ska tävla under det namn som finns i passet! Såvida den inte också har ett kommersiellt namn (t ex sponsornamn), men då ska det godkännas av Ridsportförbundet och särskild licens måste lösas. Står i TR I som finns på nätet.

Jamen jag nöjer mig inte med broderade schabrak! Har grimma med namn på också (i kön när jag skulle beställa den brodyren höjde jag radikalt medelåldern...). Har dessutom namn på hästsläpet, dock står än så länge mina förra hästars namn på den, ska bytas på sikt.

Jag menar det är ju lite löjligt att en tant som mig ska ha som argument att inte kunna brodera namn på schabraket som anledning till att inte hästen "heter rätt". ;)

Tycker det är "löjligare" av förbundet att bråka om din hästs namn så att du inte kan brodera ditt schabrak! :mad:

:D

Hästen ska tävla under det namn som finns i passet! Såvida den inte också har ett kommersiellt namn (t ex sponsornamn), men då ska det godkännas av Ridsportförbundet och särskild licens måste lösas. Står i TR I som finns på nätet.

Har en spinoff-fråga (riktad till alla):

Min häst heter Quality-Cruiser i passet.
Måste jag använda bindestrecket?

Så pass. Alltid lär man sig nåt nytt! ;)

Jag har ett broderat schabrak och ett broderat täcke och ALLA tittar snett på mig för det! "Varför har du satt dit namnet för, du vet väl vad din häst heter?" :confused: Det kanske inte är därför man vill ha namnen på grejerna, dåråmen... :devil:

Har en spinoff-fråga (riktad till alla):

Min häst heter Quality-Cruiser i passet.
Måste jag använda bindestrecket?
Heter den så, så heter den så. Kanske inte vad jag skulle ha gjort - satt dit ett bindesstreck, alltså - men av någon anledning så sitter det där och då heter ju hästen så.

kl

Skit i vad förbundet vill och använd det namn ni känner för och så får det väl stå "fel" namn på papper och startlistor.

Min häst heter Heidelberg i officiella sammanhang men jag använder bara Kalle hemma.
Har skrivit Kalle bus på ett schabrak som jag tänker ha när jag tävlar, vem ska hindra mig?

Det är mycket enklare att göra så än att bråka med "överheten"
Taskig sits för dig där dom ska byta till det gamla namnet, det verkar aningen osmidigt.

Sen är det ju bra att brodera namn på sina saker, ingen kan ju ta dom! Man blir av med allt för mycket saker när man är ute och tävlar :grin:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: fio
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 598
Senast: Mirtai
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
577
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka