lägger av

melvin

Trådstartare
hej! har en häst som är trevlig, lydig och framåt när jag rider yte, men som bara lägger av och slutar lyssna när jag kommer in på ridbanan, hur ska jag göra för att få henne mera uppmärksam och fortsätta att vara alert inne på banan också?? behöver lite hjälp, då jag tycker att detta börjar bli ett problem! :confused:

Sv: lägger av

Gör inte sådant hästen förväntar sig inne på banan. Ställ upp hinder, ta ett språng då och då, lägg ut bommar och trava över dem omväxlande. Det brukar pigga upp hästen om man när man gjort ett par varv på en volt styr på ett hinder för att sedan fortsätta. Man skapar en förväntan. Sedan måste du fundera på hur du rider på banan. Är du väldigt enformig och sitter och nöter eller varierar du övningarna så hästen känner att det händer något?

Liknande trådar

Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
890
Senast: Emma-pemma
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 762
Senast: cewe
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 120
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka