Sv: Lagligt?
Att någon tex kastar dem genom ett skyltfönster kan väl inte TS göras ansvarig för? Det är ju inte heller tex mitt fel om någon stjäl min cykel och sen kastar den genom ett stort skyltfönster.
Nu är jag litet tjatig, jag vet...

Men jag vidhåller att det är ett naivt synsätt, och inte direkt jämförbart med cykeln. Och att min problematisering är relevant för TS idé.
Mitt resonemang bygger på mitt påstående att lösa föremål frekvent används för skadegörelse i stadsmiljö, företrädesvis på helgnätter av berusade personer. Det kan hända att jag är ute och cyklar här, och att det inte alls är så. Att det skulle gå utmärkt att t.ex lägga ut en handfull glashammare utan att de skulle användas framåt småtimmarna en lördagnatt, eller ställa ut sprayburkar med färg utan att de skulle användas för att klottra på fasader och bilar. Eller lägga ut tändsticksaskar runt julbocken i Gävle utan att de skulle användas. Men jag tror att det är en rätt verklighetsfrämmande tanke.
Lösa gatstenar, brunnslock etc används frekvent för skadegörelse, det är de flesta medvetna om och därför brukar man inte heller lämna sådant löst i stadsmiljö om det kan undvikas - i synnerhet inte på nätter och helger. Du ser allt mer sällan lösa cykelställ i centrala stadsmiljöer, inte heller lätt flyttbara (kastbara) blomkrukor, bänkar eller liknande stadsmöbler. Att säga att det inte är [i det här fallet TS] fel när sådana föremål används till skadegörelse och helt flytta över ansvaret till gärningsmannen är förstås oantastligt ur ett strikt formellt perspektiv, men det visar - tycker jag - att man inte riktigt insett orsakssambandet ifråga om spontan skadegörelse.
Jag menar att alla som vistas i det offentliga rummet har ett solidariskt ansvar för det. Om man på goda grunder kan anta att det jag påstår kan ske faktiskt kan ske men vidhåller att det ändå är en bra idé med hänvisning till ansvars[löshets]frågan... då menar jag att man är mer cynisk än man får vara.
Jag ser den potential för här frågan att dra iväg åt en "konststudent vs allmänheten" diskussion i stil med den om de uppmärksammade Konstfack-tilltagen...