4 och lönerna ska sättas till vad just den verksamheten kan bära, eller hur![]()
Nej naturligtvis inte, däremot kan vem som helt, när som helst bli egen företagare och inte tjäna några pengar alls.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
4 och lönerna ska sättas till vad just den verksamheten kan bära, eller hur![]()
Eftersom vår lönenivå otvetydigt ligger högre än andra länders i EU vad det oskolad arbetskraft g
Är din lösning på den stora sysselsättningsutmaningen alltså att nyanlända ska starta egna företag (som inte tjänar några pengar alls)? Det löser varken integrationsproblematiken, där det handlar om att hamna i ett svenskt sammanhang, gärna på en arbetsplats, eller försörjningsproblemet.Nej naturligtvis inte, däremot kan vem som helt, när som helst bli egen företagare och inte tjäna några pengar alls.
Så bra då, och vad är det som håller upp den typen av löner då?Nej naturligtvis inte, däremot kan vem som helt, när som helst bli egen företagare och inte tjäna några pengar alls.
Har vi?? jag tror inte att en hjälparbetare ( så kallas ofta oskolad arbetskraft i många EU-länder) har bättre anställningstrygghet än här. Utbildad arbetskraft som är fast anställd nja.. Deras a kassa brukar vara tidsbegränsad men annars så..Nej det har vi inte alls och vi har sämre anställningstrygghet också.
Är din lösning på den stora sysselsättningsutmaningen alltså att nyanlända ska starta egna företag (som inte tjänar några pengar alls)? Det löser varken integrationsproblematiken, där det handlar om att hamna i ett svenskt sammanhang, gärna på en arbetsplats, eller försörjningsproblemet.
Har vi?? jag tror inte att en hjälparbetare ( så kallas ofta oskolad arbetskraft i många EU-länder) har bättre anställningstrygghet än här. Utbildad arbetskraft som är fast anställd nja.. Deras a kassa brukar vara tidsbegränsad men annars så..
Ja, under de månader du får den. men eftersom den är tidsbegränsad, och den begränsningen efterlevs, så blir det utslaget på tid en annan verklighet.Tvärt om A-kassan har oftast mycket generösare villkor.
Så kan man undra varför andelen eu-migranter som planterar skog är så hög i Sverige jämfört med Svenskar som åker till Polen och gör detsamma? Kan det bero på att lönen för detta hjälparbetarjobb är så mkt högre i svedala ?![]()
Ja, under de månader du får den. men eftersom den är tidsbegränsad, och den begränsningen efterlevs, så blir det utslaget på tid en annan verklighet.
1000 spänn om dagen i 3 månader är inte generösare än 250 spänn om dagen i ett år.
Har du källa på alla dina påståenden?Nej den är inte alls tidsbegränsad, vad har du fått de dumheterna ifrån?
Generellt sett är A-kassan generösare i EU än i Sverige.
Generellt sett är anställningstryggheten bättre.
Generellt sett är arbetstiden kortare.
Generellt sett är pensionsåldern lägre.
Det är ju samma som svenska AF har både för ungdomar och sk. fas 3. Och lika illa och utnyttjat är det. Nu kommer ju fas 3 att tas bort och jag vet inte vad det kommer att ersättas med.I Spanien har ju låglönejobb, tillfälliga sådana, tagits fram som en lösning för att få stopp på arbetslösheten bland unga. Tanken var att de skulle få erfarenhet och kunna gå vidare i arbetslivet efteråt. Tyvärr sätter företagen det i system och idag kan få unga försörja sig på sitt heltidsjobb. Företagen har inget incitament till att anställa nån på en tillsvidareanställning utan kör bara på nästa ungdom som får ta över.
Ja det är det och den får alla som stämplat ut, efter ca 1 år.....Bättre eller sämre än i Sverige?Det är ju samma som svenska AF har både för ungdomar och sk. fas 3. Och lika illa och utnyttjat är det. Nu kommer ju fas 3 att tas bort och jag vet inte vad det kommer att ersättas med.
Jag tycker inte om när en del arbetsgivare har satt i system att i huvudsak "anställa" folk bara för att dom får mer i bidrag för att "ta emot" dom än vad det kostar företaget, det gynnar bara oseriösa företagare. Vilket i sin tur slår ut de seriösa.
Till TS fråga så är jag kluven. Jag tycker inte att de "nyanlända" ska få gräddfiler hur som helst bara för att dom kommer från vissa länder, isåfall ska det gälla ALLA som kommer ifrån ett annat land.
Det skulle vara en sak om dom kunde få vara på en arbetsplats för att lära sig språket, skaffa nya vänner och i viss mån lära sig kulturen, lite som en prao eller hustomte, utan krav på att göra samma arbete som en "riktig" anställd ska göra.
Det hänger ihop med det ovan, att man i företag, stat, kommun och landsting inte ska kunna ersätta "riktiga" anställda med bidragsanställda. (det gäller f.ö de som anställs med sjukbidrag mm, de ska heller inte utkonkurrera en "riktig" anställning, utan vara mer som en extra resurs).
Beskriv gärna vari den sämre anställningstryggheten ligger, specifika exempel från specifika länder.Nej det har vi inte alls och vi har sämre anställningstrygghet också.
Har du källa på alla dina påståenden?
I Tysklands exempelvis så stämplar du i ett år (är du gammal och har jobbat hela tiden så kan du få 2 år)därefter går du över i HARZ4 närmast att liknas vid socialbidrag med arbetsvillkor
En vanlig ensamstående arbetslös individ får inklusive boende, el o värme ca 9000* per månad om han varit arbetslös i ca 2 år.
Var hamnar du i Sverige?
*Hyra ca 5000 spänn
Beskriv gärna vari den sämre anställningstryggheten ligger, specifika exempel från specifika länder.
Och jo, visst ligger vi högt i lön för "arbetare" och/eller lågutbildade människor jämfört med resten av Europa, medan vi ligger lågt i lön för akademiker (utifrån samma jämförelse).
fortfarande...källa på det.....Timanställningar, staplade vikariat, tidsbestämda anställningar. Vilket EU kritiserar Sverige för.
Och hur stor är sedan sannolikheten för en ny period med samma ersättning i samband med åtgärd?A-kassa Sverige. 300 dagar ca 60% av lönen.
Vad tycker vi om det, då?
Själv tycker jag att enda förutsättningarna som skulle kunna göra det OK är om det vore något slags tidsbegränsade "nystartsjobb".
Jag menar då att man "skapar" ett relativt okvalificerat jobb, som annars inte finns. Och att det jobbet kan tilldelas en nyanländ för en definierad period, för att personen ska "komma in i arbetsmarknaden" och komma in i att jobba och använda svenska språket. Efter att den tidsperioden har passerat, kan projektet delas ut till någon annan.
Jobb som jag utifrån min trånga horisont kan se som aktuellt, kan vara att göra stor nytta på en vårdcentral genom att packa upp tvätt, fixa med kaffemaskinen, packa förråd och liknande enklare arbetsuppgifter som verkligen "vill bli gjorda". Men där nu rådande ekonomi inte tillåter att verksamheten anställer en ordinarie person.
Jag tycker INTE att det är en rimlig idé att vissa personer ska ha lägre lön för ett redan existerande jobb, bara för att man råkar vara född någonannanstans. Det skulle innebära en ENORM (jo, jag är högröstad idag) risk för att skapa ett samhälle med första och andra klassens människor. Usch.