låglönejobb till nyanlända

Undertecknad noterar att frågan egentligen är glasklart utredd.

Vi har ingen miniminivå på lön, så det är upp till företag att sätta lönen helt fritt om de inte gjort några andra specifika avtal som säger annat.

Så vi behöver inget nytt förslag för att det ska hända - det är redan en realitet.
Men om vi inte har en viss nivå på lönen för exempelvis skogsplantering, varför kommer då européer hit för att jobba som plantörer, om det nu inte är så att lönen ligger exceptionellt över lönen för samma jobb i deras hemländer?
Det är tom så att man registrerar sig som företag för att kunna gå ner ytterligare under normlönen...

Och skärskådar man det hela ytterligare så jobbar många på raka ackord, så de överhuvudtaget inte har ngn timlön.
Och ser man sedan på vad ackorden ligger på så är det väl en av grundorsakerna till att folk hellre stämplar än tar dessa jobb.

fortfarande...källa på det.....
För att underlätta
redovisa villkor o ersättningar i Sverige och redovisa sedan jämförbara i ex Danmark, Tyskland o Holland.

EU-kommissionen underkänner Sveriges regler för visstidsanställningar. Svenska arbetsgivare ska inte så länge som i dag kunna stapla olika tidsbegränsade anställningar på varandra. Nu sågar också flera tunga svenska remissinstanser regeringens försök att undkomma en stämning i EU-domstolen.

http://www.dn.se/ekonomi/eu-kritiserar-svenska-anstallningsregler/

Men om vi inte har en viss nivå på lönen för exempelvis skogsplantering, varför kommer då européer hit för att jobba som plantörer, om det nu inte är så att lönen ligger exceptionellt över lönen för samma jobb i deras hemländer?
Det är tom så att man registrerar sig som företag för att kunna gå ner ytterligare under normlönen...

Och skärskådar man det hela ytterligare så jobbar många på raka ackord, så de överhuvudtaget inte har ngn timlön.
Och ser man sedan på vad ackorden ligger på så är det väl en av grundorsakerna till att folk hellre stämplar än tar dessa jobb.

Jag menar bara att det är fri lönesättning i Sverige så frågan om vi ska införa låglönejobb är helt upp till företagarna i landet (och om någon är villig att ta jobben till de lönerna).

Det är tillåtet som företagare att betala 50 öre i lön för en heltid 40h/vecka som skogsplanterare men det lockar nog ingen att ta jobbet.

Andra länder har minimilöner vilket gör det olagligt för företag att utnyttja svaga grupper på det sättet.

Jag menar bara att det är fri lönesättning i Sverige så frågan om vi ska införa låglönejobb är helt upp till företagarna i landet (och om någon är villig att ta jobben till de lönerna).

Men det finns ju mycket som går att göra i praktiken. Eftersom kollektivavtalens täckningsgrad är runt 90% så hade det sannolikt hjälpt att t.ex införa en undantagsregel för nyanlända som tillåter lägre än avtalsenliga löner under en viss period - om det är vad man vill se.

EU-kommissionen underkänner Sveriges regler för visstidsanställningar. Svenska arbetsgivare ska inte så länge som i dag kunna stapla olika tidsbegränsade anställningar på varandra. Nu sågar också flera tunga svenska remissinstanser regeringens försök att undkomma en stämning i EU-domstolen.

http://www.dn.se/ekonomi/eu-kritiserar-svenska-anstallningsregler/
OK då vet vi att man klagar på visstidsanställningar i Sverige, men fortfarande vet vi inte huruvida arbetsvillkor, löner o a-kassa är sämre eller bättre...
Våra låglöne vik jobb är väl att jämföra med de 500 eurojobben som finns i bla Tyskland ?

Det är tillåtet som företagare att betala 50 öre i lön för en heltid 40h/vecka som skogsplanterare men det lockar nog ingen att ta jobbet.

Andra länder har minimilöner vilket gör det olagligt för företag att utnyttja svaga grupper på det sättet.
Det stämmer men hur gör man då vid ett rakt ackord?

Jag förstår inte din fråga här :confused:
Du får utveckla den om det är något du vill ha svar på.
Jag vill ha svar på inlägg 30
"Nej den är inte alls tidsbegränsad, vad har du fått de dumheterna ifrån?
Generellt sett är A-kassan generösare i EU än i Sverige.
Generellt sett är anställningstryggheten bättre.
Generellt sett är arbetstiden kortare.
Generellt sett är pensionsåldern lägre." by golit

A-kassan är bättre i Sverige eftersom den bortre gränsen är diffus¨
Anställningstryggheten är likvärdig, fast det är billigare att avskeda folk i Sverige
Arbetstiden är tillsammans med den franska den kortaste,
Pensionsåldern är lägre..
Så jag förstår att Golit inte vill svara ;)

"Europarådet har i veckan uttryckt missnöje med Spaniens minimilön som för en heltid är 648,60 € per månad under 2015. ”Det är inte tillräckligt för att erhålla en dräglig standard” säger Europarådet. Då har minimilönen ändå höjts från januari med 3,30€ efter att ha varit fryst under hela 2014. Portugal är det enda landet i västra Europa som har lägre minimilön, 565,83€. I Tyskland, som nyligen införde en lägsta lön, är den 1 360€ för heltidsarbete."
Carte_du_Conseil_de_lEurope.png

Till det kan väl sägas, att i Sverige har vi en genomsnittlig lönespridning bland vuxna på ca 20%, i Tyskland ligger den på 100% bara som exempel på att vi har extremt låga löner för högt utbildade och extremt höga löner för lågt utbildade.

Senast ändrad:
En tanke som dök upp hos mig...
Vi i Sverige har ju ett mått på minimi-ersättning/hjälp/peng eller vad man ska kalla det, som är satt av soc. Det vill säga den ersättning/hjälp du kan få av dom för att överleva i Sverige. Sen har vi ju en djungel av diverse bidrag...
Skulle man inte kunna med hjälp av dom siffrorna räkna ut vad en minimilön skulle vara för att vara rimlig i Sverige?
Då skulle ju alla företag ha något att gå på och kanske t.o.m kunna anställa folk på något som liknar "extra-tillgång" eller kanske t.o.m lärling?!
Jag är ute efter något som skulle skapa vita seriösa jobb utan massa "hitte-på" (ex fas 3).

En tanke som dök upp hos mig...
Vi i Sverige har ju ett mått på minimi-ersättning/hjälp/peng eller vad man ska kalla det, som är satt av soc. Det vill säga den ersättning/hjälp du kan få av dom för att överleva i Sverige. Sen har vi ju en djungel av diverse bidrag...
Skulle man inte kunna med hjälp av dom siffrorna räkna ut vad en minimilön skulle vara för att vara rimlig i Sverige?
Då skulle ju alla företag ha något att gå på och kanske t.o.m kunna anställa folk på något som liknar "extra-tillgång" eller kanske t.o.m lärling?!
Jag är ute efter något som skulle skapa vita seriösa jobb utan massa "hitte-på" (ex fas 3).

Du är inte dum, du!
Enda problemet är väl att en lön inte tar hänsyn till barn eller inte. Så en minimilön i nivå med eller strax över försörjningsstödet skulle kunna vara något!

Jag är kluven.

Dels tycker jag det känns väldigt VÄLDIGT fel att ha speciella jobb som bara personer födda på vissa platser kan söka.

Dels finns det redan idag en arbetsmarknad där människor utnyttjas men där de inte får betalt alls. Alla praktikplatser. Jag vet inte hur många praktikplatser som faktiskt lett till jobb - jag vet själv bara ett. Men praktikplatser där arbetsgivaren tar in praktikant efter praktikant, år efter år, och dessutom utnyttjar dem å det grövsta - sådana kan jag räkna upp ett gäng.

Å andra sidan finns det en oherrans massa jobb som inte blir gjorda idag. Jag vet arbetsplatser, både privaa och offentliga, där vaktmästaren är bortrationaliserad och handläggare byter lampor, kör returkartong och papper på fritiden på väg hem från jobbet, där man skruvar upp hyllor och skruvar ner dito på tid som skulle kunna användas till det man är anställd för. Kontorister och sekreterare var jobb som fanns förr men som inte längre existerar.

Alla sådana jobb skulle kunna bli riktiga jobb igen men med slopad arbetsgivaravgift och en något lägre lön. Fast ändå betydligt högre än ren A-kassa och enormt mycket mer än etableringsersättning eller soc.bidrag,

Fast skulle det bli bra? Vet inte.

Även om vi antar att det skulle bli bra (vilket jag ju då inte heller vet), så framstår det som mig oerhört underligt med en sådan satsning riktad mot "nyanlända". Inte bara för att gruppen är så heterogen, utan också för att man bland mycket annat måste fråga sig hur länge någon är nyanländ. Vad händer sedan? Hur troligt är det att personen genom att ha det där arbetet har lyckats kvalificera sig för bättre/vanliga arbeten?

Och, vilket är min största invändning, på vilket sätt skiljer sig nyanlända från andra grupper som inte heller är särskilt integrerade i samhället?

Det finns infödda svenskar sedan stenåldern som har extremt låg utbildningsnivå, extremt dålig (skriftlig, ibland även muntlig) språkhantering, extremt svårt att begripa hur samhället fungerar i tillräcklig mån för att kunna anses integrerade. När det gäller dem, pratar vi inte om särskilda, enkla jobb med särskilt låg lön som en lösning. Utan bara det att de här personerna är att betrakta som svenskar, gör att vi inte betraktar deras problem som något som har med integration/segregation att göra. Trots att problembilderna är praktiskt taget identiska.

Även om vi antar att det skulle bli bra (vilket jag ju då inte heller vet), så framstår det som mig oerhört underligt med en sådan satsning riktad mot "nyanlända". Inte bara för att gruppen är så heterogen, utan också för att man bland mycket annat måste fråga sig hur länge någon är nyanländ. Vad händer sedan? Hur troligt är det att personen genom att ha det där arbetet har lyckats kvalificera sig för bättre/vanliga arbeten?

Och, vilket är min största invändning, på vilket sätt skiljer sig nyanlända från andra grupper som inte heller är särskilt integrerade i samhället?

Det finns infödda svenskar sedan stenåldern som har extremt låg utbildningsnivå, extremt dålig (skriftlig, ibland även muntlig) språkhantering, extremt svårt att begripa hur samhället fungerar i tillräcklig mån för att kunna anses integrerade. När det gäller dem, pratar vi inte om särskilda, enkla jobb med särskilt låg lön som en lösning. Utan bara det att de här personerna är att betrakta som svenskar, gör att vi inte betraktar deras problem som något som har med integration/segregation att göra. Trots att problembilderna är praktiskt taget identiska.
Det finns naturligtvis ingen möjlighet att i lagstiftningen skriva att migranter fram till ett bäst före datum ska ha den lägre lönesatsen.

Det enklaste vore en minimilön, lagstadgad och att den låge straxt över socersättningen dvs runt 10 000 per månad före skatt.
Resterande bidrag skulle utformas så att den som tog ett lågbetalt jobb skulle premieras dvs att det skulle löna sig även inräknat bidragens brytningströsklar.

Sedan skulle det naturligtvis inte spela ngn roll om arbetstagaren heter Nisse eller Abdulla.

Fast jag antar att den är högre än 1 kr i månaden som är tillåtet i Sverige? Tanken måste vara att en minimilön ligger åtminstone något norr om existensminimum.
Jämför hur många som jobbar, lagligt, för en heltidslön som de inte kan försörja sig på i Sverige jämfört med Spanien. Det spelar ingen roll hur många gånger du säger att man kan sätta lönen på 1 kr i Sverige - det är knappast vanligt. Medan du har drivor med ungdomar som jobbar för minimilön i Spanien och inte kan flytta hemifrån eftersom lönen inte räcker till.

Jämför hur många som jobbar, lagligt, för en heltidslön som de inte kan försörja sig på i Sverige jämfört med Spanien. Det spelar ingen roll hur många gånger du säger att man kan sätta lönen på 1 kr i Sverige - det är knappast vanligt. Medan du har drivor med ungdomar som jobbar för minimilön i Spanien och inte kan flytta hemifrån eftersom lönen inte räcker till.
Toge man bort bostadsbidragen så skulle nog fler ungdomar än i dag bo kvar hemma här i Sverige med...

Du är inte dum, du!
Enda problemet är väl att en lön inte tar hänsyn till barn eller inte. Så en minimilön i nivå med eller strax över försörjningsstödet skulle kunna vara något!
Ja exakt. Det borde väl finnas sådana siffror redan idag hos t.ex soc tänker jag.
Det finns ju alltid de som skiljer från normen av olika anledningar, men det borde väl inte vara så himla svårt att räkna på om man gav sig 17 på det...;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka