"Lagom" träning?

Hagstadius

Trådstartare
Jag har en tik som vid 9veckors besiktningen fick anmärkning på höger framben, hon fick på båda frambenen vid återbesiktning när hon var 11veckor. Nu vid 1års besiktningen (vaccinationen och besiktning) så verkade hon mest obekväm av att stå på bordet där veterinären kollade henne och sa inget när hon tog bak och fram frambenen.
Jag vet inte alls vad som är lagom träning eller sådant för henne då veterinären sa att det var "lika bra" att avliva henne när hon var 11v för hon skulle aldrig kunna gå längre sträckor utan att ömma. Vi har gått upptill 5h långa rundor utan att hon har visat någon sorts ömhet någonstans, hon har aldrig visat ömhet i benen p.g "ledproblemen", hon har ju såklart haltat några gånger efter lite för vild lek men inget av att bara ha motionerat.
Vad tycker ni är lagom och vad för sorts träning? Jag har inga "normala" hopphinder eller agilityhinder men har ju normala saker såsom stolar med sopkvastar osv att ha som hopphinder. Hon hoppar väldigt bra både med avstånd och stillastående.
Så aktiveringstips som är roliga för henne och kanske är mer lek än träning då vi har ju inte så mycket att träna till då vi inte kan tävla.
Vad hade du gjort med din hund? Vi bor i lägenhet och har ingen trädgård :P
 
Sv: "Lagom" träning?

Vet ni ens VAD det är för fel på lederna? Har de bara känt på henne eller är hon röntgad också? Om hon inte är röntgad så skulle jag börja där, för att veta vad det egentligen är för fel på hunden.

Annars, speciellt för hundar med ledproblem, så är det bra om de hålls vältränade och hellre lite för smala än runda. Det är också bra träning att låta hunden simma då det inte sliter på lederna men ändå gör att musklerna får arbeta. Vad som också kan vara bra om de tex har artros är att ge glucosamin som hjälper till att smörja lederna. Men som sagt var, vet ni inte exakt vad som är fel, så börja med att kolla upp det.
 
Sv: "Lagom" träning?

De har bara känt på henne. Vi kanske ska röntga henne när hon är 18mån men då vi mest har henne som sällskapshund så får vi se vad det kostar. Vi brukar gå till stranden där hundar får bada ungefär 2-3ggr i veckan fast hon simmar ju inte speciellt mycket utan mer springer runder i vattnet. Jag har inte badat ännu men åker man till en strand och badar så tar man ju med henne så får hon också simma.

Hon är lite underviktig och väger 26kg fast då hon sett "bäst" ut och varit i hennes "bästa" hull så har hon vägt 29kg. Däremot så ändrar hon väldigt mycket i vikt och just nu ger vi henne lite mer än vad hon ska ha för att hon ska gå upp till 28-29kg.

Ang. extra vitaminer/tillskott har jag tänkt på jättemycket. Jag har gett henne Linfröolja för att hon ska bli bättre i hull och lite sådant och den har hjälpt men hon äter inte den om hon inte får den med burkmat så vi har slutat att ge henne den. Finns det några bra tillskott som hundarna gillar som bara är att strö på maten? Jag har ett Back On Track täcke som jag använder när vi kan, det är för varmt på sommaren så det är mest på vinterhalvåret och det ska hjälpa till att värma upp lederna, förbättra blodcirkulationen osv :)
 
Sv: "Lagom" träning?

...då vi mest har henne som sällskapshund så får vi se vad det kostar.

En hund är en hund oavsett om den tävlar eller ligger på soffan. Det är ett djur som DU har ansvar för!

Jag skulle absolut ta reda på felet asap, så att ni sedan kan göra upp en plan för träning, kost och ev medicin. Annars håller jag med R_C.
 
Sv: "Lagom" träning?

Vi har en 5-årig rottweilertik som har pålagringar på armbågarna. Hon bröt ett framben som 4-månaders valp och är därför "lagad" både i bogen samt att armbågsspetsen slogs loss och sitter därför fast med ett stift. Hon blev friskförklarad vid ca 9 månader, sen röntgas ju rottweiler (precis som många andra raser) vid ca ett års ålder och då kunde man se att hon hade pålagringar. Röntgades om som 2-åring och då var det ingen förändring.

Som sagt är hon idag 5 år, har inte haltat ett steg (pga armbågarna då) efter att hon blev friskförklarad. Hon är patrullhund i hemvärnet, tränar (och snart tävlar) rallylydnad, ställs ut samt tränar lydnad och spår som "underhåll" för patrulleringen.
Vi försöker se till att hålla henne i lagom hull, försöker träna allsidigt, stretchar efter hårdare träning.

Det vi undviker är helt enkelt saker som sliter på framdelen, tex att springa utför på lösa underlag (kommandot "sakta" är väldigt användbart i sandtag!), tränar inte heller överdrivet mycket på hopp eller A-hinder osv. Brukar inte heller cykla på grusväg med henne kopplad, så som många gör för att konditionsträna. Dels har vi bara den hårda varianten av grusvägar här och dels så är jag rädd att missa tecken på att hon blir trött om jag även har koll på koppel och cykel. Cyklar hellre på stora skogsvägar med henne lös.

Just ja... Hon får ett fodertillskott som heter Glycoflex. Ska enligt vår uppfödare som även är veterinär vara "det bästa på marknaden".
 
Senast ändrad:
Sv: "Lagom" träning?

En hund är en hund oavsett om den tävlar eller ligger på soffan. Det är ett djur som DU har ansvar för!

Jag skulle absolut ta reda på felet asap, så att ni sedan kan göra upp en plan för träning, kost och ev medicin. Annars håller jag med R_C.

:bow:

Med tanke på att hunden faktiskt haltar ibland så skulle jag VERKLIGEN kolla upp den och det snarast!
Hundar visar ofta inte hur ont det gör så även en liten hälta kan innebära att hunden har rejält ont - min ridgeback fick en dubbel fraktur i tassen men gick ändå på den, haltade litegrann men inte mer än att jag dröjde fem dagar innan vi kontaktade veterinär. Hon måste ha haft jätteont :crazy:.

När ni väl har en diagnos så skulle jag kontakta en hundfysioterapeut eller sjukgymnast för att kunna lägga upp ett individuellt tränings- och behandlingsschema. Och ja, det kostar att ha hund även om det är en sällskapshund!
 
Sv: "Lagom" träning?

Verkar ju vansinnigt att en veteriinär skulle dömma ut en hund utan att ha undersökt hunden på annat sätt än att klämma/känna på henne.
Jag hade åkt till ett djursjukhus och fått hunden undersökt ordentligt!

Det finns mängder med saker man kan göra med en hund tex rallylydnad, freestyle, specialsök, spår osv.
 
Sv: "Lagom" träning?

Kan upplysa dig om att en röntgen kostar väl mellan 1000-2000 spänn och vill ni inte lägga den summan på hunden för att reda ut vad som är fel så bör ni inte ha hund.
 
Sv: "Lagom" träning?

Vi kanske ska röntga henne när hon är 18mån men då vi mest har henne som sällskapshund så får vi se vad det kostar.

Då kanske du ska börja lägga undan de 400 kr du köper halsband och andra "onödiga" prylar för varje månad (som du skriver om i en annan tråd)? En röntgen är inte jättedyr. 1500 kr och uppåt tror jag det kostar. Det hinner du spara ihop innan hon är 18 månader. Men eftersom hon halter redan nu så borde hon nog undersökas snarast, så hon kommer under rätt behandling. Hälta kan bero på mycket, fästingsjukdom till exempel.
 
Senast ändrad:
Sv: "Lagom" träning?

Sedan kan man ju fråga sig varför du i ena tråden säger att du inte kan gå 1 timmes promenad med din hund till Brukshundsklubben för att det sliter men i denna tråden så kan du gå i 5h?!
Dessutom så är hoppning det sista man ska göra med en halt hund.
Boka tid hos veterinären och red ut vad som felas med din hund!
 
Sv: "Lagom" träning?

Innan hunden är ordentligt utredd av veterinär på klinik kan du aldrig veta vad som är lagom träning!
Och jag hade sett till att göra det på en gång, för så länge hunden inte är röntgad vet du aldrig hur illa det egentligen är.

Är du verkligen beredd att låta hunden lida för att du inte vill lägga ut pengarna för röntgen, och därför inte kommer få vet hur illa det mycket väl kan vara?

/Camilla
 
Sv: "Lagom" träning?

Hopp skulle jag definitivt undvika. Dock skulle jag hålla hunden så vältränad som det bara går. Men först och främst skulle jag röntga hunden (varför vänta tills hunden är 18 månader?) och sedan ta kontakt med en hundfysioterapeut för att ta reda på vad som är rätt träning för hunden.

Men generellt så är water trademill, simning (lugnt med flytväst), balans- och styrkeövningar för framdel respektive bakdel på stockar, bosuboll (eller balanskudde beroende på storleken på hund), promenad i högt gräs/snårig vegetation bra för de flesta hundar med ledproblem av olika slag.

En hund som har ledproblem från det att den är valp måste hållas i topptrim oavsett om det är en sällskapshund eller inte. Det handlar om hundens välbefinnande.
 
Senast ändrad:
Sv: "Lagom" träning?

Ni verkar ha hängt upp er på att hon "är" halt. Hon har varit det 2-3ggr efter att hon LEKT vildare med andra hundar och sen kanske haltat i 10min efteråt och sen går hon normalt igen.
Läste någonstanns att man skulle röntga hunden vid 18månader av någon anledning jag inte kommer ihåg men om röntgen kostar ungefär 1500kr så kan jag gärna spara ihop pengar själv och röntga henne. Men det kostar väll mer om det är på båda frambenen?
Att simma har jag tänkt på lite med henne men vart kan man göra det utan att behöva bada själv? Jag badar själv inte mer än fötterna/benen i havet så det blir svårt att få henne att simma på annat sätt än att kasta pinnar/bollar/flytleksaker och då blir det ju ingen "lugn" simmning.

Och det med bruksklubben så sa jag inte att en timmes runda var mycket för henne utan att det är en "lagom" runda, jag tycker däremot inte att man ska gå en halvtimme (kanske bra som uppvärmning med vissa hundar) och sen träna i kanske 1-2timmar med hunden i agility för att sedan gå tillbaka i ca 30min igen. Det tycker jag blir för mycket för henne, att däremot springa hur hon vill (lös) och kunna bestämma takten själv och sådant tycker jag att hon klarar mycket längre då det inte blir någon "speciell" träning utan då är det ju frivilligt hur snabbt hon ska springa!

Av veterinären som sa att vi lika bra kunde avliva henne före vi blev "fästa" vid henne rekommenderade också oss till att (om vi inte ville avliva) att söka upp en kiropraktor som skulle kolla på henne.
Jag skulle hellre åka till en kiropraktor än röntga henne. Däremot så har vi inte tillgång till bil mer än vad min pappa kan köra (han jobbar typ från 7 på morgonen till halv 9-10 på kvällen ungefär varje vardag och har ofta möten på kvällarna) så vet någon en kiropraktor i Landskrona eller som man kan ta bussen till från Landskrona :)

Någon av er som använder BoT täcke på era hundar som har ledproblem/stela osv? Jag har sett på henne att under första rundan så har hon varit lite små stel i framben och bakben och vaggar lite konstigt men efter hon kommit igång så går det över fast ett täcke kanske skulle kunna göra det bättre?

Vad tycker ni, röntgen eller kiropraktor?
 
Sv: "Lagom" träning?

Jag tycker du verkar ha haft kontakt med en väldigt konstig veterinär.

Röntgen av höft- och armbågsleder gör man vanligast när hunden är 12-16 månader. Om jag hade varit du så hade jag röntgat nu, varför vänta?

Du kan ju inte påbörja en behandling utan att veta vad det är som är fel.

Jag röntgade min schäfer när han var 12 månader och jag har för mig att det kostade 1600 kr, och det var både höft och armbågsleder. Sen skickar man ju in det till skk som får läsa av det och det kostar ett par hundra.

Har ingen betydelse om hunden används som sällskap eller inte, har hunden problem så ser man till att fixa det på bästa sätt. Annars ska man inte ha hund.

Att inte ha bil är inte heller något att skylla på, jag åker nästan bara tåg och buss när jag ska någonstans. Finns det inte såna möjligheter? Annars får man be någon annan köra.
 
Senast ändrad:
Sv: "Lagom" träning?

Vad tycker ni, röntgen eller kiropraktor?

En seriös kiropraktor behandlar inte hunden innan den är röntgad, misstänker jag.
Som andra redan sagt, kolla upp vad det är för fel på hunden först, dvs röntga. Sen kan man börja fundera över alternativa behandlingar, träning och täcken.
 
Sv: "Lagom" träning?

EN BRA VETERINÄR!
Ingen vettig kiropraktor skulle ens ta i din hund utan att veterinären undesökt hunden först! Ni vet ju inte ens vad det är för fel på hunden?!

Innan man vet det kan man inte ge råd om någonting

Sälj några av alla dina totalt onödiga hundprylar på blocket och ordna nödvändig veterinärvård för hunden.
 
Sv: "Lagom" träning?

Jag skulle både röntga och om nödvändigt gå till leg. hundsjukgymnast. Man måste ju veta vad som är fel för att kunna förhålla sig till det och behandla/jobba förebyggande. Det brukar även finnas hundsim i många städer som man kan åka och låta hunden simma på under kontrollerade former och med utbildad personal.

Min friska hund har aldrig varit halt efter lek eller något annat, bara som en liten tankeställare för dig :) Det är inte så "bara" att hon varit halt några ggr efter hård ansträngning, tycker inte jag i alla fall.


Jag vet förresten ingen som tränar agility 2 timmar i sträck :)
 
Sv: "Lagom" träning?

Ni verkar ha hängt upp er på att hon "är" halt. Hon har varit det 2-3ggr efter att hon LEKT vildare med andra hundar och sen kanske haltat i 10min efteråt och sen går hon normalt igen.

Någon av er som använder BoT täcke på era hundar som har ledproblem/stela osv? Jag har sett på henne att under första rundan så har hon varit lite små stel i framben och bakben och vaggar lite konstigt men efter hon kommit igång så går det över fast ett täcke kanske skulle kunna göra det bättre?

Vad tycker ni, röntgen eller kiropraktor?

Tog bort en del, men våran wachtel tyckte jag var lite halt som dryg 5 mån, avvaktade en vecka med koppelpromenader, han visade igen hälta, släpte honom lös, visade ingen hälta förrens efter en timme hemma, hältan försvann efter några minuter men jag tog honom ändå till veterinär. Resultat, lös benbit i bogen med operation och rehab som följd. Han visade nästan ingen smärta alls när vetrinären kände igenom honom men han hade ändå redan hunnit fått pålagringar.
Så att en hund inte visar hälta betyder inte att det inte har ont... Röntgen kan du göra när som helst, 18 mån är för höfter och armbågar som man skickar in till SKK för att få en bedömning. Och det är mellan 12-18 mån som gäller då, lite beroende på ras.

Men om du tycker att hon är små stel så har hon antagligen ont, jag skulle inte som hundägare tycka att det är okej oavsett om det är en sällskapshund eller arbetande hund.

Jag använder BoT täcken på våran hund, men dels har vi bogen att tänka på, dels har han en D-höft som han inte har ont av idag men vi vill förebygga. Jag använder täckena efter ansträngning för att underlätta återhämtningen.

Och som sagt, ingen seriös kiropraktor skulle ta emot en hund som inte är röntgad och genomgången av veterinär, så alternativet är enbart en bra vetrinär som går igenom och röntgar det som behövs, och ja det kan säkert kosta en hel del men om man nu har skaffat sig hund så får man ju även ta kostnaden.
 
Sv: "Lagom" träning?

En hund är en hund oavsett om den tävlar eller ligger på soffan. Det är ett djur som DU har ansvar för!

TS är 15år, så förhoppningsvis finns någon förälder i bakgrunden som har ansvar.
Hunden är beskriven som en "fyrvägskorsning", plus att den tydligen är trasig redan som valp.

Jag gissar att hunden är nån sorts present till dottern, knappast något seriöst genomtänkt köp. Hukar mig.
 
Senast ändrad:
Sv: "Lagom" träning?

Det har du rätt i. Det är alltså Ts föräldrar som har ansvaret. Hunden ska till veterinär och röntgas. Ts kan ju visa tråden för sina föräldrar om de inte förstår.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp