"Lagom" träning?

Sv: "Lagom" träning?

Vilken normal människa funderar på att gå AGILITY-träning med en hund som uppenbarligen inte är frisk :eek:

Dessutom, bara för att man för "ska" röntga vid ca 18 mån ålders, så betyder ju inte det att man inte kan röntga tidigare för att kolla om hunden är frisk....Jag röntgade min förra hund när han var 10mån och fick då reda på att han hade sk "schäfer-sjuka" (var dock en dobermann :crazy:), att sedan röntga höfter och armbågar när han var 18 mån, var ju självklart.

Sedan räcker det kanske inte med "bara" röntgen, utan beroende på fynd så kan det vara utredning, konvalecens och/el uppbyggnads-vård som gäller. Men hunden är väl försäkrad? Då går ingår sånt i en bra försäkring och du behöver bara betala självrisken och lite till........Är den inte det så kan det vara svårt att få den försäkrad nu. Går den igenom en besiktning? Finns det journaler på tidigare besök?

Det är dyrt att ha djur, har man inte de pengarna som det kostar så ska man inte ha hund helt enkelt. Och OM det nu är ledproblem som det gäller, är ett BRA foder a och o. De kostar en rejäl slant, de köper man inte på ICA.

OCH SJÄLVKLART: det är föräldrarnas ansvar att hunden får den vård den behöver!!
 
Sv: "Lagom" träning?

Ni verkar ha hängt upp er på att hon "är" halt. Hon har varit det 2-3ggr efter att hon LEKT vildare med andra hundar och sen kanske haltat i 10min efteråt och sen går hon normalt igen.
Läste någonstanns att man skulle röntga hunden vid 18månader av någon anledning jag inte kommer ihåg men om röntgen kostar ungefär 1500kr så kan jag gärna spara ihop pengar själv och röntga henne. Men det kostar väll mer om det är på båda frambenen?
Att simma har jag tänkt på lite med henne men vart kan man göra det utan att behöva bada själv? Jag badar själv inte mer än fötterna/benen i havet så det blir svårt att få henne att simma på annat sätt än att kasta pinnar/bollar/flytleksaker och då blir det ju ingen "lugn" simmning.

Nej, det hänger jag inte upp mig på. Jag resonerar utifrån att du har en hund som redan som valp fick anmärkning på besiktning och vid belastning (vild lek) har reagerat med (övergående) smärta (hälta). Det senare är inte normalt, även om det inte händer jämt och ständigt.

18-månadersgränsen för röntgen gäller SKK-röntgen (dvs. röntgen av hundraser som har krav på röntgen i sitt avelsprogram) och gäller vissa större hundraser. Andra hundraser med krav på röntgen röntgas vid tidigast 12 månaders ålder. Åldersgränsen gäller då för att hunden ska få ett officiellt röntgenresultat på höft- och armbågsleder. Denna röntgen syftar framförallt till att vara en hjälp för avelsarbetet med enskilda hundraser. Det är alltså inte i grund och botten något man gör för att ta reda på om den enskilda hunden har problem. Vad jag förstår så har du en blandras och en blandras omfattas inte av SKK-röntgen och därför är heller inte de priser som anges (kring 1500 kr) applicerbara på din hund.

Vad du ska göra när du röntgar din hund är en veterinärmedicinsk bedömning som gäller din hund som individ. Undersökningens fokus ska ligga på din hunds hållbarhet och välmående inte hennes status som rasrepresentant/avelsresultat. Har man skäl att tro att hunden har problem med sina armbågar eller höfter så utreder man hunden direkt, det är man enligt lag skyldig att göra som hundägare. Då spelar det ingen roll om hunden är exempelvis tre månader eller tre år. Du kan med andra ord röntga din hund redan idag och det är vad jag hade valt att göra om det var min hund.

Lycka till med din hund! Be dina föräldrar om förskott på några månadspengar om de inte vill betala för undersökning av din hund. Det kommer att vara värt varje öre eftersom du får svart på vitt hur det står till med din hunds framben/armbågar. Det kan spara många år av din hunds liv och eftersom du så klart älskar din hund så vill du ju att hon ska få ett långt och lyckligt liv! :)
 
Sv: "Lagom" träning?

Läste hos vår veterinär att
Höftleds- och armbågsledsröntgen samt ögonlysning inkl. lugnande kostade runt 1700kr.
Det var "ca" priser men är det inte "onödigt" att ta både höft och armbågsröntgen när hon bara har anmärkning på armbågarna och har aldrig visat något på höfterna? Hon är ju förståss en Schäfer korsning och hennes mamma hade också anmärkning på armbågarna (fick vi veta av en bekant till Saffis uppfödare EFTER köpet). Det stod annars bara priser för höftledsröntgen. Är ögonlysning också något som behöver göras?
Det stog inget om endast armbågsröntgen men det kan man ju fråga efter men 1700kr kommer ta mig ca 4mån att spara ihop till (kanske lite mindre), så då är hon 21 månader.
Om man bara tar armbågsröntgen så är det billigare, tror jag.
Höftledsröntgen och lugnande kostar runt 1250kr
Höftleds- och armbågsledsröntgen inkl. lugnande (inte ögonlysning) kostar 1450kr.

Jag får 500kr i månadspeng och tror inte mamma är villig att betala särskilt mkt..
 
Sv: "Lagom" träning?

Jag skulle röntga både höfter och armbågar. Framförallt eftersom att du tidigare skrivit att hon är stel både bak och fram i början av promenader. Stelhet brukar vara smärtrelaterat, en hund behöver inte halta för att ha ont...

Jag blir lite förvånad att dina föräldrar är så oansvariga. De har köpt dig en hund (som de vid bes. visste var dålig i lederna?) och nu när den har ont så kan de inte ens lägg ut 1500 kr på den? Det kan bli MYCKET dyrare än så när man har djur som blir skadade eller är sjuka och beroende på vad för åtgärder det blir för hunden när ni faktiskt vet vad problemet är så kan ju summan bli hög. Men jag antar att ni har försäkring?

Fråga om du kan få pengarna i förskott och se till att få reda på vad det är för fel på hunden nu. Det vore ju tråkigt om det faktiskt är något som går att rätta till med rätt medicin/träning och som försämras om det inte åtgärdas.
 
Sv: "Lagom" träning?

Det låter som om du har ytterst oansvariga föräldrar. Du kanske ska upplysa dem att enligt djurskyddslagen är man tvungen att ge veterinärvård till ett djur som behöver det annars bryter man mot lagen. Vad händer den dagen hunden skadar sig och veterinärvården kostar 10-tusantalskronor?
Behövs inte mycket för att kostnaderna ska komma upp i de summorna snabbt. Kan vara ormbett, trafikolycka, brutna klor, magomvridning och mycket mycket mer. Inga ovanliga saker för hundar att drabbas av.

Tyvärr så tror jag inte om försäkringen är till någon större hjälp i det här fallet. Enligt agrias villkor:

E Ledsjukdomar
För höftledssjukdom, armbågsledssjukdom, patellaluxation,
osteokondros samt short ulna eller Perthes sjukdom gäller följande
för att ersättning ska betalas ut:

  • Hunden ska vara veterinärvårdsförsäkrad före fyra månaders
    ålder och fortsatt försäkrad utan avbrott.
  • Vid armbågsledsdysplasi (ED) förbehåller sig Agria rätten
    att sända diagnosen till Svenska Kennelklubben (SKK) för
    registrerade och stambokförda hundar.
  • Vid höftledsdysplasi (HD) måste den registrerade och stambokförda
    hundens enskilda bilder vara avlästa och registrerade
    av SKK.

Om hunden inte är försäkrad före fyra månaders ålder kan du
få ersättning med maximalt 3 000 kronor fram till diagnos där
det fastställts att hunden lider av HD, ED eller osteokondros.
Denna begränsning gäller inte om armbågslederna eller höftlederna
tidigare är friskförklarade efter röntgenundersökning
och resultatet är registrerat hos SKK eller annan nordisk kennelklubb
ansluten till FCI. Du kan då få ersättning om problem
uppstår i den förut friska leden.

Lycka till!
 
Sv: "Lagom" träning?

Ögonlysning kan jag tycka är onödigt. Om man inte misstänker att hunden har problem med synen så är det ju i första hand för ras-statistiken.

Försök övertyga dina föräldrar om att röntga hunden nu, eftersom du inte är myndig är det faktiskt deras ansvar att inte utsätta hunden för onödigt lidande. Har hunden tex en inflammation i någon led bör den ju få medicin genast, inte om tre månader.
 
Sv: "Lagom" träning?

Det jag tycker är lite konstigt är att, vad trodde dina föräldrar när du skaffade hund/fick hunden (av dom?)? Att du skulle betala allt själv för hunden utan en egen inkomst?
Om du får 500 kr i månaden av dina föräldrar som ska gå till hunden så borde du spara varje krona! Man vet aldrig vad som kan hända och om man behöver åka till Vet. så kostar det en del.
En frisk hund haltar inte.
Som många andra sagt, Röntga!
Om du har otur så blir det värre ju längre du väntar och kanske inte går att åtgärda tillslut och hunden måsta avlivas pga att ägaren inte hade råd att undersöka sin hund.

Sen är det ju klart att man kan råka ut för underliga veterinärer. Har jag själv gjort.
Jag röntgade min hund vid 9-10 månaders ålder pga att han började halta.
Samma dag som jag hade varit och gjort en besiktning av hunden (han va frisk som en nötkärna sa vet.), ett par timmar senare började han halta.
Trodde först att han kanske sträckt sig så som han flänger och far runt. 2 Dagar senare bokade jag en ny tid på samma vet.klinik och vet klämde och kände (i 3 minuter kanske) och trodde att det var en stukad tå och skickade hem oss igen. Skulle återkomma om 7 dagar om det inte blev bättre. Ringde tillbaka och bokade ny tid efter 5 dagar då det blev värre tyckte jag.
Då röntgades hans höft och haser och dom kom fram till att han har HD. Inte mycket alls, men det orsakade haltandet.
Bara röntgen kostade mig 4000kr, sen en startavgift på 600. Sen så tror jag denna klinik är något dyrare.:cool: Kommer inte heller att åka dit mer utan söka mig till någon annan klinik då dom inte kändes seriösa och va nästan lite otrevliga.
 
Sv: "Lagom" träning?

Ni verkar ha hängt upp er på att hon "är" halt. Hon har varit det 2-3ggr efter att hon LEKT vildare med andra hundar och sen kanske haltat i 10min efteråt och sen går hon normalt igen.
Läste någonstanns att man skulle röntga hunden vid 18månader av någon anledning jag inte kommer ihåg men om röntgen kostar ungefär 1500kr så kan jag gärna spara ihop pengar själv och röntga henne. Men det kostar väll mer om det är på båda frambenen?
Att simma har jag tänkt på lite med henne men vart kan man göra det utan att behöva bada själv? Jag badar själv inte mer än fötterna/benen i havet så det blir svårt att få henne att simma på annat sätt än att kasta pinnar/bollar/flytleksaker och då blir det ju ingen "lugn" simmning.

Och det med bruksklubben så sa jag inte att en timmes runda var mycket för henne utan att det är en "lagom" runda, jag tycker däremot inte att man ska gå en halvtimme (kanske bra som uppvärmning med vissa hundar) och sen träna i kanske 1-2timmar med hunden i agility för att sedan gå tillbaka i ca 30min igen. Det tycker jag blir för mycket för henne, att däremot springa hur hon vill (lös) och kunna bestämma takten själv och sådant tycker jag att hon klarar mycket längre då det inte blir någon "speciell" träning utan då är det ju frivilligt hur snabbt hon ska springa!

Av veterinären som sa att vi lika bra kunde avliva henne före vi blev "fästa" vid henne rekommenderade också oss till att (om vi inte ville avliva) att söka upp en kiropraktor som skulle kolla på henne.
Jag skulle hellre åka till en kiropraktor än röntga henne. Däremot så har vi inte tillgång till bil mer än vad min pappa kan köra (han jobbar typ från 7 på morgonen till halv 9-10 på kvällen ungefär varje vardag och har ofta möten på kvällarna) så vet någon en kiropraktor i Landskrona eller som man kan ta bussen till från Landskrona :)

Någon av er som använder BoT täcke på era hundar som har ledproblem/stela osv? Jag har sett på henne att under första rundan så har hon varit lite små stel i framben och bakben och vaggar lite konstigt men efter hon kommit igång så går det över fast ett täcke kanske skulle kunna göra det bättre?

Vad tycker ni, röntgen eller kiropraktor?

Det ska vara veterinär innan man ens tar hunden till kiropraktiker. Kiropraktiker FÅR inte lov att behandla en sjuk hund utan att den är kollad av veterinär först, och du bör även få röntgad snarast.

Kan ta som exempel att vår 8-månaders som började halta vid enstaka tillfällen efter tuffare lek. När han gjort det vid ett par tillfällen(2 eller 3 gånger) så kollade vi upp honom hos veterinären och fick honom röntgad.
Det visade sig att han var så trasig inne i armbågarna att det inte gick att göra något, och lär även ha lidit mycket mer än vad vi såg, så vi fick ta bort honom. :(

Tänk på att hundar är otroligt duktiga på att dölja smärta, så innan man får tydliga tecken på problem har det ofta gått långt.

/Camilla
 
Sv: "Lagom" träning?

Jag får 500kr i månadspeng och tror inte mamma är villig att betala särskilt mkt..

Hade jag varit dig så hade jag visat din mor jordbruksverkats regler angående att djur som är sjuka ska tas till veterinär omgående, och att det inte får dröja mer än rimlig tid, vilket inte är 4 månaders utan tid bokad snarast.
För det är så att hon är skyldig att betala då du inte får lov att ha ensamt ansvar över ett djur förrän du är myndig.

/Camilla
 
Sv: "Lagom" träning?

Ögonlysning kan jag tycka är onödigt. Om man inte misstänker att hunden har problem med synen så är det ju i första hand för ras-statistiken.

Här håller jag med dig, tror också att det är en onödig undersökning.
Jag har inte heller gjort det på min som inte heller är skk-reggad, och aldrig kommer gå i avel.

/Camilla
 
Sv: "Lagom" träning?

Om hunden inte är renras alltså inte reggad i SKK, ska då SKK läsa av röngen "skyltarna" eller vem är det annars som ska läsa av dem?

Här är min veterinärs hemsida : http://www.landskrona-smadjur.se/
Första gången vi var där så hade vi en mann, han verkade inte alls bra, vi fick en annan när vi var där andra gången och hon var mycket bättre!
Om man tittar under Prislista/länkar på veterinärens hemsida så står det såhär
Höftledsröntgen inkl. lugnande - 1250kr
Höftleds- och armbågsledsröntgen inkl. lugnande - 1450kr
Höftleds- och armbågsledsröntgen samt ögonlysning inkl. lugnande - 1700kr
Men kostar det mer att få bilderna avlästa eller är det allting inkl. Står väldigt otydligt på hemsidan men det borde väll vara allt inberäknat?
Vad brukar det annars kosta för att få bilderna avlästa?
 
Sv: "Lagom" träning?

Det är ingen som läser av bilderna mer än vetrinären om du har en blandras, jag tror du måste släppa tanken på den sortens röntgen helt enkelt. Det är för renrasiga hundar, läsningen på SKK görs för rasens skull, inte för individen egentligen.

Det du ska fråga veterinären om är ungefärligt pris för en veterinärundersökning, med röntgen. Antagligen kommer du få ett väldigt svävande svar eftersom de inte kommer att våga ge något fast pris. Men du kanske kan få något pris att gå efter, sen beror det väldigt mycket på vad de vill undersöka med, röntgen, ultraljud osv Var tydlig med att du inte har någon försäkring och att du vill veta vad det kostar vart eftersom med undersökningarna. Sätt dig ner med dina föräldrar och förklara läget, visa dem den här tråden om de inte vill förstå allvaret med att ha skaffat dig en hund, det är dags för dem att växa upp och faktiskt vara föräldrar. Det är deras ansvar att se till att du tar dig till veterinären med hunden och betala vad som behövs.
 
Sv: "Lagom" träning?

Man kan väl visst skicka plåtarna till SKK och få de avlästa även om man inte har en SKK-reggad hund? Det vet jag att en kompis som hade en JRTC-reggad jack russel gjorde ...
 
Sv: "Lagom" träning?

Man kan väl visst skicka plåtarna till SKK och få de avlästa även om man inte har en SKK-reggad hund? Det vet jag att en kompis som hade en JRTC-reggad jack russel gjorde ...

Fast det hjälper ju knappast TS, hunden är ju halt alltså måste hon få hjälp av en veterinär, att kosta på ännu mer pengar för att läsa av en plåt som hon inte har den minsta nytta av känns ju rätt bortkastat. Och det är ju skillnad på en blandras och en ren rasig hund som är reggad...
 
Sv: "Lagom" träning?

Det är väl ändå ingen skillnad i hur man diogniserar höft och armbågs fel beroende på renras/blandras!
Dom på skk är ju förmodligen 100 ggr skickligare på att läsa av plåtar än den lokala vetten.

Jag ska själv röntga min vuxna iår eftersom jag misstänker höftfel på henne. Hon är blandras... Dock visar hon ingen smärta men hon har ett lite knepigt rörelsemönster.

Men i vilket fall så ska hunden till veterinären och denne bör avgöra vad som ska göras. Det är ju inte ens säkert det handlar om ad/hd.
 
Sv: "Lagom" träning?

Men vänta nu, det är väl ändå veterinärens jobb att avläsa röntgenplåtar vid hältutredning och inte SKKs!!

SKK läser av och graderar HD/AD enligt sin "mall" och thats it.
 
Sv: "Lagom" träning?

Det är ingen som läser av bilderna mer än vetrinären om du har en blandras, jag tror du måste släppa tanken på den sortens röntgen helt enkelt. Det är för renrasiga hundar, läsningen på SKK görs för rasens skull, inte för individen egentligen.

Om den egna veterinären tycker plåtarna ser ok ut hade jag sedan ändå låtit SKK läsa av plåtarna, dels för att få en andra åsikt då veterinärerna tyvärr ofta bara ser om det är total kass.
Och om plåtarna även blir friade hos SKK så har du efter det ett mer heltäckande försäkringsskydd på en blandras.
Och jag gör i alla fall inte bara röntgen för avelns skull utan även för att veta statusen hos individen så att jag vet hur det ser ut, och vad jag kan göra för att förebygga problem för just denna individ som jag har med att göra.

/Camilla
 
Sv: "Lagom" träning?

Vi har en försäkring på henne!
Kan man bara gå till veterinär "kliniken" och fråga vad det kostar? Eller ska man ringa?
Vad ska man säga isf, "Hej, jag har en hund och undrar vad en röntgen kostar?" eller?
 
Sv: "Lagom" träning?

Dom som jobbar med detta på skk gör inget annat.
Dom har ju den största vanan och kunskapet om det.
Deras "mall" om du vill kalla det så duger ju utmärkt på renras så varför inte blandras?
Man röntgar ju inte renras enbart för statistik och avelsarbete utan även för varje enskild hunds liv!
Jag kommer låta vetten säga sitt men ändå skicka in min hunds plåtar.
Två utlåtande är aldrig fel!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp