Terja

Trådstartare
Ni som har denna hundras, berätta allt ni vill och kan om den! Gräna bilder på era egna hundar :)

Har varit och tittat på sådana hos en uppfödare i närheten av mig och nu väntar jag bara på att vi får komma och titta på valparna. Ska se om man klarar av dem eftersom jag kan vara lite känslig. Spännande!

Sv: Lagotto

Jag har inte själv någon Lagotto, men en nära träningskompis till mig på klubben har det. Hunden är supertrevlig, ett underbart temprament och psyke.

Kan faktiskt tänka mig att skaffa mig en sådan själv. Tex så är ju storleken så perfekt!

Har träffat flera stycken som gjort sig bra bla i lydnad och spår/sök.

//Gilly

På den kursen jag och jycken går just nu finns det två lagotto-hannar, en vit/ljus och en mörkbrun. De verkar båda två vara pigga, trevliga och sociala hundar men den ljusa är otroligt livlig! Ibland hoppar han och far omkring som en vilde och ägaren är jätteförbannad såklart:) .

Precis så var det med en hund hos uppfödaren... fast hon var unghund.

Ingen annan?

Har en tik som är 2½ år. Hon har en hemsk jaktinstinkt (kan inte gå lös) och väldigt många egna idéer, en ganska jobbig första hund måste jag säga. Men oj som jag utvecklats som hundägare med henne. Och jag är definitivt fast i rasen!!
Som de andra säger här...En helt underbar hund i lagom storlek som älskar att träna.

Så här upplever jag lagotton:
- pigg och glad
- ungefär som en brukshund i fråga om aktivering...
- väldigt lättlärd (på gott och ont)
- duger till "det mesta" inom hundvärlden

Jag kör lydnad, agility, viltspår och freestyle med min hund. Dessa saker med sikte på tävling. Sen blir det också sök, trix och övrig hjärngympa också.

Ett par bilder på min älskling, som liten och stor:
spring.JPG

Bild%20024.jpg

20575_1178802356.jpg

Vi har en Lagotto hane på 2 år som är kanontrevlig. Han är bra med både människor, kan vara lite reserverad ibland, och andra hundar/djur. Har respekt för hästarna men älskar att bada, sjö eller hav spelar ingen roll.
Är som sagt lättlärd, gör vad somhelst för en godis, och lagom stor. Bra att de inte fäller, klipper han ca 3 ggr per år.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 546
Senast: Sel
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 893
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat... 2
Svar
20
· Visningar
2 067
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?