Lämna öppet köp?

SiZo

Trådstartare
Jag håller på att försöka sälja div sadlar just nu då de inte passar hästen, och jag behöver pengar för att ha råd att köpa en ny.

Jag har fått många mail, men alla vill ha öppet köp, något som jag har sagt blankt nej till. Tycker ni jag har gjort rätt eller fel?

Det känns som att folk kommer bara prova och vara oförsiktiga med sadeln och sedan skicka tillbaks den i dåligt skick (2 av de jag försöker sälja är i nyskick, så det spelar ju roll om de får nån ny repa).

Hur gör ni?
Jag börjar fundera på att lämna öppet köp just för att kunna bli av med dem :crazy:

Sv: Lämna öppet köp?

Låter konstigt med öppet köp på en begagnad vara, tycker du gjort rätt som sagt nej.

Jag förstår att du vill få sålt, men jag skulle inte våga ta risken.

Någon annan som är mer insatt eller har mer erfarenhet, kanske har några bättre råd.

Kram, Maya

nej, jag skulle heller aldrig skicka den på öppet köp. Det kan ju dels hända nåt när den provas eller när den transporteras! Tycker att du gör helt rätt! Man förstår ju att dom vill prova, men samtidigt så är det för stor risk för dig.

Det bästa är ju om det är någon nära dig, så att du kan åka ut med sadeln och vara med när den provas. Då är det ju bäst för både säljare och köpare och det blir rätt direkt utan massa krångel.

Jag har sålt båda mina sadlar på öppet köp, trots att jag eg inte vill. Men det har gått bra båda gångerna som tur är. Man får se till att båda är överens om skicket på sadeln när den hämtas så får man, förhoppningsvis, inte tillbaka en förstörd sadel (och kontrakt + kvitto såklart).

Om jag ska skicka sadeln till köparen får hon inte ta den på öppet köp utan måste lösa ut den på Bussgods för fullt pris. Om vi däremot kan träffas IRL har jag sålt sadlar på öppet köp. Köparen får betala vad sadeln kostar så byter vi adresser och telefonnummer samt skriver ett kvitto och kommer överens om hur länge hon får ha sadeln. Detsamma har jag gjort när jag har köpt sadlar av privatpersoner och det har (peppar, peppar) gått bra.

Och jag svarade i en annan tråd om Öppet köp att jag har sålt fyra sadlar (och köpt en) på öppet köp utan problem.

Men, precis som Maran skriver, så gör jag det bara till personer jag träffar IRL, skulle aldrig skicka iväg en sadel på öppet köp. De sadlar jag har sålt har dessutom inte varit specielllt dyra (max 6000:-). Den jag köpte på Öppet köp låg på 8000:-, men säljaren bodde i närheten.

Det är ju köparens marknad idag när det gäller begagnade sadlar, så vill man ha sålt har man kanske inget val.

Jag har lämnat iväg min sadel på öppet köp- Via en bakant.
Har även köpt en sadel- som skickades över till mig på öppet köp. Båda gångerna har det fungerat perfekt.
Som Targa skrev så är det köparens marknad...
Och Om/När jag köper en begagnad sadel så vill jag faktiskt ha öppet köp. Är ju en väldigt stor chansning annars...
Men man måste nog ha en bra kontakt med köparen/säljaren.
Jag sa nej till några personer som ville ha sadeln skickad. Det lät inte seriöst och tillräckligt "bra" för mig:p

Jag har sålt massa sadlar genom åren och skriver alltid "om sadeln måste skickas så lämnas ej öppet köp. bor ni i närheten och kan komma och hämta/lämna sadeln så är det okej".

Så har vi skrivit kvitto på sadeln och skrivit "öppet köp fram till ...datum..."

Neeej lämna dom inte på öppet köp!
Fast det vet du ju redan att jag tycker haha ;)

Som köpare har jag endast letat sadlar inom köravstånd.

Som säljare har jag sagt att om man bor i närheten kan man komma och hämta sadeln för att testa, alt att jag kommer med sadeln om det inte är för långt. Ska sadeln skickas så finns det inget tal om öppet köp.

Jag erbjuder mig att köra ut för provning på hemmaplan (inom rimligt avstånd givetvis). Vill någon ha sadeln skickad är det köp som gäller, utan möjlighet till retur.

Risken för tjafs är så oerhört stor, och om jag är beroende av pengarna som sadeln kan inbringa är det ännu mindre anledning att lämna den på öppet köp. Tänk att få tillbaka en värdeminskad sadel och sedan hålla på att tjafsa om det - vems den är, vad den är värd vid återköpet etc. Under tiden kan man ju heller inte sälja sadeln.

Nej, inget öppet köp för min del.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
327
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka