Lämna saker på öppet köp

Mirre

Trådstartare
Men för hur länge?
Ska sälja min sadel och har sagt att den får tas hem och provas på öppet köp. Men hur länge är rimligt att dem får ha sadeln innan dem måste lämna tillbaka eller köpa?

Sv: Lämna saker på öppet köp

Sitter i precis samma sits. Följer tråden med intresse.
Kapar även tråden lite och frågar er alla; hur villiga är ni att ge öppet köp vid köp av billigare sadel? Bör man acceptera detta?

/Sanna

Högst två veckor skulle jag säga. Då har man gott om tid att testa sadeln. Ja menar om man lånar ut sadeln längre än så kan dom ju använda den först i en månad kanske sen helt plötsligt förändras hästens rygg och dom vill inte ha sadeln längre. Då slits ju sadeln ännu mer.
Men jag är ingen expert, ja skulle inte lämna iväg den längre än så, okey - kanske 3 veckor.

Jag skulle säga 3-4 dar bara. Du måste ju veta vad du ska säga om det blir fler intresserade (medan sadeln är utlånad alltså).

På de dagarna bör man hinna kolla ordentligt och rida i sadeln.

Köper man den så köper man de, helt enkelt!
att skicka en sadel fram och tillbaka på posten är/kan vara riskabelt. Tänk om du får hem en trasig sadel?
Bor man i närheten kan man ju prova. Litar inte på posten riktigt

Salen min er levert ut på prøve i dag og de som prøver den må bestemme seg i dag. Det er fordi at jeg har mange som vil kjøpe den, og jeg er redd for at salen skal ødelegges. 1 til 2 dager maks.

Om jag säljer en sadel som skickas så lämnar jag inget öppet köp, utan köparen får i sin tur sälja den vidare. Har i vissa fall lämnat öppet köp under en helg dvs tre dagar och då skrivit ordentliga papper samt att köparen fått lämna hela köpeskillingen innan h*n fått sadeln. På två-tre dagar hinner man gott och väl prova sadeln och rida i den.

Om man vill lämna på öppet köp så tycker jag max en vecka räcker, för det är väl mest meningen att dom ska hinna testa och se om den passar på hästen och det hinner man gott och väl på en vecka.

Då jag har sålt sadlar och folk "i närheten" köpt/velat köpa dessa så har de bara haft sadlarna i högst ett par dagar innan de bestämt sig. Den gången jag sålt sadel en tjej som bodde långt från mig blev det inget öppet köp, hon visste att sadeln skulle passa och köpte den rakt av och den hämtades av en familjemedlem till henne som ändå hade vägarna förbi oss.

Jag sålde just en sadel (som jag köpt och visade sig ej passa), köparen fick prova den, vi kom aldrig överens om hur länge, men hon ringde efter 3 dagar och sa att den passade. Själv skulle jag nog säga 1v.

Och ja, det är ju jättebra som köpare att man får prova den, (önskar jag bett om att få göra det då jag köpte den), men samtidigt så vet man ju inte vilket skick den är i när den kommer tillbaka.

visst ett par dar räcker nämen har ni tänt på att sadeln skall hitta lämmna en ev post terminal sedan tas ut av en ev köpare sen provas och sen skickas v´bax detta tar minst en vecka så 2 veckor låter rimligt den tiden har äver seriösa företag

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 350
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 885
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 966
Senast: Editten
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 013
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka