lämna tillbaka sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare glimmie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 375
G

glimmie

Om ni köpt en sadel privat, räknar ni med att ni kan lämna tillbaka den om den inte passar fastän inget avtalats?
Om ni säljer en sadel privat och den inte passar köparens häst, tar ni tillbaka sadeln då? Hamnat lite i ett dilemma, vad är korrekt att göra?

Sv: lämna tillbaka sadel?

Är inget avtalat kan du ju knappast räkna med att säljaren tar tillbaka sadeln.

När jag säljer/köper sadlar brukar jag oftast försöka komma överens med säljaren om öppet köp, om och hur länge etc, skriver detta på kvittot.
Har fungerat hittills för mig iallafall.

Det beror helt på vad som avtalats. Har vi inte sagt någonting så hade jag nog inte tagit tillbaka den... iaf om den skickats iväg till en annan stad. Är det någon som bor nära och man vet vem personen är blir det ju en annan situation.

Nej, jag räknar inte med att säljaren tar tillbaka sadeln, jag säljer den vidare själv i så fall.

Jag skulle själv inte ta tillbaka en såld sadel som inte passar, då lånar jag hellre ut den på prov om köparen bor nära, eller om jag känner henne/honom. Men såld sadel är såld sadel!

Då kan jag säja att hon får försöka sälja den vidare men ganska gott samvete, vi avtalade inget om prov eller öppet köp.
Tack för era svar.

Ja, har inget avtalats så är köpet bindande tycker jag. Öppet köp får man avtala i förväg och skriva på kvittot- tycker i alla fall jag. Så du kan absolut ha gott samvete.

Jag frågar alltid om jag kan få prova sadeln först, innan jag köper den. Speciellt om det är en dyrare sadel, då är det ju lite mer på spel..;)

Nej, räknar inte med sånt. Har inte köpt sadel av privatperson men om jag gjort det och den inte pssade hade jag sålt den vidare om inget avtalats ang. återköp..

Penny skrev:
Ja, har inget avtalats så är köpet bindande tycker jag. Öppet köp får man avtala i förväg och skriva på kvittot- tycker i alla fall jag. Så du kan absolut ha gott samvete.
Håller med där.

Puttar upp tråden lite då jag är nyfiken på vad lagen säjer vid en sådant köp mellan privatpersoner? Någon som har koll på det? Detta gäller alltså när inget öht. har avtalats.

Nej, inte om det inte skrivits kontrakt om att säljaren skall ta tillbaka den!!!!

Det får köparen faktisk fråga om på förhand, om det är så att denna är osäker på om sadeln passar.

Vad jag vet så har man Inte ånger-rätt vid privatköp, om det då inte är så att säljaren med flit framställd varan felaktig.

Tex om du säljer en sadel i "topp skick" och bommen är av..

glimmie skrev:
Puttar upp tråden lite då jag är nyfiken på vad lagen säjer vid en sådant köp mellan privatpersoner? Någon som har koll på det? Detta gäller alltså när inget öht. har avtalats.

Mellan två privatpersoner gäller ju Köplagen. I den står bland annat att "Har öppet köp avtalats och varan avlämnats, bär köparen risken tills dess att varan lämnas tillbaka."
Då ni inte hade avtalat om öppet köp, så tolkar jag det som att det inte finns ngn "ångerfrist".
Den enda anledningen till att reklammera, är ju om varan inte stämmer (egenskaper/användning) med den infon som säljaren lämnat före köpet eller att den var i väsentligt sämre skick än väntat.
Och så verkar ju inte heller vara fallet..

Några andra regler ang. öppet köp kan i alla fall inte jag komma på just nu, kanske någon annan har bättre koll!

Enda gången jag skulle kunna tänka mig att göra detta är om köparen har så nära att jag kan med egna ögon konstatera att sadeln är i lika bra skick som när jag lämnade ifrån mig den.
Har lånat ut sadel för provning och fick tillbaka den skadad. Visserligen en äldre sadel men mkt pedantskött och i stort sett felfri. Men efter utlåningen hade den skador på både fram och bakvalv.

Detta kan ju lika väl hända en sadel som är köpt och som man vill lämna tillbaka av någon orsak.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
521
Senast: warg
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka