Lämpligaste grimman?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FidoDog
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 701
F

FidoDog

Om hästen måste ha på sig grimma dygnet runt (pga försäkringsbolagets krav), vilken typ av grimma är lämpligast för att undvika skav?

Läder eller nylon/bomull?

/FidoDog

Sv: Lämpligaste grimman?

Jag hade nog valt en mjuk lädergrimma och satt på fårskinnsludd på nos och i nacke.
Ska den ha grimman i boxen också? Eller grå din häst ute dygnet runt?

Om hästen är mkt känslig så är ju en lädergrimma som inte är dubbelsydd bäst. Går dessutom lätt sönder om hästen ska ha den alltid. Kvalitetsläder och välsmort såklart.

Tack för svaren :bow:

Jag vet faktiskt inte om hästen är mycket känslig, men min förra var det så det känns bäst att försöka undvika skav så mycket det går... Hästen står inne på nätterna och måste ha grimman på sig då.

Lädergrimma känns mest logiskt, men än har jag inte hittat ngn som jag är nöjd med. Ngn som har tips om var man kan hittar en bra lädergrimma? Märke?

/FidoDog

Om hästen måste ha på sig grimma dygnet runt (pga försäkringsbolagets krav), vilken typ av grimma är lämpligast för att undvika skav?

Läder eller nylon/bomull?

/FidoDog

Hej!

Jag har en halsring (dygnet runt, utom då jag rider) på min häst. Det fungerar superbra! Köpt på Nordpost och extremt hållbar och följsam. Kan jag verkligen rekomendera.

Hej!

Måste bara fråga, vilket försäkringsbolag och vad är deras krav på grimma?

/ Lavinia, som blir väldigt nyfiken, för hon har inga grimkrav i sitt bolag, och är glad över det, då häst får skav bara man tittar på henne med grimma.

På somrarna när det inte regnar har min superskavkänslig Lippa syntetgrimmor från Aerborn, som jag byter varannan dag och som jag tvättar i maskin 1ggn/vecka.

Vintern och när det regnar har hon lädergrimma på sej, som jag också byter 2-3ggr/vecka, och som jag gör rent 1ggn/vecka.

Inga ludd eller så, då det gärna fastnar kvistar, löv, kardborrar m.m. i luddet och orsakar skav.

Våra hästar går ute hela dagarna och står inne på nätterna i sina spiltor.
Lippan står inte fastbunden utan står helt lös med bara kedjan bakom utan att hon försöker rymma.
Dom andra "rymlingarna" står fast med halsrem, som dom har hela tiden, även ute i hagen.
2 har läderrem,1 har syntetrem.

INGA har några skav.

Min svårfårngade häst måste ha grimma i hagen.
Den har en nylon med vadderad innsida (den som ligger mot hästen)
Det ger ett mjukt tryck utan skav!

Jag undrar precis som Lavinia vilket bolag som har sådana krav. Hos mitt bolag finns det kravet inte, hoppas jag...

Mina hästar går med lädergrimmor som jag köpte på Hööks för 69kr/st och de har aldrig haft skav. Lädret är tro det eller ej ganska mjukt från början.

DSC03844.jpg

DSC03858.jpg

Visst är de bra! Älskar min grimma, sen har den mörknat nu när den har blivit använd lite och då är den snygg också :)

Håller med de flesta om att en mjuk lädergrimma vore att föredra!

vill ma undvika skav är bucas nylongrimma jättebra. nylongrimmorna väger lite mindre än lädergrimmorna oxå..

Det här hjälpte min pålle med sitt skav, en luddklädd nylongrimma :angel: :

4463868.jpg

Våra hästar har grimma ute i hagen men inte i boxen.

Jag är också nyfiken vad det är för försäkringsbolag och vad kravet går ut på...?

En lädergrimma som sitter bra (passformen är A och O) är nog bäst.

Men som flera har undrat, vad har du för försäkringsbolag???:confused:

Är det samma som har krav på lädergrimma i transporten? :angel:

ska det vara tvunget så är det helt klart Bucas.

vad är det för försäkringsbolag? Min häst försör en grimma på två dagar så det hade blivit dyrt att ha dom:angel:

Anläggningar/ridskolor har ofta det som ett krav från försäkringsbolaget där man har sin brandförsäkring. På mitt jobb är grimmor på natten ett krav just pga brandförsäkringsvillkoren. Inte pga någon allmän fösäkring

Precis som nilema svarade så hade det med stallets brandförsäkring att göra. Inget jag kan påverka tyvärr...

/FidoDog

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
940
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
758
Senast: lytesout95
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
245
Senast: Jeps
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 240
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka