Lån för hästköp

Sv: Lån för hästköp

Varför anser så många att man inte ska låna till en häst, men låna till allt annat är helt ok. Tex, inte många köper tex en bil kontant nuförtiden eller hur ? Varför är ena helt ok att låna till men inte det andra ?

Vadå banken äger. Banken äger väl allt man lånar till. Huset man bor i tex...vad än det är och man har lån så är det väl bankens i grund och botten.

Har man det ekonomiska utrymmet att låna, så är det i mina ögon lika okej att låna till en häst som en bil. Dock skulle jag nog A1-försäkra i inköpspriset - då får man iaf tillbaka sina pengar om hästen blir utdömd.

Nu vet jag inte när du ska lämna tillbaka din foderhäst, men gör det först och börja leta häst sedan. Då kan du kanske spara en del under några månader?

(Inte för att jag har med det att göra, men jag hoppas inte att du betalar livdelen på din foderhästs försäkring...)

Vadå banken äger. Banken äger väl allt man lånar till. Huset man bor i tex...vad än det är och man har lån så är det väl bankens i grund och botten.

Man kan ha olika känslor för sin häst och för sin bil eller hus eller annat dött ting.

*kl*

Nu var ju inte frågan huruvida man ska eller inte ska ta lån, utan hur man bäst ska göra om man nu är så galen att man tänker ta lån iaf.

:p

Betalar tillbaks så snabbt som möjligt och lånar från en bank eller liknande och inte någon med ockerräntor. Annars är det väl inte mycket att säga utan att ha detaljkunskaper om din ekonomi och planerad budget för hästen.

Låna inte mer än du vet att du kan betala inom rimlig tidsperiod. Betala inte mer än du skulle kunna tänka dig att lägga kontant, bara för att det är ett lån. Kan du tänka dig att betala 75 000 kontant,
tycker jag att du kan låna samma summa.

Låna av bank, inte sms-lån:D

Bra försäkring på hästen.

Nu ska jag böla vidare, bröllop på tv....:o

kl

enligt mig är det vansinne att låna till nöjen såsom häst, resor, elektronik mm. Skulle aldrig ens komma på tanken, jag sparar först o handlar sen, en självklarhet.

Jag kan bara råda dig att OM du lånar, låna inte till hela beloppet. Låna till så mycket som du absolut måste, men inte mer och försök att betala av så snabbt det bara går.

Jag fick möjlighet att köpa min drömponny. På stört, annars gick hon till annan köpare.

Då lånade jag.

Och betalade av lånet på ca ett och ett halvt år (50.000kr).

Det var skönt att ha gjort det fort eftersom jag efter dryga två år tillsammans var tvungen att avliva och då hade det varit surt att stå med lånet kvar. Nu räckte förskringspengarna till en ny istället.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 773
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 829
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: aleeza
·
Juridik & Ekonomi Jag försöker hjälpa min släkting att skriva ett juridiskt giltigt testamente. Ja, jag vet att det enklaste och bästa är att gå till en...
Svar
3
· Visningar
440
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka