Bukefalos 28 år!

Låna ut hästar

Jag har inte skaffat dom, har fött upp dom. Och självförtroendegrejen är ju vad som kan hända mig, vilka konsekvenser det får. Nu måste jag vara sjukskriven från mitt jobb jättelänge.

Ja vad som kan hända med dig, när du rider dom. Hur kan det inte vara en självförtroendegrej som gör att du är rädd för att rida dom, hur kan det vara något annat? Att du fött upp dom kan ju även innebära en annan smäll på självförtroendet i och med att du fött upp hästar du känner att du inte klarar av...?
 
Så det gör inget hur man skadar sig bara man inte är rädd

Jag förstår inte?

Risken att skada sig finns ju vare sig du är rädd eller inte. Däremot tvekar du själv just för att du är rädd att skada dig. Förståligt, men det blir ju inte mer aktuellt att behålla hästarna ändå - eller hur?
 
Jag vill behålla hästarna och rida dom men dom är lite för svåra vilket ju är ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Orsaken är ju att dom är oerfarna och att dom med rätt träning blir stabila och lugna.
 
Jag vill behålla hästarna och rida dom men dom är lite för svåra vilket ju är ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Orsaken är ju att dom är oerfarna och att dom med rätt träning blir stabila och lugna.

Rider du för någon tränare?
Att utbilda unga hästar helt själv kan ju vara riktigt svårt speciellt om man är rädd för dom. Du skriver att du haft iväg dom på både till och inridning men eftersom du fortfarande är rädd kanske det krävs mer av den varan, eller skicka dom till en annan ryttare?
 
Unghästar mår bra av vila! :)
Om du gärna vill ha kvar dem skulle du kunna låta dem vila helt en period och sedan aktiv vila med promenader, träning från marken, resten av din läkeperiod.
Nu vet jag inte på vilket sätt de är svårridna, men många unghästar blir "svåra" pga att det går för fort fram, snarare än att de behöver ridas mer.
 
Orsaken är ju att dom är oerfarna och att dom med rätt träning blir stabila och lugna.

Så behöver det ju inte vara, det finns många hästar som är skvättiga och livliga, spralliga upp i 20-årsåldern. Jag har haft ett gäng sådana, och det var inget man satte sig upp på om man inte var rejält sadelfast.
 
Det är snart 2 år sen jag åkte av och skadade mig illa (rygg och höfter).
Jag tänkte att jag aldrig skulle rida igen för så fruktansvärt ont vill jag aldrig riskera att få igen så jag sålde min fina lovande unghäst (egen uppfödning och oskyldig till avramlingen), min gamla stabila tant och lämnade tillbaka dotterns foderponny.

Sen gick det några månader och jag kunde börja röra mig bättre, köpte en ponny till dottern. Sen efter ungefär ett år klättrade jag upp på ryggen på vår ponny. Inte optimal för mig då hon är en tävlingshäst (hoppning och fälttävlan) och jag ville sitta på en som var mer eller mindre lobotomerad :P). Satte in annons att jag letade medryttarhäst att komma igång på och hittade en stor fin dressyrhäst.

Och nu har jag köpt en 6 åring som kändes helt rätt när jag var iväg och provred. :D
Numera tänker jag nästan aldrig på att jag kan ramla av och slå mig illa, i början tänkte jag på det hela tiden.

Jag tycker inte att man ska se det som ett nederlag om man pga skador får ta några steg bakåt eller ändra sina planer. Det kan bli bättre både för dig och hästarna i slutändan :)
 
Jag har ramlat av min häst och slagit sönder mitt knä och måste vara sjukskriven i minst 3 månader. Båda mina hästar är unga och därför lite svårridna. Så nu har jag tänkt låna ut dem på foder för att dom ska bli mer lättridna då jag ändå inte kan rida själv. Tycker ni det låter som en bra ide att låna ut på foder för att få en mer lättriden häst eller är det en dålig lösning?

Hästarna är unga och "därför lite svårridna".
Varför ska unga hästar vara svårridna över huvud taget?
Hur unga är de?

Tror som flera andra: du kan få svårt att hitta någon som vill låna dina unga hästar i fåtalet månader för att utbilda dem till att bli mer lättridna.
Om du vill ha dem kvar: behåll, ställ av för ett par månader, börja om därefter.

Om du, som du skriver i ett senare inlägg, är rädd för att rida dem nu efter att du skadat dig, överväg att sälja.

Jag tror det kan vara smart att, om du ska behålla dem, utnyttja dina kontakter för att hitta någon som (eventuellt mot betalning) kan tänka sig att motionera dins hästar hellre än att lämna bort till vem som helst.
Eller skicka bort dem på tillridning igen trots att det är dyrt. Och välj då någon tränare som har rykte om sig att ha lugna hästar.
 
Problemet är att det du vill ha är en kunnig ryttare. Då hästarna inte funkar att låna ut till vem som helst.
Jag får känslan av att du vill ha någon som ska fortsätta utbilda dom?
Och då är frågan varför någon kunnig skulle vilja ha dina hästar under några månader- ett halvår? Och lägga tid på att utbilda någon annans häst?
Jag har gjort precis det. Red två unghästar i ca tre månader pga ägarens graviditet. De var inte färdigutbildade utan jag fortsatte där de var när jag började rida dem. Jag fick inget betalt, men betalade heller inte för att få rida. Jag gjorde det för min egen utvecklings skull, och för att min egen häst var konvalescent just då. Det hela var mycket utvecklande både för mig och för hästarna, och ägaren var nöjd efteråt. Kan kanske tillägga då att ägaren och jag kände varandra rätt väl, och hästarna stod kvar i sitt "hemmastall" (där min egen häst också bodde).
 
Jag har gjort precis det. Red två unghästar i ca tre månader pga ägarens graviditet. De var inte färdigutbildade utan jag fortsatte där de var när jag började rida dem. Jag fick inget betalt, men betalade heller inte för att få rida. Jag gjorde det för min egen utvecklings skull, och för att min egen häst var konvalescent just då. Det hela var mycket utvecklande både för mig och för hästarna, och ägaren var nöjd efteråt. Kan kanske tillägga då att ägaren och jag kände varandra rätt väl, och hästarna stod kvar i sitt "hemmastall" (där min egen häst också bodde).

Ja och då blir det ju lite som jag tänkte: man utnyttjar sina kontakter och kommer överens med någon.
Att låna ut på foder kan nog vara svårt.
Jag erkänner att jag också kan tycka att de foder annonser som handlar om att "låna ut för utbildning" är småfräcka (och nej, man behöver inte svara på sådana annonser): man vill låna ut sin outbildade eller rent av oinridna häst för utbildning och man vill dessutom slippa försörja hästen under tiden...
men än en gång: marknaden är fri och frågan är fri, och det finns säkert personer med kunskap och erfarenhet som gärna rider in och utbildar andras unghästar och dessutom betalar för det.
 
Jag vill behålla hästarna och rida dom men dom är lite för svåra vilket ju är ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Orsaken är ju att dom är oerfarna och att dom med rätt träning blir stabila och lugna.

Alltså jag förstår inte riktigt problemet. Du har två uppfödningar som du anser vara för svåra för dig, de är inte stabila. Vad vill du att andra ska göra? Någon ska rida dem tre månader medan du är konvalecent - är de stabila efter det? Allt låter lite konstigt faktiskt.
 
Jag vill behålla hästarna och rida dom men dom är lite för svåra vilket ju är ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Orsaken är ju att dom är oerfarna och att dom med rätt träning blir stabila och lugna.
Fast jag tror inte att tre månaders träning med säkerhet innebär att allt blir bra. De måste ju också vara stabila och lugna med dig dvs antagligen behöver du också utbildas. Jag tycker du är lite naiv om du tror att det bara är att lämna bort dem gratis i tre månader och sen kommer allt bli bra och frid och fröjd.
 
Hästarna ska inte vara utlånade 3 månader snarare hela vintern. Kan inte sköta dem eftersom jag är skadad.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 112
Senast: QueenLilith
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 401
Senast: Miiikaela_
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp