Låna ut hund?

Lyan

Trådstartare
Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter.

Då jag känner att jag inte riktigt kan ge Bella så mycket aktivering som hon vill ha så funderar jag på att låna ut henne till någon som kan träna med henne ett par gånger i veckan. Tex en tonåring som drömmer om en egen hund men inte kan få någon.

Jag vet att Bella hade älskat det men jag har så mycket oro och funderingar om det. När jag fick henne så tydde hon sig väldigt mycket till min pojkvän på en gång och jag och Bella hade mycket svårt att få ett ordentligt band mellan oss pga det. När det tog slut med pojkvännen så började hon sakta att ty sig mer till mig men det var först efter att hon hade bott här i ca 1,5-2 år som hon verkligen började kännas som MIN hund. Jag är därför orolig att om jag lånar ut henne till någon som är roligare än vad jag är så kommer det kanske att skada min och Bellas relation så vi är tillbaka på ruta ett igen.

Jag är också en riktig hönsmamma och mina hundar har blivit anfallna och bitna flera gånger genom åren och om jag som är vuxen och äger hundarna har svårt att reda ut situationen, hur kommer då en tonåring klara om det kommer en framrusande hund? Det är iofs lättare när man bara har en hund att koncentrera sig på än ett helt gäng som jag har, men ändå. Bella väger bara 3,8kg så det blir ju lätt stora skador på en så liten hund om något skulle hända.

Sedan om jag bestämmer mig för att låna ut henne så kommer allting annat man behöver tänka på, tex eventuellt kontrakt om vad som gäller, kontaktuppgifter mm. Jag tänker att om det är en tonåring som ska ha henne så är det brukshundsklubben som gäller så att det finns gott om vuxna hundkunniga personer som kan hjälpa om något händer. Jag hade nog också velat att det skrivs en träningsdagbok så vi inte börjar träna samma trick tex för det blir ju förvirrande för Bella. Hon har också lätt att få spänningar i ryggen och går regelbundet hos fysioterapeut för att hålla sig fräsch så hon får inte göra agility eller andra fysiskt krävande aktiviteter.
En annan sak som oroar mig är att Bella har mycket nära till bett i vissa situationer, främst kloklippning och om något gör ont så hon är absolut inte den som biter bara sådär men risken finns ju om ”rätt” situation uppstår, tex om hon skulle skada sig och personen som har henne ska kolla så är det inte helt omöjligt att hon biter även om jag är säker på att hennes första reaktion hade varit att ta försöka sig därifrån. Hon har också visst resursförsvar men det brukar gå att lösa med att erbjuda gott godis.

Och hur hittar man rätt person? Min första tanke är att annonsera på brukshundsklubbens facebook men någon som inte har en egen hund kanske inte hänger där?

Så ja, massa oro och funderingar som sagt. När jag tänker på fördelar och nackdelar så blir listorna lika långa så jag kan inte bestämma mig på det sättet heller.

Hur hade ni gjort i min situation?

8E23F6A9-28E3-462F-9A4A-BB05B691FF45.jpeg
 
Nu vill jag inte låta allt för bitter men av egen erfarenhet att ta in andras hundar för träning så skulle jag nog be dig tänka en gång till om du verkligen skulle vara så pass bekväm med att lämna henne till någon annan med tanken på all oro du nämner i inlägget. I detta ska både du, hund och den som lånar henne trivas med situationen.
Senaste hunden jag hade hemma fick jag avbryta att ha hos mig, inte för att hunden var problemet utan för att ägaren hade sådan oro och kontrollbehov samt satte upp orimliga krav att man till sist själv började steppa på tå och kände inte bekvämlighet med att fortsätta träna hunden. Hundens ägare mådde såklart inte bra heller av detta där personen kände att den inte hade kontroll att jag gjorde rätt utifrån den personens perspektiv även om hunden hade det bra.
Angående avtal så använder jag mig av inackorderingsavtal.

Dock vill jag nämna att det finns en hel del unga som är mycket kunniga och duktiga inom flera områden runt hund, betydligt mer kunniga än många gamla rävar på brukshundklubben på en del hörn när det kommer till att träna och hand ha hund. Så bara för man spenderar tid på en brukshundklubb bland massa hundfolk betyder det inte automatiskt att folket där är kunniga eller har förståelse för din hund och dess behov.
Detsamma, är det en ungdom som du vill låna ut till så bör det även vara en vårdnadsinhavare involverad eftersom du vill att avtals ska skrivas.
 
Nu vill jag inte låta allt för bitter men av egen erfarenhet att ta in andras hundar för träning så skulle jag nog be dig tänka en gång till om du verkligen skulle vara så pass bekväm med att lämna henne till någon annan med tanken på all oro du nämner i inlägget. I detta ska både du, hund och den som lånar henne trivas med situationen.
Senaste hunden jag hade hemma fick jag avbryta att ha hos mig, inte för att hunden var problemet utan för att ägaren hade sådan oro och kontrollbehov samt satte upp orimliga krav att man till sist själv började steppa på tå och kände inte bekvämlighet med att fortsätta träna hunden. Hundens ägare mådde såklart inte bra heller av detta där personen kände att den inte hade kontroll att jag gjorde rätt utifrån den personens perspektiv även om hunden hade det bra.
Angående avtal så använder jag mig av inackorderingsavtal.

Dock vill jag nämna att det finns en hel del unga som är mycket kunniga och duktiga inom flera områden runt hund, betydligt mer kunniga än många gamla rävar på brukshundklubben på en del hörn när det kommer till att träna och hand ha hund. Så bara för man spenderar tid på en brukshundklubb bland massa hundfolk betyder det inte automatiskt att folket där är kunniga eller har förståelse för din hund och dess behov.
Detsamma, är det en ungdom som du vill låna ut till så bör det även vara en vårdnadsinhavare involverad eftersom du vill att avtals ska skrivas.
Jag tänkte bara låna ut henne någon timme ett par dagar i veckan så det blir inte alls som att hon ska bo hos någon utan endast att hon ska få lite mer aktivering än vad jag klarar att ge henne. De andra tre är nöjda med promenader, kel och lite trickträning ibland men Bella vill göra mer än så.

Och det är mest pga all oro som jag tvekar, men inte för att den som lånar tränar fel (så länge den kör belöningsbaserat och bara med mycket små eventuella korrigeringar) utan för att jag är så rädd att det ska hända något och att det ska skada min och Bellas relation. Det bästa hade såklart varit om jag tränat med henne själv men jag klarar inte det som mitt liv ser ut nu.

Ja, jag vet att det finns många ungdomar som är mycket duktiga och ansvarsfulla men det känns ändå säkrare för mig om det är på ett begränsat område med vuxna runtomkring och där de flesta förhoppningsvis har kontroll eller koppel på hundarna än ensam ute på promenad.
Och absolut att vårdnadshavare ska vara involverad och införstådd med allting. Man får väl inte skriva på avtal förrän man är 18? Plus att om jag bara vill att de ska vara på bruks så behövs det någon som ställer upp och skjutsar eftersom jag inte har någon bil.

Min drömscenario är en win-winsituation där Bella får aktivering och en duktig hundälskande tonåring som inte kan ha någon egen hund får ha Bella och träna med henne några gånger i veckan men jag vet inte om det är att önska för mycket att få allting allt funka på ett bra sätt
 
Inte lätt.om jag var i din sitvation så skulle jag antag också villjat provat att hitta någon som skulle gå promenad och ev tränat någon gång i veckan. Ungdom eller inte finns också vuxna som inte kan ha egen hund skulle känna mig mer säker med det.men beror ju på vem som svarar med intresse. Men samtidigt om det skulle kunna bli att hunden tyr sig till den andra som du beskriver och det gör dig och hunden olyckliga så skulle jag tänka på att hitta ett annat hem till hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 032
Senast: Petronilla
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
622
Senast: Emmi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 373
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp