Låna ut sin hund?

alexandra.gchn

Trådstartare
Hej alla,
Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag kommit på banan igen... vet inte om det här är rätt forum men jag tänker att det är ett perfekt tillfälle för någon som kanske ska utbilda sig till tränare och behöver en hund att använda i utbildningen, eller om man av andra anledningar behöver/vill ha en hund för en begränsad period. Någon som har erfarenhet av att låna ut på detta sätt och kan ge mig lite tips om hur man går tillväga för att hitta någon lämplig person? Vill att de ska komma till någon träningsintresserad och kunnig person, inte någon barnfamilj som vill testa på att ha en liten söt hund liksom.
Det är ju också lite att tänka på runtomkring, kontrakt och vem betalar för vad, referenser och hur man vet att det faktiskt är en bra person, och liknande. Alla erfarenheter och tips runtomkring detta mottages väääldigt tacksamt!
 
Har inte hört om det upplägget men är tveksam.

Varför skulle jag ta hand om någon annans hund, träna, hantera, föda och sköta?
Vem står för alla kostnader? Vad händer om hunden skadas/blir sjuk?

Vad har de där hundarna som skulle attrahera en annan familj att ta på sig jobbet? Vilken ersättning har du tänkt dig?

/bistertanten
 
Hej alla,
Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag kommit på banan igen... vet inte om det här är rätt forum men jag tänker att det är ett perfekt tillfälle för någon som kanske ska utbilda sig till tränare och behöver en hund att använda i utbildningen, eller om man av andra anledningar behöver/vill ha en hund för en begränsad period. Någon som har erfarenhet av att låna ut på detta sätt och kan ge mig lite tips om hur man går tillväga för att hitta någon lämplig person? Vill att de ska komma till någon träningsintresserad och kunnig person, inte någon barnfamilj som vill testa på att ha en liten söt hund liksom.
Det är ju också lite att tänka på runtomkring, kontrakt och vem betalar för vad, referenser och hur man vet att det faktiskt är en bra person, och liknande. Alla erfarenheter och tips runtomkring detta mottages väääldigt tacksamt!
Jag håller med @tanten, kostnaderna för hundarna får du räkna med att du får stå för själv och likaså ersättning för foder och träningar.
 
Jag tror att det kan vara bli svårt tyvärr. De flesta fäster ju sig vid hunden de har och vill inte behöva lämna tillbaka den igen. Och vill du att personen ska träna den dessutom så är det nån som är duktig med hund du letar efter och de har oftast redan hund och vill ha egen.

Det skulle vara om nån du känner kan tänka sig att ta hand om dina hundar en period för att hjälpa dig. Men en främling tror jag bara blir bekymmer för dig tyvärr.
 
Hej alla,
Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag kommit på banan igen... vet inte om det här är rätt forum men jag tänker att det är ett perfekt tillfälle för någon som kanske ska utbilda sig till tränare och behöver en hund att använda i utbildningen, eller om man av andra anledningar behöver/vill ha en hund för en begränsad period. Någon som har erfarenhet av att låna ut på detta sätt och kan ge mig lite tips om hur man går tillväga för att hitta någon lämplig person? Vill att de ska komma till någon träningsintresserad och kunnig person, inte någon barnfamilj som vill testa på att ha en liten söt hund liksom.
Det är ju också lite att tänka på runtomkring, kontrakt och vem betalar för vad, referenser och hur man vet att det faktiskt är en bra person, och liknande. Alla erfarenheter och tips runtomkring detta mottages väääldigt tacksamt!
Jag ställde upp som hundvakt under 6 månader en gång. Då stod ägaren för alla kostnader inklusive en ”valpkurs” då jag ville lära mig och hunden lite grunder.

Det resulterade dock i att jag fick överta hunden då problemen höll i sig och diskrets hon bara över på mig.

Innan henne hade jag flera gånger hundar som var hos mig en månad för hundpassning. Ägarna stod återigen för alla omkostnaderna. Lycka till 😍
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 348
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 108
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 254
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp