Lancashire heeler.

Sv: Lancashire heeler.

Intressant information!

Jag har ju en gamla JRT-hane och var väl inne på ytterligare en JRT innan men jag vill inte ha jakten. Att den är full av liv gör mig ingenting då min andra tik är väldigt lugn och sansad.
Jag ser mig som ganska konsekvent och sätter upp regler om vad som är tillåtet och vad som inte är det.

Jag kan dock känna mig lite tveksam till att den verkar ha ett väldigt stort aktiveringsbehov. Jag har ju ofta med mina hundar men de ska kunna tåla att ta det lugnt också.

Om du har JR så bör inte LH bli några problem tycker jag:)

När min vän har vart sjuk och legat i flera dagar så har hunden också legat i flera dagar, (kommit ut på promis såklart men inomhus menar jag) när någon kommer på besök så far han runt. Så dom kan ta det lugnt också, sen tror jag att denna hunden skulle bli mkt mer trevlig om han fick lite mer konsekvent fostran :) då skulle jag nog inte uppleva han som "fullt ös medvetslös" jämt och ständigt;) Hans föräldrar är lugna inomhus, även om dom gärna lyfter på huvudet och kollar om det händer något roligt så fort någon rör sig.

Hunden är med lös vid ridturer utan problem, han håller sig i närheten och har aldrig dragit efter vilt, spår etc. Han är 3 år i år.
Hon har honom oftast lös även vid promenader och det funkar bra, han är som sagt mattekär och vill inte dra iväg så långt. Även när andra hundar är med och dom drar iväg så sticker han efter en bit men vänder sen för att se så matte är med.

Jag hade JR förut, och skulle jag gärna vilja ha en igen senare, men då dom har mkt jakt i sig så skulle jag faktiskt kunna tänka mig LH då iaf jag upplever dom ganska lika. :)

Det där med mattekär känner jag igen, ska gärna vara med överallt. vaktar inte och blir aldrig arg om nån kommer för nära men han vill ha koll på läget. Han vill gärna valla min häst när vi är ute och rider, Pippi är supersnäll (21 år gammal) så det fungerar riktigt bra att ha med han i skogen. Han har aldrig dragit på vilt utan håller sig typ en meter bakom hästen hela tiden. Han tror/tycker nog att han verkligen vallar så efteråt är han supertrött och nöjd. En riktigt bra träningsform för honom :)

*kl*

Väcker liv i en gammal tråd och undrar om det tillkommit någon ny information om LH på buke?

Speciellt undrar jag hur pass uppdelad rasen verkligen är i avel och arbete? Jag har blivit rekommenderad två uppfödare av rasklubbens valprådgivare och börjar med att kontakta dem, men är ändå intresserad av att samla intryck från andra. Rasen är ju inte så himla vanligt ändå.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 828
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 111
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 656
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 400
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka