Sv: Lancashire heeler.
Jag har en vän som har en hane, han tycker inte om karlar, skäller ut dom och försöker jaga bort dom, men tar karln det lugnt och inte bryr sig så accepterar han dom tillslut.
Man får inte sitta för nära matte, då ska han försöka skrämma bort den personen, han är väldigt väldigt pipig och pratig. När man kommer och hälsar på får man en utskällning men sen kommer han med en leksak.
Han går ihop med alla hundar, har ett bra hundspråk, är full i bus och det ska helst vara fart hela tiden. Han är väldigt mattekär.
Att han inte gillar karlar och att man inte får komma i närheten av matte tror jag handlar mkt om att matte har daltat väldigt mkt med honom. Det finns inte direkt några regler överhuvudtaget över hur man beter sig, hunden får göra vad den vill i stortsätt.
Men när dom är hemma hos mig så gäller mina regler och då blir han genast mkt lugnare och skyddar inte alls matte på samma sätt. Han lägger sig ned och sover och behöver inte alls vara med överallt eller leka hela tiden som han gör hemma.
Jag känner även hans kullsyskon + föräldrar och dom är det också väldigt väldigt mkt fart i

2 av kullsyskonen var reserverade/osäker mot nya människor.
Så min uppfattning om rasen är att det är väldigt mkt fart, dom behöver regler och en ganska konsekvent ledare för att vara stabil. Mkt huvudträning och motion, miljöträning för att inte bli reserverad.
En superglad hund som är med på allt och är smart och lär sig fort.
Jag kan känna en väldigt stor likhet med JRT. Men som sagt jag känner ju bara denna hunden + hans kullsyskon och föräldrar.