Boll
Trådstartare
Hej.
Vi är precis i hundköparplaner och har fastnat för rasen Landseer.
Enlilgt rasstandard och vad vi har kunnat hitta på nätet verkar rasen passa oss bra. De är en aning större än vad vi hade tänkt egentligen, men vi har stor villa, stor tomt, en volvo-kombi med stort bagage etc. så att de är STORA spelar inte så stor roll ändå. Kan vara mysigt med en stor nalle och så kan man ju köra in dem och de orkar dra barnen.
Nu är det så att vi har inte träffat rasen ännu, den är ganska ovanlig ju. Idag ska vi åka till en kennel och träffa både valpar och vuxna hundar för att känna efter vad vi tycker.
Det som finns skrivet på nätet är enbart possitiva saker, skrivet av landseerälskare antar jag
Så därför undrar jag.
Finns det något negativt med rasen?
Något som rör beteendet eller kanske någon vanligt förekommande sjukdom?
Givetvis vill jag oxå gära höra om possitiva erfarenheter av rasen.
Ni som har erfarenhet och vet mycket om hundar.
Tror ni att en landseer kan passa för oss?
En familj med två små barn (5 och 1.5 år gamla) Vår första hund, men uppväxta med hundar både min man och jag.
Vi bor på landet och har hästar, så jag vill ha en hund som följer med när jag rider.
Självklart kommer vi att gå valpkurs
Tacksam för alla svar!
// Anna
Vi är precis i hundköparplaner och har fastnat för rasen Landseer.
Enlilgt rasstandard och vad vi har kunnat hitta på nätet verkar rasen passa oss bra. De är en aning större än vad vi hade tänkt egentligen, men vi har stor villa, stor tomt, en volvo-kombi med stort bagage etc. så att de är STORA spelar inte så stor roll ändå. Kan vara mysigt med en stor nalle och så kan man ju köra in dem och de orkar dra barnen.
Nu är det så att vi har inte träffat rasen ännu, den är ganska ovanlig ju. Idag ska vi åka till en kennel och träffa både valpar och vuxna hundar för att känna efter vad vi tycker.
Det som finns skrivet på nätet är enbart possitiva saker, skrivet av landseerälskare antar jag
Så därför undrar jag.
Finns det något negativt med rasen?
Något som rör beteendet eller kanske någon vanligt förekommande sjukdom?
Givetvis vill jag oxå gära höra om possitiva erfarenheter av rasen.
Ni som har erfarenhet och vet mycket om hundar.
Tror ni att en landseer kan passa för oss?
En familj med två små barn (5 och 1.5 år gamla) Vår första hund, men uppväxta med hundar både min man och jag.
Vi bor på landet och har hästar, så jag vill ha en hund som följer med när jag rider.
Självklart kommer vi att gå valpkurs
Tacksam för alla svar!
// Anna