Ländtäcke och westernsadel

TCJ

Trådstartare
kan man använda ett vanligt engelskt ländtäcke bakom min westernsadel?

Eller ska man bara lägga över ett förstort fleecetäcke som täcker hela hästen? hmmmm

Sv: Ländtäcke och westernsadel

När jag var sjuk för några vintrar sen så var det en tjej som red min ponny åt mig, i westernsadel och med ländtäcke påknäppt. Så det går helt klart, iofs tyckte hon jag var superlöjlig som ville ha det på honom när han var klippt men det hör ju inte hit.
Det funkade iaf för oss!

Bra.
För jag ska ju raka i vinter så det är rätt självklart med något slags skydd.
För jag har ju ett stort ljusblått fleece också, kanske är idé å ha med sig till ridhuset om han blir varm efter passet?

Jag har använt ländtäcke till westernsadel. Då knäppte jag täckets remmar runt fendrarna. Det funkade bättre än att sätta fast dem i hålen för flankgjord (hade ingen sådan). Mias gör särskilda ridtäcken för westernsadlar. Jag tror att Ronny Åman säljer dem och kan beställas via hans hemsida (adress?). Annars kanske täcket går att beställas via en vanlig ridsportaffär som säljer Mias?

Som alternativ till ländtäcke har jag använt ett ylletäcke med en halsringning som var för vid annars och då gick det att knäppa täcket i bringan ändå. Det var den enda användning det täcket visade sig duga till.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: iNHALE
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Shixle
·
Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
665
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka