Lång brunst och naturlig betäckning

Mli

Trådstartare
Mitt sto har aldrig innan visat brunst, hon sprutades därför igång för att komma in en cykel. Den sprutade brunsten visade hon lite brunsttecken, och den här brunsten hämtade vi hem hingsten. I lördags, några dagar senare än jag beräknat, visade hon tydligt intresse för hingst och har betäckts fram till igår, då hingsten åkte hem. Den synliga brunstens 6:e dag, alltså. Så fort hingsten åkte hem slutade hon visa brunsttecken och blev sitt vanliga jag.

Jag vet inte om hon brunstat klart eftersom hingsten inte längre är här. Hon skvätter inte alls längre, men hon har flytningar, typ konstant en hängande droppe. Nu börjar jag fundera på om det kan vara annat än brunst, om det bara är en reaktion på en veckas betäckning?

Vore ju förargligt om hon inte släppt ägget ännu, men hur sannolikt är det att ett sto brunstar mer än åtta dagar?
 
Tyvärr har jag inget enkelt sätt att transportera stoet, och veterinären tar 1200:- för att ultraljuda hemma på gården. Veterinären kommer på dag 16 efter senaste betäckning för att kolla dräktighet och ffa tvillingar, så jag antar att jag får ge mig till tåls tills dess..
 
Men varför i hela världen gå igenom allt trubbel med att spruta igång och ta hem en hingst för att sedan släppa iväg hingsten innan stoet visat att hon gått ur brunst???

Det är såklart mycket möjligt att hon har hunnit ovulera men också mycket möjligt att hon inte hann det. 6 dagars brunst (alltså 3 betäckningar) är inget konstigt och helt normalt men det är 10 dagars också. Jag har ett sto som alltid står minst 5-6 betäckningar för hingsten, alltså 10-12 dagars brunst.
 
Men varför i hela världen gå igenom allt trubbel med att spruta igång och ta hem en hingst för att sedan släppa iväg hingsten innan stoet visat att hon gått ur brunst???

Det är såklart mycket möjligt att hon har hunnit ovulera men också mycket möjligt att hon inte hann det. 6 dagars brunst (alltså 3 betäckningar) är inget konstigt och helt normalt men det är 10 dagars också. Jag har ett sto som alltid står minst 5-6 betäckningar för hingsten, alltså 10-12 dagars brunst.

Brunsten uppvisades senare än vad jag trott, så min marginal på dagar blev ännu mindre. Svårt att planera in när man inte känner sitt stos brunsttecken. Räknade på vad som anses normalt och gick efter det. Att hingsten behövde åka hem innan de var klara var ju tråkigt, men inte hela världen. Men förargligt för att jag är otålig.. Och tar det sig inte nu, så hämtar jag hingsten igen nästa brunst och så får han stanna tills den brunsten är klar. Vi har hela sommaren på oss.
 
Sperman lever ett par dygn till och ibland ännu längre så det finns ju god chans att det kan ta sig ändå. Vårt ena sto tar sig alltid två dygn efter sista betäckningsdag enligt ul.
I år blev det tokigt med uteblivna/svaga brunster så på det stoet fick vi betäckt sista språnget på torsdagen men visade brunst ända till söndagen men jag tror faktiskt att hon är dräktig. Vi ska göra ul nästa vecka.
 
Sperman lever ett par dygn till och ibland ännu längre så det finns ju god chans att det kan ta sig ändå. Vårt ena sto tar sig alltid två dygn efter sista betäckningsdag enligt ul.
I år blev det tokigt med uteblivna/svaga brunster så på det stoet fick vi betäckt sista språnget på torsdagen men visade brunst ända till söndagen men jag tror faktiskt att hon är dräktig. Vi ska göra ul nästa vecka.

Det är ju lite min förhoppning, att vi prickade in det ändå. Och om inte, så vet jag tills nästa gång att hon brunstar länge, och kan planera in hingst efter det. Håller tummarna för ditt sto på ul!
 

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 409
Senast: Novalisa
·
Avel Det här med brunst och att veta när man ska åka till seminstation!🤔 Mitt sto visade väldigt tydlig brunst i början av året, hade en...
Svar
1
· Visningar
793
Senast: Marty
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 877
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 860
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp