Lång tygel eller lägre form?

sweet_knorven

Trådstartare
Vad föredrar du när du rider, att ge hästen lång tygel eller lägga ner formen när du vill pausa och/eller variera formen? Vad tycker du att det beror på, hästens styrka och utbildningsståndpunkt eller något annat?

Själv brukar jag ge lång tygel något varv, oftast bara i syftet att pausa. Ibland, ytterst sällan, har det hänt att jag "la ner formen" (hade inte så mkt att kalla form från början) för att pausa lite och sen ge lång tygel.

Jag tycker också att, om man vill pausa, och man väljer mellan lång tygel och att lägga ner formen så beror det på hur stark hästen är. Är den starkare kan man lägga ner utan att hästen trillar ner på bogarna eller gör något annat fel. Sen tycker jag också att det beror på om man vill vara extra tydlig med att det hästen gjorde var bra, då tycker jag att man ska ge lång tygel.

Men, vad tycker du? Och varför?

Sv: Lång tygel eller lägre form?

Vad föredrar du när du rider, att ge hästen lång tygel eller lägga ner formen när du vill pausa och/eller variera formen? Vad tycker du att det beror på, hästens styrka och utbildningsståndpunkt eller något annat?

Själv brukar jag ge lång tygel något varv, oftast bara i syftet att pausa. Ibland, ytterst sällan, har det hänt att jag "la ner formen" (hade inte så mkt att kalla form från början) för att pausa lite och sen ge lång tygel.

Jag tycker också att, om man vill pausa, och man väljer mellan lång tygel och att lägga ner formen så beror det på hur stark hästen är. Är den starkare kan man lägga ner utan att hästen trillar ner på bogarna eller gör något annat fel. Sen tycker jag också att det beror på om man vill vara extra tydlig med att det hästen gjorde var bra, då tycker jag att man ska ge lång tygel.

jag väljer inte mellan utan gör båda:idea: Lång tygel ett par tre gånger per pass för att hästen ska få pausa mellan delar av passet tex. Sen lägga ner mellan om man kräver mer samling bitvis, samt i slutet. Det är viktigt att variera formen och kraven under ett pass.

Så båda alltså, :idea:

Jag bygger motivation och arbetsglädje hos en ung häst genom väldigt tydliga frekventa pauser på lång tygel.

Det kan innebära ett tre kvarts varv på lång tygel. behöver inte vara mera. Det är pausen som är det viktiga.

på en lite äldre häst behöver det inte vara riktigt så frekvent. men jag gillar tydligheten och gnistan det föder hos en häst att få sådana pauser.

givetvis varierar jag formen genom att lägga ner också. men jag tycker korta, frekventa paus på lång tygel ger väldigt mycket.

Det är olika, När jag rider i trav och galopp så varierar jag formen mellan hög o låg och där imellan lägger jag in skrittpauser på långa tyglar så att hästarna får lite paus i hjärnan :)

Jag tycker det är svårare att få hästen att gå i en bra lång och låg i uppförsbacke om man inte har nån kontakt i bettet. Men eftersom sträckningen är så viktig så kan jag fuska lite och länga ut tyglarna om jag inte lyckats rida hästen dit på korta. Många gånger är det ju jag själv som suttit och gjort fel med händerna.

Jag hade ute en mycket duktig instruktör i somras som lärde mig rida en riktig lång och låg helt på långa tyglar, men det är inte helt enkelt så det går inte alltid :angel: Gammelhästen jag rider nu brukar få gå på helt långa tyglar då och då för han sträcker väldigt bra självmant.

jag tror du miss-läst TS lite... som jag tolkat det pratar hon om att ge lång tygel/paus i skritt -inte att rida runt i högre gångarter på lång tygel...? :confused:

Jasså? Jag tycker absolut det låter som att hon menar högre gångarter. Men alla tolkar väl olika. Lång tygel i skritt är ju oumbärligt i princip, varesig man lägger ner dem på kortare eller inte.

I början av passet lägger jag ne honom i en rund och djup form
så att han blir rund i ryggen(i skritt, trav och gallop) och sen tar jag
en paus(i skritt)
på långa tyglar och sen plockar jag upp honom
i högre form och lägger in pauser i skritt på långtygel...
I slutet lägger jag ne honom igen varefter jag skrittar av(på långa
tyglar)..

Förstod inte heller om du menade i skritt eller i högre gångarter så
jag skriver allt:)

Jag menade lång tygel i skritt men det finns ju de som ger helt lång tygel i trav och/eller galopp och joggar av på det sättet med. Jag var bara nyfiken på hur andra gör så därför får man ju tolka lång tygel och lägga ner i princip hur man vill.

Tack för svaren ni som svarat! :)

Skrittpaus på helt lång tygel som belöning, vila och stretch.

Arbetsformen varieras hela tiden annars

"Formvariation" sker hela tiden under passet, beroende på vad vi jobbar med. Använder mig också gärna av "rakt ut" med mer fri steglängd som beröm/paus efter en mer krävande övning.

Riktig paus för mig = lång tygel i balanserad trav med lättridning en kortare stund eller fri skritt. Förutsättning för att ngt av det ska fungera på det sätt jag vill är dock att hästen faktiskt följer med tygeln ner utan att rusa iväg.

Jag tycker det är svårare att få hästen att gå i en bra lång och låg i uppförsbacke om man inte har nån kontakt i bettet. Men eftersom sträckningen är så viktig så kan jag fuska lite och länga ut tyglarna om jag inte lyckats rida hästen dit på korta. Många gånger är det ju jag själv som suttit och gjort fel med händerna.

Hur får du hästen i en lång och låg form utan att länga på tyglarna?

Jag hade ute en mycket duktig instruktör i somras som lärde mig rida en riktig lång och låg helt på långa tyglar, men det är inte helt enkelt så det går inte alltid :angel: Gammelhästen jag rider nu brukar få gå på helt långa tyglar då och då för han sträcker väldigt bra självmant.
Att hästen hela tiden söker bettet -även om man länger tyglarna fullt ut- är alltid eftersträvansvärt och faktiskt en förutsättning för att kunna rida hästen i bra form.

mina hästar får pusta ofta på lång tygel.
Sen rider jag lång/ låg på den ena o rund o låg på den andra- i början o slutet.

varierar formen efter behov o rider allt mellan ökad- samlad skritt för att inte bli statisk.

gör som lancet, varierar allt eftersom.

tycker skrittpauser är viktigt, då kan dom koppla av lite i huvudet också. bra på min som blir hetare och hetare ju mer man rider..

Jag lägger in skrittpauser på lång tygel. Jag har en gammal häst som dessutom har känsliga luftrör. Jag vill inte anstränga hans luftrör och låter honom ganska frekvent skritta och pusta. Jag vill heller inte rida statiskt. Så jag varierar formen en del i övrigt med.
Rida på lång tygel i andra gångarter ser jag inte riktigt vitsen med. Då rider jag hellre kortare stund i en bättre form.

Varför ge paus bara med tygeln? Själv kombinerar jag mellanformen med lång tygel, och då känns tränigen helt fel om jag ger lång tygel, eftersom jag redan har det. Att istället med kroppstyngd och kanske skänklar visa att hästen får en paus, har hittills varit mest effektivast (men självklart tillhör ändå tyglarna den kategorin) eftersom det då inte stör arbetet på samma sätt. Men men, detta är min metod. Jag förstår dock inte riktigt vad du menar i sista stycket, vad har det med strykan att göra?

Att hästen hela tiden söker bettet -även om man länger tyglarna fullt ut- är alltid eftersträvansvärt och faktiskt en förutsättning för att kunna rida hästen i bra form.

En fråga bara..
Menar du att om man länger på tyglarna så ska hästen följa med?
Det köper jag.
Men om man ger den helt långa tyglar då ska den ju gå med näsan
i marken?
I LC:2 i skritten då så ska hästen gå med huvudet långt ner/fram(?) så
att den har stöd på bettet fattar inte riktigt bara...

Jag tänker att "lång tygel" betyder paus, ingen inverkan, annat än enkel vikt eller annan hjälp för att byta varv eller styra förbi något som är ivägen. Inte jobba i det.

Så lång tygel är mental paus lite mer än kroppslig, och det gör jag (ganska) ofta så hästen får ladda om huvudet och orka koncentrera sig på att jobba med fullt fokus, då den ska lära sig något nytt eller har besvärligt med något.

Tror inte att någon pallar full fokus längre än en viss stund, finns säkert någon undersökning på hur länge man klarar att fokusera sig utan paus under inlärningsstadier.

Då saker o övningar sitter krävs ju inte samma fokus mentalt, så då minskar ju kravet på mentala pauser i det stadie i utbildningen (mitt på trappsteget..) som man "bara" bygger på styrkan men hästen har fattat vad som önskas.
Då skulle jag kanske variera formen mer än att släppa ut tygeln helt och åka häst ett varv.
Dressyr på lägre o medelnivå är ju mest lågintensivt och de korta pass jag rider ger ingen mjölksyra direkt.
Och de kan återhämta sina muskeldepåer i lugn trav eller arbete i skritt likaväl som i fri skritt efter en intensiv sekvens tror jag.

Tycker det känns då hästen samlat sig nog och behöver stretcha ut sig eller vila i en lägre men rund form. Att länga hela tygelns längd gör jag inte medvetet under passet, men kanske som finish för att sträcka ut maximalt. Fast det händer nog inte så ofta. Mer normal sökning fram o ner räcker för att det ska kännas som en bra avslutning.

Man får ju göra skillnad på om hästen är i arbete eller inte. I arbete ska hästen gå med näsan i backen om man länger tygeln full ut - ja.

Jag varierar, dels beroende på häst, och beroende på vad vi jobbar med/var i passet vi är.

En häst som på helt lös tygel bär sig trevligt ändå låter jag hellre pusta på helt lös tygel än den som går och kikar på stjärnorna på lös tygel. Så det spelar in, vad sitter jag på för häst.

Men jag varierar som sagt, både från häst till häst, och inom passet. Ibland blir det helt lös tygel, och då får hästen gå 'hur den vill' formmässigt, sålänge den håller sig på spåret jag valt, så får den gå och kika sig omkring, gå över tygel etc. Ibland blir det lång tygel i lång - och låg (men näsan 'först'!) men då ska hästen gå kvar med sökning framåt-nedåt, annars kommer jag korrigera den.
Eller så lägger jag ner formen men bibehåller tygelkontakt, och låter den stretcha ut.

Oftast så första 1 - 2 minutrarna av ett pass får de gå helt fri på helt lös tygel, och sen fortsatt framskrittning sker lång och låg på lös tygel, men om de faller ur ramen hjälper jag dem tillbaka. 'Pustar' mitt i passet blir oftast lång och låg men med tygelkontakt. Får jag till något riktigt, riktigt bra brukar jag direkt ta bort all press, och ge lång, lös tygel och berömma och bara åka med. Räcker med 5 - 10 sekunder, sen kan man återvända dit man var och fortsätta.

Jag gör som många här sagt, ger många korta 'pauser', istället för färre långa.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
581
Senast: Elo
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 454
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 758
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda 2022