Längd på allroundgjord?

fallon

Trådstartare
Vi har bara dressyrsadlar med långa stroppar och ska nu köpa oss en Wintec Allround också, med korta stroppar. Något bra tips hur man mäter lämplig gjordlängd? Jag förstår ju också att man kan mäta när sadeln väl är hemma, men det vore praktiskt att köpa gjorden på en gång.

Sv: Längd på allroundgjord?

vad för häst har du? t ex vanliga hopp halvblod i tävlings kondition brukar ha 120-130 gjordar.
vet inte hur runda din häst är men en 130 gjord brukar passa de flesta halvblod, man kan ju i alla fall ha gjorden på de högsta hålen på båda sidorna om den är lite lång

mät omkretsen på din häst där sadelgjorden ska ligga, ta sedan det måttet med dig till butiken. Vänd på sadeln du ska ha och mät från stroppen, under bossorna till nästa stropp. Då blir det helt enkelt såhär:

hästens mått - sadelns mått = ungefärlig längd på sadelgjord

Hästen är en varmblodig travare på ca 162 i mankhöjd i tävlingskondition (ej trav). Saken är den att den tyska återförsäljaren vi tänkte beställa av (gjort det förut) har väldigt förmånliga julpaket och då ingår en gjord. Tänkte därför om man kunde få tips om hur man kan höfta till ett mått utan att ha sadeln hemma.
Tack för svar so far!

jag skulle gissa på 120, men risken är att det blir antingen för långt eller för kort.

min systers häst behövde 140-gjord när hon testade en prestige-sadel medan hennes 130-gjord satt perfekt på hennes tidigare albion, så det är inte bara upp till hästen utan upp till sadeln med.

Sen beror det på om det är resår eller inte också. Jag har 110 (tror jag) till mitt arabsto på 150 cm,då med resår,dock så sitter den i de näst sista hålen,så hade inte kunnat ha en längre,däremot en kortare hade varit bättre,men,men.. Tror du bör satsa på 110-120.

Jag tror att jag hade satsat på 120cm.
En travare som jag red tidigare, också i tävlingskondition och 162-163cm hög hade 120cm och det är väl lite av en "medel-längd" på sadelgjord till stora hästar, det brukar funka antingen på innersta eller yttersta hålen enligt min erfarenhet :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 614
Senast: Raderad medlem 147980
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka