Längd på draglinor?

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare niclas_e
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 4 043
N

niclas_e

Jag tänkte jag skulle göra ett par draglinor, och börja dra däck/släpor och liknande.
Hur långa linor kan vara lagom till en maxad D-ponny?
Hur långt efter hästen ska "lasten" ligga när man drar?

Sv: Längd på draglinor?

Vad tänkte du ha för sele? Beror ju lite på om du ska göra i läder och fästa i tex en maraton brösta eller om du ska göra med hake och kätting och sätta i en loksele.

Jag kan mäta mina med kätting vid tillfälle, vet faktiskt inte hur långa de är... Julle är iaf oxå en d-ponny :)

Annars finns det ju bra att köpa av tex Floby, om du inte väldigt gärna VILL göra själv vill säga :)

Jag ska köra med loksele med hake, rep och ev. kätting.
Det verkar inte särskilt svårt att göra själv. Åtminstone inte för att börja köra däck m.m.
Kan tänka mig att längden inte är så kinkig, men det kan ju vara bra att veta på ett ungefär hur långa de ska vara. De ska ju inte passa i längd till någon vagn med skaklar eller så.

Ok, då är det ju lite enklare!

En sak jag kan tipsa om, om du tänker göra ngt annat än skritta, se till att kättingen börjar långt bak, så den inte slår i hästens ben när ni travar. (jag har fått skarva lite, ska ta itu med det där på allvar vilket år som helst... Fixade iaf till det idag så det blev bättre.)
26356350.jpg

Efter lite bättre skarvning
26394846.jpg

Men det blir ändå inte riktigt bra, då kättingen är precis vid hans has...
Prova då bara att ha en lina, longerlina eller vad som helst och mät ut en längd som verkar vettig bakom, så hästen får plats att röra sig.

Jag har faktiskt en bogserlina med rejäla krokar i änden som jag tänkt använda, bara inte kommit så långt än *laaaat*

Hej Niclas!! Roligt att se att du kämpar på med hästen!!! Innan du "binder fast" något efter din häst tycker jag att du skall ta någon till hjälp och dra i linorna, skramla med något och dra släpan vid sidan om! Man kan aldrig vara nog försiktig....Är hästen orolig så kanske det är läge att använda sig av skygglappar-ibland är det en nackdel om hästen går och tittar bakåt och vill se vad som händer! Kämpa på!! Snart är våren här och då är det dags att köra:)!

Tack för tipsen

Jag hittade någon uppgift om att draglinor i storlek "full" brukar vara 1,8 -2,2 meter. Jag gjorde mina 2,5 meter så går det väl alltid att kapa till dem när man ser hur det ser ut "på plats".
Nu när vi ändå pratar om att dra däck... Hur har du fäst däcket till svängeln?
Jag försöker kika på dina bilder, men däcket syns ju aldrig :(

Hej Marie

Jodå, jag ska allt ta det lugnt och försiktigt, och gradvis öka belastningen. Jag vill ju inte att Jussi ska flippa ur bara för att jag går för fort fram.
Dock är han nog mer inkörd än vad jag är, så jag tror att mycket av de här övningarna blir mest för min skull.

Jag ser med spänning fram emot nästa tur med er, måtte det bli vår snart ;)

Hehe, jag försöker alltid få med däcket i bild, men lyckas aldrig! :D

Just nu har jag bara en kätting runt det stora, i det lilla däcket har jag borrat två hål, så inte kättingen går i marken. Ska ta itu med det stora däcket nästa helg, så det blir gjort. Sliter ju onödigt mkt på kättingen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: Roheryn
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: zassoo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Mli
·
Hemmet Jag har börjat fundera på att byta ut våtrumsmattan på väggar och golv i vårt pyttelilla badrum (1,6 x 2,1 meter "stort"). Inget annat...
Svar
18
· Visningar
671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka