Längd på gjord *snabba svar*

Chili

Trådstartare
Hur lång dressyrgjord kan man tänkas behöva till en normalviktig arab? Han är 1,53 hög. Ska beställa en Pfiff bomlös och man får ju välja längd på gjorden :)

Har en gjord hemma men är inte säkert den passar, och jag vill beställa NU :p

Sv: Längd på gjord *snabba svar*

beror helt på sadeln! min kan ha från 55-75.. men 65 är bäst. min är väldigt bred över ryggen och bröstkorgen men (knapt) i normalhull.

Jahapp... :p Usch så svårt. Araber är ju rätt breda över ryggen men små i övrigt. Verkligen livsavgörande beslut det här haha.

min arab har 55cm gjord, har testat med 65cm men den var på gränsen till för lång.
(hon är 157cm hög, men inte så bred över bröstkorgen)

Jo jag funderade på en på 50 cm. Jag har aldrig köpt en helt ny sadel innan :o Så vill ju att det ska bli bra, även om det är en billig sadel!

ja det är ju jätte svårt att veta när man inte har sadeln hemma och kan mäta hur lång som behövs. men du kanske kan testa att mäta utan sadeln eller med en annan sadel, för att få en uppfattning om hur lång som kommer gå åt.
jag gjorde misstaget att köpa en för lång först, så jag fick köpa en till. känns lite onödigt att ha två lika dana.

Jag vill beställa idag :p Har funderat länge nu, och om jag beställer idag så borde den komma om en vecka :)

beställ du, det värsta som kan hända är att du får köpa en till gjord :p

Nu har jag beställt! :D :bump: Blev 50 cm. Hoppas den kommer om en vecka nu då!

Tror 50 blir bra till din arab. :)
Jag har 65 cm till min arab nu med dressyrsadeln och jag måste ha längst upp på bägge sidor när den är färdigspänd (lädergjorden fanns tyvärr inte i 55 cm när jag köpte den och 65 funkar ju :p)

65cm är den minsta dressyrgjoden jag kan ha på min arab. 70-75cm sitter bättre.
// Linda

Nu finns inget att göra längre för beställningen är lagd :p Har fått ett mail att ordern skickades igår!! Iiih, tänk om sadeln kommer redan imorgon? Eller på måndag... Jag har ju ingen pad än, vilken teaser att inte kunna rida trots man har sadeln, och femtioelva VANLIGA schabrak hemma... :cool:

När du fått hem din bomlösa sadel och testat den är jag väldigt intresserad av vad du tycker om den. Har svårt att hitta en sadel som passar min häst. Charl**s tycker att en versailles skulle passa honom .... men den passar inte riktigt min plånbok. Har funderat en hel del på bomlöst och den verkar ha ett vetttigt pris. Vill att hästen ska få mer muskler vid manken och det verkar som sadeln hindrar honom att bygga musklerna där. Please, lägg in en tråd om din bomlösa när du hunnit testa den.

Jag har inte fått padden än men den kommer nog nu mitt i veckan :) Den verkar behagligt dock, har lagt den på hästen med mitt tjockaste schabrak under och det såg inte helt tokigt ut! Men ironiskt nog var 50 cm gjordarna slut och den jag hade hemma var 70 cm = jättelångt!

Men jag uppdaterar eller lägger en ny tråd när jag provridit, kanske inte blir nån ordentlig tur förrän till helgen då.

(Pssst - du kommer inte få några förslag på Charlies som passar din plånbok. Jag vet inte ens om de är utbildade inom området utan kör bara på erfarenhet och sälj? De har aldrig sagt något vettigt till mig iaf.)

Hej hopp! En liten mini-uppdatering :)

Orkade inte vänta på padden så köpte en på Charlies igår. Sadeln är sååå skön! Och hästen verkade gilla den. Iof är han väldigt klurig att sitta upp på men han gick fint sen till slut.
Men jag måste nog byta frampommeln till nåt annat, den gled runt endel när jag satt upp och efteråt var pälsen lite ruggad. Tar det dock inte lika allvarligt som om en bomsadel hade ruggat pälsen. Eftersom den gled runt lite när jag satt upp fick jag ju sitta och trycka den rätt med stigbyglarna så kan tänka mig att det ruggade upp pälsen ganska duktigt. Det KÄNDES iaf som om den låg stabilt i skritt och trav :)

Efter helgen har jag nog lite mer utförlig info, så håll till godo.

Väntar med spänning. Är också kluven till Cha***es kunskaper. Hovis rekommenderar dom inte. Tycker de är dyra osv. De var ute på ridskolan och provade ut sadlar åt några privathästar. Såg sedan veckan efter en hoppträning och reagerade på att ponnyns sadel lättade säkert 1 dm i bakvalvet. Ridläraren reagerade också på det och tyckte att deras gamla sadel faktiskt legat bättre på ponnyn än den nya gjorde. Försökt få andra förslag av dom på sadlar som har liknande bom som versaillen men alla hamnar i den prisklassen. Måste väl ändå finnas andra sadlar som har liknande bom.

Kan du inte lägga in en bild på sadeln när den ligger på hästen? Provade du en sådan sadeln innan du köpte den eller gjorde du en chansning?

Ja jag vet... Tycker om att ta betalt gör de, men så är de ju sjukt framgångsrika också. Tycker du ska fråga efter deras formella utbildning om du är där igen! Så de kan visa upp intyg på utbildning. Sakerna de säljer är ju inte dåliga, men undrar ibland var gränsen går. Att sälja saker som inte passar bara för att de är dyra? Tycker du ska ta ut en sadelprovare som inte är partisk, en jag känner pratade om en sådan, PM:a om du vill ha namn.

De hade iaf en pad ifrån Källquists, trodde de bara hade de dyraste Skito-paddarna så blev förvånad :p
Jag drog en chansning med sadeln. Den är ju lite kortare så tyckte att om nån passar så är det väl den, annars blir ju sadeln för lång för hans mini-rygg. Tyckte padden blev lite stor så tror jag ska sprätta upp kantbandet och sy den lite mindre, får väl skära i panelerna också så de passar bättre. Man får ju vara lite finurlig :D Kanske klä undersidan med fårskinn eller liknande också, allt för att det ska vara skönt för sadelhatar-hästen :) Kan kirra bilder ikväll eller imorgon!

Min häst har också kort rygg och är något överbyggd. Hur är mankfriheten på den bomlösa? Kan man anpassa det med inlägg eller padden?
Var inne på cha***es idag och dom har fått det sjuuukt snyggt i nya butiken men jag hoppas inte priserna går upp därefter. Fördelen med butiken är att de har ett ganska brett sortiment och ofta har sakerna hemma. Finns det inte hemma så beställer dom och ringer när det kommit. Värd en hel del för en annan som inte jobbar i stan.

Fram för lite mer konkurrens i Jönköping.

PM gärna namn på sadelutprovare.

Hur lång gjord man behöver beror även på hur sadeln ligger . alltså kan samma gjord passa perfekt på en sadel men inte passa på en annan. Man måste helt enkelt prova på den sadel man ska ha , det beror på stoppning och annat.

Liknande trådar

Utrustning Ska beställa en Thermobar, men så ska man välja längd på kabel 2, 10 eller 20 meter Säkert en jättedum fråga men Hur ska man tänka...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Johannna1
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 863
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur