Längd på stigläder?

sandrastrandin

Trådstartare
Vet att det redan finns trådar om detta, men är kanske dags för en ny? :)

Jag är ca 165cm lång med normallånga ben och ska köpa stigläder. De flesta säger köp 145 (dam) men samtidigt säger dom att folk som är typ 180cm långa ska ha 145cm stigläder?

Mina stigläder skall användas till både dressyr och hoppning. Man ska kunna sticka igenom dem igenom hålet på sadeln men ska inte vara så länga att de flaxar helst!

Svar? :D

Sv: Längd på stigläder?

Jag är 171 cm lång och kan både dressyra och hoppa i 145 cm-läder. Flärparna går alldeles utmärkt att fästa i sadeln och de blir inte heller tre mil långa ens när jag har hoppläder.

För mig som är 177 cm lång så måste dressyrläder vara 160cm för att jag ska kunna sticka de genom öglan på sadeln.

Jag är också runt 165cm och köpte 145 sist, när jag ska ha hoppläder får jag ha den i hålen längst upp och blir ändå för långa då (för lat för att göra nya hål). Nästa gång jag köper läder kommer jag köpa 135.

KL
Jag är 163 cm, tycker 145 är lagom till dressyrsadel men till hoppsadlarna tycker jag 135 el 140 är lagom.

Jag är långbent och har stigläder ibåde dam och herr. De i dam räcker till men det blit inte mycket flärp kvar så de har jag på sadeln för uteritt och hoppning medan herrlädren sitter på dressyrsadeln.

Jag är 167 men har rätt korta ben har 135 på hoppsadlarna men 145 på dressyrsadlarna. Efter att ha haft en mkt känslig häst som tom reagerade på att stigläderänden rörde sig på shabraket så började jag med något som jag faktiskt numera alltid gör av gammal vana jag viker alltid änden som blir över och stoppar tillbaka den under den andra i öglan på sadeln på det viset spelar det inte någon roll om man behöver ha lite mer ände över den blir kort ändå när man stoppar in den igen fördelen är att den aldrig glider ut iom att den blir mer inklämd i öglan ser dessutom mkt snyggare ut utan ett stigläder som hänger och slänger för när man kortare upp till korta hoppläder blir det ju en betydlig skillnad mot när man markarbetar och där blir alltid rätt mkt ände över.

Jag är 160 cm och tänker aldrig mer köpa stigläder i 145, nästa gång får det bli 135!

jag är ca 162 å har 145 cm nu.. men växlar mellan hålet längst upp å de näst längst upp..så kommer köpa 135 nästa gång de kommer räcka gott å väl..

Jag är 161cm med ganska långa ben. Jag har 135cm som är jättebra till mig. Men tycker det är lite svårt att hitta 135 tyvärr :(

Jag är 158 cm lång och köper juniorläder :o Dessutom har jag på kortaste hålet när jag hoppar så jag har troligtvis inget problem att använda dem på dressyrsadeln (där jag har damstorlek men gjort säkert 4 nya hål...). Jag gillar inte att ha stigläderflärpar som hänger och dinglar så jag vill ha lädren så korta som är möjligt.

Jag är 162 cm med väääldigt korta ben. Är ganska osäker, men tror att de stigläder jag använder är 125 cm. Får i alla fall ha på typ 5:e hålet nedifrån (av 16 möjliga) i dressyren, och 8:e (mitten hålet av 16 möjliga) i hoppningen. Kan dock inte stoppa in flärparna i sadeln, men så länge de inte snor runt mina ben så störs jag inte av dem :)

Ja de är 125 :) Men nu då jag kollade på Hööks hemsida står det bara längderna och inget om dam/herr/junior... :confused:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 237
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 176
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur