längden på sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 629
F

fjordinghanna

Nu hänger jag inte riktigt med i svängarna längre.. Fattar nu hur lång en engelsk sadel får va när den ligger på en häst, men hur är det med en westernsadel eller en bomlös? hur långt bak får de ligga an? Tycker det är konstigt att araber o fjordingar med korta ryggar överhuvudtaget kan ha en westernsadel, jag har iaf inte sett många w-sadlar som är under 50 cm långa även om det kallas arbabian rigging. och en arab med 50 cm långt sadeläge om man mäter 3 fingrar bakom bogladet fram till toppen av sista revbenet går nog inte att få till 50 cm på nån arab eller?

Med bomlösa läste jag någon stans att det är var i sadeln man sitter som avgör hur långt tyngden går, tror det stod att tyngden går några centimeter bakom där man sitter o sen tar stop. Så egentligen gäller det då att bara inmte sitta för långt bak i bomlösa sadlar när hästen har kort rygg? :crazy:

Sv: längden på sadlar

En westernsadel får vara så lång så att sätet slutar innan det sista revbenet.
Vid en bomlös varierar det mellan sadlarna, men vid t.ex. mjuka bomlösa som Torsion, Barefoot så blir det inget tryck bakom din egen rumpa. Vid Freeform ska sadeln sluta innan sista revbenet då den är såpass stabil.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka