Långflytt

Haukur

Trådstartare
Min unghäst (5 årig isisvalack) ska flytta med matte till GBG i sommar..
Problemet är hur? När vi hämta märra från norrland skicka vi henne på lastbil å hämta henne i uppsala å körde hem henne därifrån...
Nu ska ungen lika långt (va kan d va..50 mil?) Å jag fundera på å sätta honom oxå på lastbil... Problemet är att i GBG har jag ingen transport så får jag inte "hemleverans" måst ja krångla med hyrtransport å ha mej...
Han är van vid transport å förhållandevis lättlastad men inte störtsäker... dock max 5 min bråk...

Så, vad e smartast? Lastbil eller gamla invanda kärran hemifrån?

Varför inte hämta honom? men då måste du ha övernattning el rastplats åt honom på hem vägen.
Hade jag möjlighet så hämtade jag hästen själv, men d är ju jag d ;p

Lycka till!

50 mil är ju inte så långt. Åkte 60 med en häst i sommras utan problem.

Jag skulle nog köra själv. Då får lastningen ta den tid det tar och du får hästen hem till dörren sas.

Se bara till att stanna några gånger och ge hästen hö och vatten. Lasta ut skulle jag nog inte göra om han nu inte är helt säker vid lastning. Huvudsaken är ju att hästen får vila ibland.

Jag flyttar regelbundet min häst mellan sommarjobbet i Borlänge och Pluggandet i Göteborg. Jag har kör själv eller skickar med någon jag känner som ändå skall åka. Finns inte en chans att jag skickar min pålla med en lastbil. Det skickades en häst från gården i Borlänge till Alingsås med lastbil, chaffeuren sa han skulle åka raka vägen, men det tog 14 timmar för honom. Jag kör på ca 6,5 timmar och har några mil längre väg. Skulle aldrig utsätta min häst för en så lång transport i onödan.

Vi kör varje sommar mellan Sthlm och Ludvika med våra två hästar. Det är en resa på ca 30 mil och det är inga problem.

Maxtiden för transport utan övernattning av hästar är 8 timmar har jag för mig.

Jag kör hellre mina hästar själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka