långhårig schäfer.... ???

Sv: långhårig schäfer.... ???

knappis

Nu är min Leon inte en Schäfer, utan en Berger FR.
Han har väldigt lång päls, stråna är mellan 10 o 15 cm långa.

large-Svans007.jpg

Han ser fluffig ut på bilden (den bästa jag kunde hitta), men någon underull har han inte, syns väldigt tydligt när han har varit i regn.

de jag är ute efter är en kraftig långhårig schäfer som är rakryggad , typ en sån här .

48825_1265115740.jpg

men hitta ingen kennel med dom anlagen ...

vad menas med underull???

Det finns ingen seriös kennel som inriktar sig på långhår då det anses vara ett "fel" utifrån standarden eftersom att pälskvalitén i regel är sämre.

Du får kika på enskilda kullar och se om det dykt upp nån långhårig liten sak!

Å andra sidan är ju Omar tillsammans med Mike vom weinbergblick en av de hanarna som parat flest tikar i Sverige. Jag tror han har över 30 kullar (!!!) efter sig. !

Det har han säkert. Jag tror att jag kollade säkert tjugo av dem, och så är det ju några som inte har hemsida och så. Men även om andra hanar parar mindre, så borde de ju procentuellt få ungefär lika mkt långhår om nu inte Omar lämar onormalt mkt. Får en vanlig tiokullshane verkligen ett tjugotal långhåriga valpar på de tio kullarna?

Du HAR alltså först statistik (på det du kan?)..annars förstår jag inte riktigt vad du menar?

Ja, fast inte på ett superseriöst sätt. Jag räknade då och tyckte antalet långhåriga hundar var förvånande högt, men å andra sidan har jag inte räknat alla andra hanars kullar. Om det också tillhör vanligheterna att de får 1-3 långhåriga valpar i huvuddelen av kullarna så är jag beredd att ändra mig.

Nej, det tillhör inte vanligheterna. I varje fall inte när det gäller de svenska hanar jag kollat på. Jag håller med dig att Omar lämnat lite väl många långhår för att det ska vara en tillfällighet. Att tikägare mörkar och hävdar att hanen inte är nedärvare av långhår är väl inte direkt ovanligt.

Svårt som fan att hitta bilder...

Kennel Torneryd, kull Omar/Diza: långhåriga valpar i kullen.
Waagendorfs R-kull. 3 långhåriga valpar i kullen.
Kustmarkens E-kull, alla som det finns bilder på är korthåriga.
Torneryd Omar/Hexa långhårig valp i kullen.
Torneryd Omar/Eira långhårig valp i kullen.
Gråmanns R-kull, korthårig TROR jag. har inte hittat bilder på alla.
Heimdals B-kull, korthårig tror jag. Det saknas bilder på en valp på hemsidan.
Tretjaks F-kull, långhårig valp i kullen.

Ett urval, men jag har inte orkat kolla upp alla parningar. Alla kennlar har inte hemsidor och de som har det har inte alltid bilder på alla hundarna i kullarna.

Jag kollade alla som fanns på hunddata (av det jag kunde hitta) och såg inte alls många långhår. Det fanns 2 utmärkande kullar (tyckte jag) och det var waagendorfs och någon annan, kan ha varit Heimdalls och så en enstaka valp i någon kull. Vilken/vilka hane/ar jämför du med? Har du kollat om tikarna lämnat långhår innan med annan hane?

Senast ändrad:

Nej, det tillhör inte vanligheterna. I varje fall inte när det gäller de svenska hanar jag kollat på. Jag håller med dig att Omar lämnat lite väl många långhår för att det ska vara en tillfällighet. Att tikägare mörkar och hävdar att hanen inte är nedärvare av långhår är väl inte direkt ovanligt.

Men samtliga kennlar som använt honom finns på hunddata och 95 procent har bilder på sina kullar på hemsidorna. På vilket sätt mörkerlägger man då?
Ängsbackens har nog inga bilder på sin Omar kull men jag har sett samtliga valpar i den kullen och kan intyga att där finns inte ens tofsar bakom öronen.

När jag köpte min första schäfer utav tre så var kullbrodern där långhårig. Fick då den förklaringen av min uppfödare som då var ordförande i en Brukshundklubb, bruksdomare sen många år och uppfödare av schäfer ännu längre.
Min egen var normalpälsad och vi ställde ut honom en hel del.
Har efter det stött på att det finns långhåriga i "normal" kullar.
Om jag har en vetenskaplig rapport el liknande att hänvisa till så måste jag göra dig besviken.

Tycker också att långhåriga är jättefina men tycker att för hundens skull så vill jag ha en med underull.
Sen är det nog många som vill hänga mig men vad jag vet så finns det bara en sorts SCHÄFER. Det finns inga egna raser som heter Österrikisk bergsschäfer, Långhårig schäfer, Tysk schäfer, mm. Antingen så är det en schäfer, en annan ras, eller så är det en blandras:confused:. Långhårig schäfer är just schäfer. Och rasen är från Tyskland.
Den bästa rasen som finns!!!!!:love::love::love:

Vilken/vilka hane/ar jämför du med? Har du kollat om tikarna lämnat långhår innan med annan hane?

För att citera Jan Guillou; Jag orkar bara jobba när jag får betalt för det.
Riktigt så länge orkade jag inte sitta och navigera mig genom tveksamt upplagda hemsidor. Lite av det jag hittade skrev jag upp ovan. Om Heimdals utmärkte sig som långhårskull kan du ändra det jag skrev ovan. För mig är det lite väl många långhår för att skylla på tikarna eller slumpen. Det kan väl ändå inte vara helt omöjligt att det faktiskt är Omar som är den gemensamma nämnaren, eller anses det fortfarande så fult att ens antyda det? Valparna finns ju där med tussar och lurv och allt, någonstans kommer det ju ifrån?
Att kretsen runt Omar inte säger det rätt ut har ju en naturlig förklaring, det anses inte helt fint med långhår, alltså vill man ge honom the benefit of doubt.
Tikarna däremot verkar inte få samma chans. Samtliga Torneryds tikar lämnade plötsligt långhår, med samma hane. Är det tikarna, eller hanen?

Torneryd Omar/Hexa långhårig valp i kullen.

Bilder på alla valparna i den kullen finns på Hexas mattes sida kennelbeware, några är rejält lurviga bla Beware Affro:love:.

de jag är ute efter är en kraftig långhårig schäfer som är rakryggad , typ en sån här .

48825_1265115740.jpg

men hitta ingen kennel med dom anlagen ...

vad menas med underull???

Om du särar på pälsen så ser du en ulligare, lenare päls. Oftast lite ljusare och bildar STORA dammråttor.

Självklart kan det vara Omar som ligger bakom, men jag ser inte lika många långhår som du gör. Fult eller ej, skiter personligen i vad omar lämnar! Är hundarna bra så är hundarna bra oavsett päls.

Anledningen till att jag undrar är att jag för två helger sedan diskuterade långhårsvalpar med en uppfödare och frågade om just Omar. Hon hade aldrig sett ett samband med Omar och långhår (tilläggas att hon aldrig fått långshårsvalpar själv ) och sa väl som jag tidigare nämnt att det kan vara svårt att säga att han är "boven i dramat"..för vem jämför man med? Jag har tex ingen aning om hur mycket långhår Mike vom weinbergblick lämnat (som borde ligga i klass med omar över x antal kullar).

Mycket möjligt att Omar lämnar mycket långhår alltså, men i jämförelse med vad? Och om det är så himla "fult" att få långhårsvalpar kan man ju fundera över varför ~30 kennlar i Sverige använt honom.

Visar det sig sedan att det är han som ligger bakom så jaha, case closed :)

Senast ändrad:

.

Tycker också att långhåriga är jättefina men tycker att för hundens skull så vill jag ha en med underull.

Jag har haft 3 långhår och träffat på ett antal till - och alla har haft ullhår. Det hjälper dock inte ett skit i domarringen. långt hår - ställ er sist

Jag har en jättegammal siffra i huvudet - var sjätte schäfer bär på långhårsanlaget. Det har alltid fötts långhår - och förr gjorde man konsekvent av med dom. Finns fortfarande renommerade kennlar kan jag tro där det inte "föds" långhår alls.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 520
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 373
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 546
Senast: Otherside
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 566
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?