Längsskidor med hund.

Ela

Trådstartare
I normala fall åker vi slalom men i år är jag jättesugen på att testa längdskidor med hunden.

Någon här som åker längd tillsammans med hunden? Bilder vore kul att se!

Hur tränar ni? Och vad anser ni hunden bör kunna innan man ger sig ut i spåret? Tips? Vad har ni för sele?

Hon är van att dra lite sen tidigare men bara det här :
stuteridagbok

Senast ändrad:
Sv: Längsskidor med hund.

Du menar att du ska tolka efter hunden? Ett väl befäst stoppkommando är nog det viktigaste. Jag hade en nomesele från Björkis när jag åkte skidor med min förra hund. Och expanderlina mellan hunden och mig. Man bör nog även ha någon slags panikhake så att man lätt kan dela på sig och hunden i en nödsituation.

I normala fall åker vi slalom men i år är jag jättesugen på att testa längdskidor med hunden.

Någon här som åker längd tillsammans med hunden? Bilder vore kul att se!

Hur tränar ni? Och vad anser ni hunden bör kunna innan man ger sig ut i spåret? Tips? Vad har ni för sele?

[/IMG]

Jag gör!

Det hunden bör kunna är kommandona Höger, vänster, framåt och stanna.

kenzo-280209.jpg

Har du då lärt hunden att springa bredvid spåret eller gör han det självmant?

Han springer framför. Däremot i nerförsbackar så kommer man ikapp honom och då åker jag åt sidan så att jag inte kör på honom bakifrån.

Till TS. För att förtydliga lite, de viktigaste kommandona (enligt mig) är höger och vänster. Väldigt bra att ha vid möte i skidspåret, eller när skidspåret delar på sig ( lätt hänt att annars hamna i ett dike).

Hunden lär sig stanna genom att man plogar med skidorna, samtidigt som man säger kommandot stanna. Jag skulle säga att ytterst få hundar stannar direkt på kommando om de har drivet att vilja dra, så man får tänka på att bromssträckan kan bli rätt så lång i början ;). Om man ska vänta med skidorna tills hunden lyssnar 100% till stanna, skulle få hundar spännas fast framför skidor, slädar etc. Det finns anledning till varför det finns bromsar på slädar ;)

Ett bra sätt att träna in höger och vänster är att cykla med hunden, t ex med hjälp av springer, och träna in kommandorna. Det brukar gå rätt så fort. Likaså att träna in kommandot stanna när man bromsar med cykeln.

Ok. Blir man inte lite opopulär om man förstör spåret genom att låta hunden springa i det?

Jo det är klart att man skulle bli. Dessutom är det svårare att åka i skidspåret då man vill skejta för att hjälpa hunden upp för backar, likaså är det lättare att stanna om man inte måste kliva ur ett skidspår först. Det bästa är att åka bredvid skidspåret.

Notis; spåret på bilden var ett anlagt spår just för bl a draghundsträning, men som du kan se på bilden så åker jag bredvid även det spåret, (skidspåret syns till vänster om hunden i bilden).

Ah! Ja det är ju smidigt om det finns anlagt spår även för de om åker med hund, tyvärr har jag inte sett något sådant här utan det brukar bara vara de där två vanliga skidspåren.
Har varit sugen på att testa nämligen men inte kunnat klura ut hur jag skulle lösa det praktiskt för att inte sabba spåren.

*kl

Jag har ju en schipperke vilket betyder att jag inte skidrar med henne i dragsyfte utan mer för att det är en trevlig motion. Jag tycker att hon följer mig ganska bra och jag har aldrig lärt henne varken höger, vänster eller andra kommandon. Men det är ju såklart för att hon är så liten att det inte blir nån säkerhetsrisk om hon drar åt fel håll :angel:

Ang hundar i skidspår så brukar man inte få ha det på "kommunala" spår eller vad man ska kalla det. Och det förstår jag då hundarna trampar sönder (tom med min lilla gör märken i spåren om dom inte nu är helt igenisade). Däremot åker jag inte så mkt på skidspår utan mer på skoterleder och andra skoterspår. Jag tycker det är mkt bättre då det är friare då att man kan hålla balansen, ploga osv utan att skidorna är låsta i spåren. Dessutom riskerar man inte att nån skidåkare kommer bakifrån och kör på hunden eller linan (det tycker jag är jobbigast då man åker på skidspår).

I familjen har vi också större hundar, en gråhund och en finsk lapphund och de drar lite då man skidrar med dem.
Till större hundar som man vill ha till drag ska man ha en dragsele typ modell som Mariikas så att tryckes fördelas jämt. Jag har spårselemodell på min lilla men det är dels för att jag inte hittat en nog liten dragsele och för att hon ändå inte används till regelrätt drag.
Sedan tycker jag att ett bra midjebälte är ett måste, med expanderlina eller liknande anordning i fästet så att man slipper gå av på mitten då hunden drar till ;)

Ah! Ja det är ju smidigt om det finns anlagt spår även för de om åker med hund, tyvärr har jag inte sett något sådant här utan det brukar bara vara de där två vanliga skidspåren.
Har varit sugen på att testa nämligen men inte kunnat klura ut hur jag skulle lösa det praktiskt för att inte sabba spåren.

Precis som bortkommen skrev, se ifall du kan hitta en skoterled alternativt en snöfylld skogsstig där snön är nertrampad. Stigen ska gärna vara minst 1,5 m bred, är de smalare än så blir det väldigt svårt att ploga. Provade själv en stig som var knapp 1 m bred på sina stället och det var spännande att försöka bromsa! :angel:

Jag har alltid åkt längdskidor med våra settrar, innan jag själv kunde stå på ett par skidor låg jag i pulkan som drogs av hundarna :) Ofta åker jag med två hundar och då kan det gå undan!

Min hund är endast 17 månader så vi hann bara med ett par skidturer i våras. Hon drog som en toka, full fart framåt från start till slut och behövde ingen direkt träning för själva draget. Däremot ska de vara i god kondition om man vill få ut lite av skidturen. Och stoppkommando är såklart en fördel :) Höger/vänster har jag aldrig behövt lära dem, kommer vi till en korsning så löser vi det ändå på ett eller annat sätt ;)

Jag åker bara fristil med hundarna och brukar därför inte vara så mkt i spåret mer än vid stakning. Jag är lite kräsen och vill ha ordentligt preparerade fristilsspår :) Utrustningen består av nomesele, espanderlina, midjebälte och ett par skate-skidor.

090%2B-%2BKopia.JPG

*kl

Någon som vet om det går att få tag i dragsele till hund som drar stl 25-30 i täcken?
Kan man använda dragsele då man cyklar (hunden springer brevid)? Min drar så förbaskat när man cyklar och åker spark, så jag funderar på att byta till mer lämplig sele så att hon får bra träning på kuppen. Just nu kör jag med en Y-sele men jag misstänker att den inte är nåt vidare om än den känns bättre än en spårsele..?

*kl
Kan man använda dragsele då man cyklar (hunden springer brevid)? Min drar så förbaskat när man cyklar och åker spark, så jag funderar på att byta till mer lämplig sele så att hon får bra träning på kuppen. Just nu kör jag med en Y-sele men jag misstänker att den inte är nåt vidare om än den känns bättre än en spårsele..?

Jag använder samma sele när jag cyklar som när jag åker skidor, dvs nomesele och jag cyklar med springer (dvs har hunden bredvid). Hade Y-sele förut när jag cyklade med hundarna, men har helt övergått till nomesele och jag tycker att det funkar mycket bättre.

Tack för alla svar och underbara bilder :love: nu är jag verkligen sugen på att testa.

Men hur har ni tränat hunden på att dra? Hur får ni den att börja dra? Min tik drar ju våran barnvagn men då går ju jag alltid före henne eller iaf bredvid, hur gör man för att få henne att dra självmant. Tips?

Tänker iaf börja cykla med henne förkonditions träning inför vinter.

När jag gogglade såg jag även några som åkte spark efter sin hund, även det såg underbart mysigt ut. Eller för att inte tala om hundsläde :love: fast jag har ju bara en hund.

Men det är alltså inte farligt för hunden att dra lite med Y-sele? Jag cyklar kanske 1-2 ggr/vecka och då max 1 timme/gång. Hon drar som en tok i början och när man närmar sig hemma men lugnar ner sig du hon blir lite trött...

Jag tycker iaf att Y-selen ser mindre dålig ut än en spårsele, när hon drar. Men frågan är om den är bra eller helt enkelt bara mindre dålig:confused:

funderat lite och inser att spark borde vara svårt att åka efter hunden om det är mycket snö även om det är på exempelvis en skoterled eftersom medarna troligtvis skär igenom :confused:

Men det är alltså inte farligt för hunden att dra lite med Y-sele? Jag cyklar kanske 1-2 ggr/vecka och då max 1 timme/gång. Hon drar som en tok i början och när man närmar sig hemma men lugnar ner sig du hon blir lite trött...

Jag tycker iaf att Y-selen ser mindre dålig ut än en spårsele, när hon drar. Men frågan är om den är bra eller helt enkelt bara mindre dålig:confused:

Mina hundar tog ingen skada av att ha Y-sele när jag använde det på dem.
Om du tycker att Y-selen sitter bra så tycker jag att du kan fortsätta använda den. Du märker ju på hunden om den börjar hänga sig i den ocg felbelastar vikten eller på annat sätt inte verkar vara tillfreds med den etc. Så ut och cykla du! ;)

Men hur har ni tränat hunden på att dra? Hur får ni den att börja dra? Min tik drar ju våran barnvagn men då går ju jag alltid före henne eller iaf bredvid, hur gör man för att få henne att dra självmant. Tips?

Kenzo (hunden på bilden som jag lagt in i tråden) är 50 % siberian husky, vilket resulterade i att inkörningen gick pinsamt enkelt. Draget finns i dem.

När han var ett år köpt,e jag en nomesele och hängde helt sonika fast saker i en lina bakom honom. Började med två fyllda 2l coca cola flaskor och dylikt. Bytte rätt så snart ut flaskorna till ett bildäck som han fick börja dra. I början var det väldigt korta rundor (5 min), och allteftersom han blev starkare ökade jag både tiden och vikten (bodde i Luleå på den tiden, så då var det bara att lägga i en lagom stor snöklump).

I början gick/joggade jag bredvid honom samtidigt som jag sa kommandon som jag ville att han skulle lära sig. Men allteftersom flyttade jag mig längre och längre bakom honom, så att han tillslut fick gå ensam. Den delen kommer jag ihåg skapade lite osäkerhet hos honom, just delen att ensam behöva ta beslut, (Eller ja, jag kommenderade ju fortfarande vad han skulle göra, men jag utförde inte kommandona samtidigt som honom längre) men han vande sig ändå rätt så snabbt.

funderat lite och inser att spark borde vara svårt att åka efter hunden om det är mycket snö även om det är på exempelvis en skoterled eftersom medarna troligtvis skär igenom :confused:

Det går bara att åka spark då vägen är plogad och det är packad snö/is - "före" så att säga. På skoterspår går det bara om de är isiga eller kompakta så att medarna inte sjunker. Isf måste man ha nåt kälkliknande eller skidor :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 757
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 686
Senast: Otherside
·
Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
305
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka