Längsskidor med hund.

Sv: Längsskidor med hund.

Hejsan ser att du bor i Värmland och uppe på Långberget har de ett särskilt hundspår som utgår från deras skidstadio

Det går bara att åka spark då vägen är plogad och det är packad snö/is - "före" så att säga. På skoterspår går det bara om de är isiga eller kompakta så att medarna inte sjunker. Isf måste man ha nåt kälkliknande eller skidor :)

men va tror ni om denna spark då?

80331stor.jpg

"35 mm breda plastmedar för lätt åkning i mjuk snö medföljer"

va tror ni skulle det funka?

Jag var själv inne på att skaffa en spark i början, nackdelen med spark är däremot att det inte finns någon broms. Dvs om hunden inte lyssnar 100 % på kommandot stanna, kan det bli en farlig situation. Med skidor kan man ploga och ändå få stopp på hunden.

Jag vet att vissa kör med spark men då gäller det att verkligen hitta vägar som är mer eller mindre övergivna. Jag tror det är mindre roligt att få möte när man kommer farandes på en spark utan bromsmöjligheter.

Det problemet har jag aldrig haft men då har jag aldrig haft en utpräglad draghund heller :D De hundar jag åkt spark efter är min schipperke och familjens gråhund, ingen av dem drar i sådan hastighet att man inte kan bromsa genom att fälla ner benen så att säga ;)

På tal om livsfarligt så hade en tjej i mitt stall för många år sedan en schäfertik som drog både cykel och spark. Behöver jag säga att det var livsfarligt då de kom genom byn på cykel (bara handbroms och hon hade hunden i koppel som hon höll med ena handen) och körde rakt över alla korsningar osv utan att kunna stanna förrän de var framme dit de skulle? :crazy:

Jag har aldrig provat en sådan så jag kan inte uttala mig tyvärr :( Jag åker bara spark då det är bra före, annars är jag för lat :angel:

Det problemet har jag aldrig haft men då har jag aldrig haft en utpräglad draghund heller :D De hundar jag åkt spark efter är min schipperke och familjens gråhund, ingen av dem drar i sådan hastighet att man inte kan bromsa genom att fälla ner benen så att säga ;)

Så sant, tänkte inte på det. Är så van med att det går foooort :angel:

Nej en broms är nog att föredra men kanske kan man hitta på någon lösning.

Iof tror jag inte att just stanna är några problem med min vovve som är lite lat av naturen, och inte så där jättesnabb.

Iof tror jag inte att just stanna är några problem med min vovve som är lite lat av naturen, och inte så där jättesnabb.

Då är det nog inga problem som sagt. Går det alldeles för fort håller man bara i sig i styret och bromsar med båda benen. Ingen av våra gråhundar ids då springa särskillt länge om man dessutom ropar stanna :)
Jag tycker snarare problemet är att det är alldeles för få dagar per år som föret är så kanonfint att det går fort nog ;)

Jag lånar tråden lite om det är okej!

Jag har precis skaffat dragutrustning till min goldentik och har tänkt åka skidor med henne i vinter.

Jag är inte helt på det klara hur jag ska lära henne att dra rakt fram. Vi har varit ute med selen och jag har gått bakom, men hon går hellre och nosar eller springer i ett hysteriskt tempo åt alla håll. Hon har lite svårt att koncentrera sig när hon får röra sig i ett högre tempo.

Vi har fått tipset att inte träna just draget med godis, eftersom bjudningen lätt blir bakåt mot mig då.

Är det någon idé att träna i förväg, eller är det bäst att börja träna när skidorna kan vara med?

funderat lite och inser att spark borde vara svårt att åka efter hunden om det är mycket snö även om det är på exempelvis en skoterled eftersom medarna troligtvis skär igenom :confused:

Finns breda plastmedar till en del sparkar

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 067
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 603
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 980
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka