Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller är det inredning med höns, potatisland och annat som hör till livet på landet?![]()
När mina föräldrar för länge sedan köpte ett hus på landet så var det målat i "äkta svensk lantstil" dvs hur bönder av det fattigare slaget gillade att ha det på 1940-60 talet. Den genomgående färgen var grön!
Alla dörrar, fönster , fönsterkarmar, etc inne i huset var målade i OLIKA gröna färger. Förutom kanten på valvet i vardagsrummet- det var målat i exklusivt guldfärgat!![]()
Det där liknar även min bild av "lantlig stil"! I den betydelsen att det är så väldigt många lite lagom gamla hem på landet verkar se ut, ungefär. Det hem jag först kommer att tänka på låter ungefär likadant som det där gröna, fast med olika blå nyanser istället.
"Lantliga hem" i den där helvitt romantiska stilen som verkar vara inne i vissa kretsar, känns mer som hittepå, än som kopiering av något som faktiskt brukat förekomma på landsbygden. Och med något slags agrar överklass som stilförebild, snarare än "lantliga hem".