Lappa utetäcken - hur gör ni?

ameo

Trådstartare
Moderator
Det är några småhål i mina utetäcken, som jag tänkte passa på att lappa före hösten och vintern. Material att göra lappar av finns (gammalt täcke...) och täckena är nytvättade.
Men jag funderar på hur man gör det på bästa sätt?

Knöla in täcket i en symaskin? Hur gör man då för att vara säker på dels att man får fodret på rätt ställe och dels att det inte läcker genom i sömmarna?

Textillim? Kan man få de lapparna att sitta kvar även i regn och rusk och när man tvättar täcket? Bra tips för att det inte ska lossna i kanterna?

Annat sätt?
(min vilda fantasi tänkte "badrumssilikon", men det kanske inte är så bra??)

Sv: Lappa utetäcken - hur gör ni?

Jag använder laglappar, typ till dunjackor och liknande. Kan finnas i välsorterade affärer typ ica mai/coop annars i sybehörsaffärer. Brukar kosta 15-20 kr/lapp (ca 10x20cm). Har lagningar som hållit i flera år nu. :)

Jag använder laglappar, typ till dunjackor och liknande. Kan finnas i välsorterade affärer typ ica mai/coop annars i sybehörsaffärer. Brukar kosta 15-20 kr/lapp (ca 10x20cm). Har lagningar som hållit i flera år nu. :)

Textillim kan fungera, men jag tycker det lätt blir kladdigt runt själva lappen.

Horseware har speciellt lim att laga täcken med: "Rambo Stormsure". Har för mig att det kostar mindre än en hundring. De har också ett helt litet kit med lim och nylonlappar för några tior till: "Reparationskit för täcken". Googla namnen så ser du var du kan köpa dem. Borde ju funka även för andra täcken än Horseware.

Jag syr fast lapparna, tycker inte de olika textillimmen håller så länge och det bli stelt. För att få de olika lagren rätt brer jag ut täcket på golvet och ser till att det ligger slätt, sen nålar jag fast genom alla lagren. När det är sytt sprayar jag impregnering på sömmarna. det får man sen göra efter varje tvätt.

Jag har lappat både med lappar (fastsydda på maskin) och med lim.

När jag syr lappar använder jag lappar som jag köpt av sadelmakaren; klipper till bitar, viker in alla kanter någon cm och syr fast. Lapparna blir en bit större än skadan de ska täcka. Smidigast är en industrisymaskin, men tunnare täcken kan jag lappa på moderns vanliga symaskin (lite äldre modell, stark motor).

Nuvarande hästens täcken har jag lagat med lim; använder HW:s lagningskit. Tycker att det funkat bra.

jo, det blev ju snyggt, men hur ofta har man så snygga små hål i täcket?

Haha nä det är klart det tänkte jag inte på, jag har aldrig haft större hål än så dock, mina hästar misshandlar inte sina täcken :D

det verkade ju också gå åt en ganska stor del av den där lilkla 100-kronorstuben med lim. Men jag gillar idén, man kan ju testa med vanligt textillim kanske. Och i nödfall använda mitt badrumssilikon för att täta skarvarna på utsidan... :D

Frågan är - håller textillim för tvätt?

Jag har lagat en 1dm lång reva i mitt ena täcke med det där limmet (blev alltså ett kryss av 2st revor á 1dm, iom att jag behövde klippa upp för att kunna laga ordentligt). Det har hållit fint! Lade dock lite lim även över skarvarna på utsidan :angel:

Min häst går med en täckesmarodör och brukar ha rejäla hål och långa revor i sina täcken. De lagar jag antingen genom att nästa ihop revorna och sätta på självhäftande laglappar eller lägga typ bävernylon på insidan av hålet och limma med kontaktlim. Om man gör detta senare så ska man komma ihåg att stryka lim både på lappen som man lagar med samt på täcket + att det ska stå och luftas en liten stund innan man limmar ihop delarna med varandra. Brukar hålla super + vara vattentätt!

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka