Bukefalos 28 år!

Laptop Pris?

Vill bara påpeka att min gamla MacBook Pro (mid 10) också kändes som ny tills den tvärdog i våras. Från en dag till en annan, ena dagen jobbade vi som vanligt och nästa dag hittade den ingen hårddisk. :banghead:

Jag köpte en ny hårddisk - funkade inte. Jag köpte ny satakabel - funkade inte.

Apple ba: din dator räknas som vintage och vi kan varken laga eller sälja reservdelar till den, för vi har inga.

Jag gav upp ;)
 
13 eller 14.000 MacBook Pro, köpte den slutet av 2014 och funkar fint fortfarande, hade min gamla MacBook Pro i 4 år, den fungerar fortfarande, förutom batteriet som behöver bytas
 
Jag köpte en MacBook air 2013 som student. utbytt ett år senare pga mjölk hehehe men det gick på försäkring!!! Hade jobbat i Norge den sommaren och hade därmed cash att simma runt i. Tror den kostade runt 13000, maxade ram och processorkraft
 
Jag förstår inte hur till exempel så många unga studenter har råd att lägga 15000-20000kr på en laptop
Med tanke på att en laptop är något av det mest användbara en student kan ha så har jag inte alls svårt att förstå det. Tror att oerhört många prioriterar en bra laptop över väldigt mycket annat. Man får också som sagt kanske hjälp av familjen. Det är ju inte bara en nöjes- och lyxpryl utan ett faktiskt hjälpmedel för studier och arbete. :up:
 
Med tanke på att en laptop är något av det mest användbara en student kan ha så har jag inte alls svårt att förstå det. Tror att oerhört många prioriterar en bra laptop över väldigt mycket annat. Man får också som sagt kanske hjälp av familjen. Det är ju inte bara en nöjes- och lyxpryl utan ett faktiskt hjälpmedel för studier och arbete. :up:

Ja det håller jag med om, jag är själv beroende av en till mina studier har jag insett och då går jag ingen IT-inriktad utbildning ens.. Fusk att andra har någon som kan hjälpa till med pengar ;).
Det är kanske bara jag som är fattig har inte råd med häst eller bil som student heller, eller något annat som kostar extra. Extrajobb hinner jag inte om jag ska klara studierna. Jag ska ta kreditlån och sälja saker på tradera nu. Har bestämt mig att det måste bli en ordentlig (svindyr) dator nu för jag behöver ca.8h+ batteritid, och helst med touch som man kan rita på.

Jag har dålig erfarenhet av datorer och tycker att de dör utan anledning. Mina två senaste datorer var Sony Vaio och Surface 3, pris ca. 7000kr st, båda dog plötsligt efter ett år, senaste pga. batteriet var slut antagligen. Den senaste har jag fått delvis tillbaka pengarna för nu via typ konsumentverket då butiken/säljaren inte ville häva köpet trots att de inte klarat laga den på tre gånger sen november. Så har alltså varit utan dator sen dess och inte haft råd med någon dyr, så köpte en för 2000kr och den funkar inte ens att skriva med, skriver med mobilen nu. Är rejält less på datorer nu.. och är rädd att oavsett hur mycket pengar jag lägger så är det ingen garanti för att jag får en som funkar ens, och om datorn är inne på reparation/reklamation så är man utan dator under tiden oavsett om man får tillbaka en del av köpessumman... För att inte tala om all tid och resor med att springa till butiken osv.. och det funkar bara inte med mina studier.

Jag vill bara ha en dator som funkar!
Efter surfacen blev jag dock bortskämd med touch, och till nästa dator behövs bra batteritid och så vill jag gärna köra linux för att slippa alla uppdateringar osv.
 
Senast ändrad:
@vanillin
Nej tyvärr är det ju så med teknik. :down: Det är komplicerade saker och du kan aldrig få en garanti på att det funkar. Det kan räcka med att ge datorn en stöt av att tröjan blev för statisk för att den ska döda i princip vilken del som helst. Att man dunsar ner datorn i bordet precis lite för hårt på fel ställe så en glappig kabel hoppar ut. För att inte tala om överhettning, fukt eller bara att en liten del blev trött och gav upp helt slumpmässigt.
Dyrare är ofta (men inte alltid) bättre. Oftast betyder högre pris att det är högre kvalitet på delarna i sig och bättre skydd runt delarna. Det är dock ingen garanti det heller. Avancerade saker går sönder helt enkelt.

Det är en stor anledning till varför jag bygger mina egna speldatorer och varför jag föredrar stationär över laptop. Jag kan ha dunderkoll på vilka delar som används och att varje del är av bra kvalitet, jag bestämmer och kan se hur allt är kopplat, att kablarna sitter som de ska och håller måttet samt kan rengöra enkelt. Damm är en vanlig laptopdödare faktiskt.
Det går att felsöka betydligt lättare när man enkelt kan stuva runt delar mellan två datorer också.

Har en butik som jag köper alla mina datorrelaterade prylar från och det gör jag för att de är supersnabba och duktiga på felsökning. Se till att köpa från ett företag eller en butik som fått goda omdömen när det gäller detta! Det hjälper också att ha kompetenta felsökningsprogram själv. Att hålla koll på temperaturen är extra viktigt. Memtest för felsökning av RAM är en stor favorit och alla hårddiskutvecklare har diagnostikprogram för att undersöka hur väl hårddiskarna funkar. Det är nog de två delarna som oftast går sönder. De andra delarna brukar snarare vara trasiga redan från början eller dö såpass att datorn inte ens startar. Det är då det gäller att vända sig till rätt ställe.

Det är inte alltid roligt att syssla med teknik men det är helt enkelt smällar man får ta. :(
 
Jag har en laptop, ingen stationär dator.
Något halvbilligt för ca 4000kr har jag för mig. Fem år gammal, fungerar helt OK till det jag ska ha den till dvs visst men begränsat surfande, spara foton.
Ska lägga över alla foton på USB-minnen nu, eftersom jag inser att den kan tröttna egentligen när som helst och det då blir dags att köpa en annan i samma prisklass.

Jag har inget behov av en kraftfull dator.
 
Sprillans ny MacBook Pro när nya generationen lanserades: 21 000 spänn.

Fruktansvärt dyrt, men den är fan ren perfektion och jag njuter verkligen av sällskapet.
Helt OT men vad tycker du om att det bara finns USB-C på nya Macbook Pro? Krångligt med adaptrar? Lite sugen på en sån när min Macbook Air lägger av :D
 
köpte min macbook air 13" för 11-12000 kr tror jag. Var så förbannat trött på PC så jag brydde mig inte om att priset är relativt högt för en dator jag mestadels använder till att surfa och kolla på netflix med.

Apnöjd! Värd varenda krona.
 
Eftersom det fanns en del datorkunniga här tänkte jag passa på att fråga om mitt datorköp :). Det jag hittat nu är en laptop 2in1 som kostar 10 000kr med studentrabatt. Den har intel core i7-6500U 3,1Ghz, 8gb ram. Om jag istället ska ha samma men 400g lättare (1.4kg) och ca 1 timme mer batteritid, i7 6600U 3,4 Ghz och 16Gb ram, är det verkligen värt dubbla priset? För jag lutar mot att beställa den för 10 000kr nu pga. priset.
 
Senast ändrad:
Jag planerar att köpa "ny" laptop nästa vecka, en begagnad HP Elitebook 12"-15" med tidig i7 och 12-16 GB RAM, som kommer att kosta runt 3000 kr och - om inget oförutsett inträffar - fylla mina privata och professionella behov åtminstone 5-6 år framöver. Jag avser att så länge som möjligt hålla mig långt borta från Win10 och köra Win7 istället.
Sådana (typ) datorer finns på Blocket om inte i parti och minut så i varje fall många i veckan, somliga från privata säljare men de flesta från företagskonkurser och liknande.

Att köpa splitter ny laptop känns för mig jämförbart med att köpa en splitterny bil, med skillnaden att värdeminskningen är ännu mycket brantare på datorn. Rätt (läs: professionell) datormodell lätt begagnad ser jag som ett betydligt bättre köp än att köpa nytt.
 
Min var billig, kostade typ 4-5 lax max men den är skitdålig så fick verkligen vad jag betalade för.
 
Eftersom det fanns en del datorkunniga här tänkte jag passa på att fråga om mitt datorköp :). Det jag hittat nu är en laptop 2in1 som kostar 10 000kr med studentrabatt. Den har intel core i7-6500U 3,1Ghz, 8gb ram. Om jag istället ska ha samma men 400g lättare (1.4kg) och ca 1 timme mer batteritid, i7 6600U 3,4 Ghz och 16Gb ram, är det verkligen värt dubbla priset? För jag lutar mot att beställa den för 10 000kr nu pga. priset.
Ska du göra något avancerat på den som videoredigering eller photoshoppa stora filer, och dessutom allt på samma gång? Annars behövs inte 16GB. Dock tycker jag priset är skumt om det där är enda skillnaderna, för RAM är billigt och det är ju inga större skillnader på de två processorerna. Så nej verkligen inte värt dubbla priset för den bättre.
 
Den dyraste jag har köpt kostade 4000.
Köpte en riktigt bra begagnad åt dottern för 1500.
Nu köpte jag en begagnad för 1500 till mig själv, inte jättebra, men den räcker för det jag vill göra.
Nypris på den var 3000 och den var bara nån månad gammal.
Har köpt alla datorer själv och aldrig haft råd att lägga enorma summor på en dator. Min första egna köpte jag 2008.
 
Om jag istället ska ha samma men 400g lättare (1.4kg) och ca 1 timme mer batteritid, i7 6600U 3,4 Ghz och 16Gb ram, är det verkligen värt dubbla priset?
Det där tycker jag är svårt, för något säger mig att det vid en närmare titt kanske inte är enbart processormodell, minnesstorlek och batteritid som skiljer. Är den ena typ 25% lättare än den andra så kan det vara en hel del skillnader i hårdvarukonstruktion förutom just CPU/RAM/batteri, och de skillnaderna kan vara svåra att värdera. Just prestandaskillnaden skulle jag inte själv värdera till dubbla priset, inte alls, men det kan finnas andra bitar som inte framgår ur specifikationen, som t ex hur generellt stryktålig datorn är.
 
Det där tycker jag är svårt, för något säger mig att det vid en närmare titt kanske inte är enbart processormodell, minnesstorlek och batteritid som skiljer. Är den ena typ 25% lättare än den andra så kan det vara en hel del skillnader i hårdvarukonstruktion förutom just CPU/RAM/batteri, och de skillnaderna kan vara svåra att värdera. Just prestandaskillnaden skulle jag inte själv värdera till dubbla priset, inte alls, men det kan finnas andra bitar som inte framgår ur specifikationen, som t ex hur generellt stryktålig datorn är.
Bra poäng. Största problemet är att det är sånt man i princip inte kan kontrollera. Jag skulle inte köpa en dubbelt så dyr dator med så lite prestandaökning för chansen att kanske få en mer stryktålig dator. Speciellt inte när det är så otroligt mycket annat som kan döda en dator.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 561
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 684
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: WBanna
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp