Lär mig allt :D

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lajke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 888
L

Lajke

Jo, jag kan ganska mycket om ridning. Men vad är det viktigaste när man har egen häst? Allt från hantering och utbildning till mat och utrustning. Sjukdomar och allt ni kan ;D Skriv, vill lära mig!! :D :bump: :banana:

Sv: Lär mig allt :D

ehm...?
är väl lite mycket att skriva bara så där...
Gå till närmsta bokhandel och köp några böcker som belyser ämnet.
Försök även vara så mycket i stallet osm möjligt, då lär du dig av de andra som är där, som det heter

"Lär av de äldre/erfarna"

Jo, det är klart. Men man kan ju iallafall skriva om ngt ^^
Jag har läst alla mina hästböcker minst två gånger, så det är nog dags för nya :P
Jo, jag hade varit i stallet varenda dag - Men det tar en timme och 10 min med BIL, och om jag då ska cykla eller ta buss tar det nästan dubbel så lång tid. Men jag är där så mycket jag kan ^^

Något av det allra viktigaste i hästvärlden är att aldrig tro att man är fullärd - det finns massor att lära hur länge man än har hållit på med hästar.;)
Håll öron och ögon öppna och sug åt dej all information du kan, lär dej sålla bort det som är fel eller som inte passar dej. Var lyhörd för hästen, lär dig se hur den mår i varje sekund - då märker du också snabbt när något är på tok.

Immer

Jag brukar säga att det viktigaste är att våga fråga och att kunna erkänna att man inte kan allt. Och man kommer aldrig att lära sig det heller.

Att ha tillräckligt med kunskap för att kunna ge din häst allt den behöver (tex kunna räkna ut en foderstat osv, veta hur den ska skötas och så) och att kunna ta hand om situationer som kanuppkomma. (vad gör du tex om hästen blir, halt, sjuk, osv)
och kunna träna den på rätt sätt som är trevligt och bra för hästen

Omge dig med "rätt" folk!:smirk: /C
Edit: Inte att förglömma.... Sunt förnuft!!!

Senast ändrad av en moderator:

Någon som jag tycker är väldigt viktigt är att du inte ska lita på alla självutnämnda experter inom hästvärlden. Det dräller av dem som påstår sig kunna och veta allt. Lyssna men tänk igenom vad de sagt och känn efter om det verkligen är logiskt. Är du osäker på något så fråga en erfaren hästmänniska. Jag blir mörkrädd ibland när jag stöter på alla dessa "experter" som sprider så mycket osanningar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter har en foderhäst. En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 850
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 424
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 255
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka