Lära hund att gå på låda?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare LSJ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 7 219
L

LSJ

Jag har en liten blandrashund på ca 3,5kg... Han har ett stort problem. När det blir ca -8 grader och kallare så kan han inte gå ut och göra sina behov. Han får som köldkramp i lederna så att benen inte funkar och han kan helt enkelt inte gå... Så min fråga till er är om det finns fler med samma problem och hur har ni löst det? har ni lärt dem gå på låda? I vårt fall har det gått så långt att han nu blivit förstoppad eftersom han vägrar göra inne och han kan inte vara ute så länge att han hinner kissa och bajsa. Jag har tidigare funderat på låda men det har aldrig tidigare varit så långa perioder med sådan kyla vi haft nu och det har heller aldrig gått så långt att han blivit förstoppad.
Nu känner jag att det är lite akut eftersom han faktiskt mår dåligt av kylan. Så snälla har ni några tips. Min lilla kille är en riktig livsnjutare i vanliga fall och älskar att gå långa promenader i skog och mark men nu ligger han bara på soffan och är ledsen och har ont i magen...:confused:

Sv: Lära hund att gå på låda?

Min lilla nakenfis (släthårig utan minsta lilla underhudsfett) fröken väger 4 kg klarar galant att hänga på på promenader trots både snö och kyla!

Hon har ett vanligt dubbelt fleecetäcke och när hon blir för kall så bär jag henne en bit och värmer hennes tassar.

Om din hund är extremt känslig så finns skor - ex muttlucks - och tjockare täcken både med och utan ben (typ overaller).

Att lära en hund går på lådan är HELT barockt för mej!

Se till att hålla hunden aktiv på promenaderna och gå kortare promenader när det är riktigt kallt! Kanske kan du hitta en kul kompis som hunden kan leka med ibland så den kopplar samman utevistelse med roliga aktiviteter och inte bara kyla!?

/Swat

Jag antar att ni har provat att klä på honom varmt täcke. Min hund är likadan fast över -10 så får han ont i kroppen. De hjälpte bra med ett varmfodrat täcke o lyfta upp och massera tassarna emellanåt när det börjar bli stelt. Och smörja in fötterna med fet salva.

Finns ju små "stövlar" också men det tycker inte min hund att man kan gå i så det går inte. Ett varmt täcke med ben kanske kan va nåt.

Vad är hunden för ras? Har du provat att "klä på" den?
Typ sätta på några egengjorda strumpor högt upp på tassarna så att han iaf klarar sig ute under den stund det tar för att kissa och bajsa.

Hunden behöver ju utföra sina behov och det Nu med tanke på att han är förstoppad.

Han har alltid "kläder" på sig när det är kallt men jag tror att det är tassarna som är värst. Har inte testat skor men det kanske kan vara något... tror tyvärr inte att han kommer gilla det då han är mycket rädd om sina tassar. men ett försök är det värt!

han har nu börjat med lite kosttips jag fått från veterinären som ska hjälpa honom med magen men jag måste få honom att gå ut mer än ca 0,5minuter! Strumpor var ett bra tips ska fixa ett par nu bums!

Han är en blandning av dvärgpinscher och chihuahua...

Han har alltid "kläder" på sig när det är kallt men jag tror att det är tassarna som är värst. Har inte testat skor men det kanske kan vara något... tror tyvärr inte att han kommer gilla det då han är mycket rädd om sina tassar. men ett försök är det värt!

Det känns ju ändå som att det borde ta kortare tid att förstärka hunden så att den accepterar ett par sockar än att lära hunden gå på låda.

Det känns ju ändå som att det borde ta kortare tid att förstärka hunden så att den accepterar ett par sockar än att lära hunden gå på låda.

Jag håller med, min hund är också rädd om sina tassar, det tog 2 dagar att vänja henne vid sina muttluks. Visst hon älskar inte dem, men hon går inte och lyfter benen överdrivet längre och hon kissar och bajsar när hon har dem på sig.

Att lära en hund går på lådan är HELT barockt för mej!

Håller med. Jag har både träffat och hört talas om lådtränade hundar vid flera tillfällen men jag tycker att det är totalt befängt och dessutom äckligt.

Jag menar, skillnaden mellan att ens katt skiter på låda och att ens hund gör det är att katten gräver över skiten! Det gör liksom inte hunden... Eller går det också att träna in? :angel:

Man plockar väl ändå bort skiten på en gång från lådan? (precis som i kattlådan ...) En sak är ju om man lär hunden att gå på låda av ren lathet, det är bara sjukt. Men TS vill ju bara hjälpa sin hund. Tror dock det blir svårt att lära en äldre hund det, då är det nog lättare att prova skor först.

Men om jag inte är hemma precis när det händer utan kommer hem en timme senare så har det ju hunnit sprida sig en mindre angenäm doft i hemmet.

I så fall torde det vara enklare att gå tillbaka till valptiden och köra på tidningar i hallen...

F ö så tror jag att TS´s hund blir mer hjälpt av en lösning som gör att den kan vistas ute. För en låda ersätter ju inte den fysiska och psykiska stimulansen som en promenad ger.

Ja, det tror jag också, men om inga andra alternativ finns så är detta bättre än en hund som har ont! Det finns hundar, individer, som under inga omständigheter vill gå ut när det är riktigt kallt. Trots kläder och skor.

Delvis KL!

Jag fick just en LYSANDE idé!! :)

Om hunden blir förstoppad av att han inte rör sej som han borde pga kylan, så borde detta ENKELT kunna åtgärdas genom att ni under en period går på hundsim 1-2 ggr/vecka.

Vattnet i basängerna är ju "varmt", hunden får aktivera sej ordentligt rent fysiskt och mage/tarm får möjlighet att arbeta bättre.

Klä sedan på hunden en ordentlig fleece-overall med polokrage, muttlucks och ett vindtätt täcke! Bestäm träff med några andra hundägare med små hundar och låt honom busa loss med dem.

Tänk också på att om DU tycker att kylan är jobbig så kommer hunden göra det! Klä dej själv VARMT, med mössa, vantar, halsduk och täckbyxor om så behövs och ge er ut och busa i snön!
Ta med gott godis, leksaker, ha SJÄLV kul i snön så kommer hunden förhoppningsvis haka på!

(Om du går och små fryser, tycker synd om hunden och längtar hem så kommer ju hunden göra det samma!)

/Swat

Delvis KL!

Jag fick just en LYSANDE idé!! :)

Om hunden blir förstoppad av att han inte rör sej som han borde pga kylan, så borde detta ENKELT kunna åtgärdas genom att ni under en period går på hundsim 1-2 ggr/vecka.

Vattnet i basängerna är ju "varmt", hunden får aktivera sej ordentligt rent fysiskt och mage/tarm får möjlighet att arbeta bättre.

En mycket bra idé faktiskt! Min mycket frusna tant går i vattentrask och nu under den smällkalla perioden så har vi ökat på tillfällena för att hon inte ska få för lite motion.

Man kan också öka på motionen inomhus genom att låta hunden leka med en boll eller liknande som det kommer godis ur då och då. Min brukar rejsa runt med godisbollen ett par gånger i veckan.

Lite kuriosa: Här hemma har vi ingen låda, men hos mina föräldrar så har det faktiskt hänt att hon på eget bevåg har kissat i deras katters låda - till katternas stora förfäran. :D

kl*
Lånar tråden lite, har också problem med att min lilla vovve blir väldigt frusen om tassarna, dessutom fastnar det massvis med snö (då hon är långhårig) man kan gå kortare promenader och inga problem med att göra sina behov och så, man hade varit skönt att kunna ta ut henne på längre rundor också då hon behöver motionen för att inte bli totalt galen:eek:
Tänkte på att hö*ks hade tasskydd, kan man testa dem som så här "första paret" (tänker på om hon totalt tar i sönder dem)
Hon hade rätt svårt att acceptera sitt täcke först och kan fortfarande försöka kravla sig ur det innan man hunnit ut (väl ute bryr hon sig inte om det)

muttluks hade ju ett rätt saftigt pris, så tänkte att man iaf kunde ta hö*ks tasskydd till en början och accepterar hon dem så kan man ju köpa muttluks?
Någon som testa tasskydden?

Min håriga dam har hundsockar, som vi köpt i Norge, när det är som snöigast. Hon är jättekrånglig och tycker verkligen inte om sockarna (med det är fortfarande bättre än isklumpar mellan trampdynorna) men hon har aldrig ens försökt bita sönder dem.

Vilken snäll lite hund du har:D min hund är mitt lilla monster med all rätt, gillar hon inte något så sliter hon sönder det på 3 sekunder:cool: vår andra hund är lättsam med allt men denna lilla är en riktigt utmaning. Haft hund i hela mitt liv och aldrig stött på en sådan bestämd liten dam som min:D

Min gammeltjej 9 år (dock 10 kg) märker jag på att hon ogillar att vara ute när det är för kallt under - 15 grader. Men anser att promeneras behöver hon ju ändå. går dock inga timmes promenader med henne då. Det har jag löst att hon helt enkelt får springa lös så ofta det bara går o då verkar det som om hon glömmer bort att hon får kramp.

Längre koppel kanske är en ide om det inte går att släppa hunden.

Ang låda så tycker jag att det verkar äckligt o gud vad det ska lukta. Funderar på om det är tillåtet i Sverige oxå att låta hunden gå på låda. Tror det anses att hunden måste få promenader.

Vad gör nu när din hund börjar frysa efter de 0,5 min du nämner passerat? Tar upp o går in? För isåfall är det klart att hunden inte hinner.

Min minste har inte gillat promenader sen det blev snö o försökt låta bli att gå. Nu när det va -20 var det inte bättre om man säger så. Men mina vet att när man gjort sina behov får man gå in, så de gr det ganska snabbt. Visst händer det att de får kramp stup i kvarten (mina hjälper det inte att ta upp o värma men det är ett bra tips som funkar för många) utan jag fortsätter helt enkelt gå, och det snabbt. Då skuttar de på tre ben en stund o rätt vad det är är tassen tillbaka i rörelse. Bästa sättet att få igång blodcirkulationen o därmed värmen är ju faktiskt rörelse. Sen är de givetvis påklädda i denna kyla.

Men som sagt, gå snabbt är mitt bästa tips. Förr eller senare gör de sina behov för det drar igång magen också. Skulle jag sluta gå för att min minste chi inte vill hade han aldrig gått 5 meter från ytterdörren.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 519
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 612
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka