Lära hund att gå på låda?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare LSJ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 7 219
Sv: Lära hund att gå på låda?

Tycker som många andra här: på med ett varmt skönt täcke och ta en sväng med vovven. När mina får köldkramp brukar jag värma tassarna en stund med mina händer. Sedan är det bara att knata på igen. Ni behöver ju inte vara ute så länge men tillsräckligt för att hunden ska kunna rasta sig och röra lite på sig. Mvh Ylva

Du får väl olja in dem efter varje gång :D

Skämt och sido. :)
Så innehåller väl bassängen lite klor? Det borde lösa upp åtminstone lite fettskydd och vid regelbunda bad borde det på sådant vis förvärras.

Jag är inte emot hundsim. Väldigt bra rehab, men just i den här frågan tycker jag att det finns andra lösningar.

Man sköljer av hundarna i duschen före o efter simningen.
Fäis, en korthårig BC blev knappt fuktig i underullen efter 30 minuter i poolen.

ja att man sköljer dem räknade jag med, men det tar inte bort den anti-fett-effekt som kloret har under tiden pälsen är exponerad, eller hur? (Sen att det kanske inte har nån jätteeffekt, men ändå. )

Precis som många andra tycker jag att du ska tapå din hund overall och sockor/skor och gå en rask promenad.
Du märker ju själv vilken skillnad det blir för dej om du går och såsar, tittar på snöhögar och isfläckar eller om du går i ett högt tempo så du får upp flåset. :laugh:
Är du varm och har igång blodcirkulationen så är det nog ungefär samma för vovven ;)

Hittar du ingen bra overall så är det inte speciellt svårt att sy en själv!

jag har en fryslort jag med (hon har INTE läst sin rasbeskrivning) och det ända som hjälper är snabba promenader. Powerwalk blandat med att springa, sjukt jobbigt för matte men varma glada hundar!

Hoppas du hittar ngt som funkar!

Lådan skulle jag skippa och hundsim i all ära men jag tror att din hund behöver röra på sej!

Jag har en frusen korthårig chihuahua. Han gillar inte alls kylan och när det är mer än -13 så är vi nog aldrig ute mer än fem minuter innan han behöver åka innanför jackan.

Jag löser det såhär. Klär på hunden tjock varm tröja, ibland tröja och täcke till och med. Sköter om hundens tassar med tass-salva (tassarna är hans största problem), ibland hinner vi knappt komma utanför dörren innan han haltar. Väl ute så bär jag honom innanför jackan fram till hans kiss och bajsplats. Lite före platsen släpper jag ner honom och säger Kiss och Bajs. Då fattar han vad grejen är och det tar inte många minuter för honom att kissa av sig och bajsa. Sedan bär jag in honom igen innanför jackan. Men han bajsar mer sällan dessa kalla dagar, men det gör inget för mig. Jag brukar tänka lite som så att har han inte bajsat på nästan en hel dag så kommer han att göra det snabbare när vi väl är ute sen.

Hittills har det fungerat för honom, jag har också funderat på det där med skor men insett att han nog skulle stå still på ett och samma ställe då istället för att snabbt göra det han behöver.

Åtminstone där jag simmade min förra hund var det väldigt lite klor och han påverkades inte alls som när han blev badad med schampo. En chi/pincherblandning torde inte heller ha mycket till underull eller pälsfett heller så det måste kvitta. Annat vore det om just en malamute eller annan ras med funktionell päls plötsligt påverkades av kloret, vilket jag absolut inte tror.

Håller med!

Jag ser dessutom ytterligare en fördel i att gå och simma regelbundet. Hunden får bygga upp muskler och kondition på ett skonsamt vis. De allra flesta hundar med bra kondition är lättare att motivera till vidare aktiviteter. Dvs det blir som positiva ringar på vattnet (:D )

/Swat

.

Sköter om hundens tassar med tass-salva (tassarna är hans största problem), ... Jag brukar tänka lite som så att har han inte bajsat på nästan en hel dag så kommer han att göra det snabbare när vi väl är ute sen.

Glöm inte att klippa bort ev päls mellan trampdynorna som is kan fastna i och så då gör problemet värre.

Att hunden inte bajsar på en dag kan ju vara ok men risken för att den ska bli förstoppad ökar om den är van att göra från sig dagligen och blir den då hård gör det ont och så kommer den in i en ond cirkel - inte säkert att det blir så men dock en risk

Med det här inlägget verkar du inte förstå mig och vad jag menar.

Jag hoppas ingen är så dum att de inte torkar av hundarna efter badet och har aldrig trott att ni inte gör det heller. Men det är väl problemet när man skriver, självklara saker går inte fram.
Hade jag inte heller vetat redan om hur ett hundsim ser ut och fungerar, så hade jag kunnat läsa mig till det i Swat´s inlägg.

Det är hundens naturliga fettskydd jag blir lite mer orolig för.

Du verkar inte förstå heller faktiskt.

Jag har flera vänner som jobbar på hundsim, deras hundar simmar allt ifrån 1-3 ggr i veckan. Och har gjort ett par år. Inte fasiken har dom dålig pälskvalité.

Det är en så liten mängd klor att det inte alls ska påverka hundens päls. Med tanke på hur mkt vatten mina hundar kan dricka i bassängen utan några som helst problem så lär pälsen klara av att ligga i det 30 minuter.

min hanhund har jättedålig pälskvalité men inte ens hans päls blir avfettad efter regelbundna bad i hyfsat starkt klorerat vatten. så jag tror inte det är något man behöver vara orolig för.

Jag ahr fått för mig att det ofta är krom och inte klor, ligger det nån sanning i det?

Först och främst ska du undvika saltade gator. Saltet är mycket värre än kylan!

Sen ska du sätta på ett par skor eller benvärmare på hunden. Att inte motionera hunden är ju hemskt! :crazy: Min köld-hatande chihuahua tvingas ut på promenad flera gånger om dagen. Det blir inga riktigt långa rundor nu när det snöar för kung och fosterland, men vi är i alla fall ute och rör på oss.

Du verkar inte förstå heller faktiskt.

Jag har flera vänner som jobbar på hundsim, deras hundar simmar allt ifrån 1-3 ggr i veckan. Och har gjort ett par år. Inte fasiken har dom dålig pälskvalité.

Jag har inte pratat om att hundsim ger dålig pälskvalité.
Jag pratar om påverkad naturligt fettskydd.

min hanhund har jättedålig pälskvalité men inte ens hans päls blir avfettad efter regelbundna bad i hyfsat starkt klorerat vatten. så jag tror inte det är något man behöver vara orolig för.

Okej, så det påverkar alltså inte skyddet på din hund? Då är jag inte emot badet längre:) Men i den här frågan så tycker jag hon ska pälsa på honom så han får röra sig varje dag istället:)

Fast det behöver ju inte vara antingen eller. Jag uppfattade inte vallhunds förslag som ett antingen-eller-förslag. Om hunden är van att röra på sig två till tre timmar om dagen, men med lite ansträngning i kylan kan komma upp i en timme om dagen så är ju hundsim ett bra komplement tycker jag.

Jag har en 16-åring som väldigt lätt får köldkramp. Hon har artros i ena karpalleden och behöver därför röra på sig mycket. Det funkar inte när det är -10 grader. De dagarna så kommer vi ut kanske en timma per dag och det är inte tillräckligt. Under vinterperioden har vi därför sett till att komplettera oftare med vattentrask och simning.

Jag har inte pratat om att hundsim ger dålig pälskvalité.
Jag pratar om påverkad naturligt fettskydd.

En hund som har påverkat fettskydd har väl just dålig pälskvalité eller?

Men för att vara extra tydlig mot dig, du verkar inte riktigt förstå; Nej, det påverkar inte hundens "naturliga fettskydd" när den simmar i pool. Trots att det är en liten mängd klor i. Detta för att man inte schamponerar hunden efteråt, utan bara sköljer av. Med vanligt vatten. Vatten som kommer ifrån himlen ibland, då kallas det regn. Man kan också låta hunden bada i naturligt vatten utomhus. Det kan exempelvis vara en sjö.

En hund som har påverkat fettskydd har väl just dålig pälskvalité eller?

Men för att vara extra tydlig mot dig, du verkar inte riktigt förstå; Nej, det påverkar inte hundens "naturliga fettskydd" när den simmar i pool. Trots att det är en liten mängd klor i. Detta för att man inte schamponerar hunden efteråt, utan bara sköljer av. Med vanligt vatten. Vatten som kommer ifrån himlen ibland, då kallas det regn. Man kan också låta hunden bada i naturligt vatten utomhus. Det kan exempelvis vara en sjö.

Nu är du bara barnslig och det är inte direkt en mentalitet som vinner en diskussion utan snarare möter motstånd. Bra att veta inför kommande diskussioner.:)

Nja, jag ser inte pälskvalitén som samma sak, kanske där vi börjar missförstå varandra? En hund har ju pga. gener, foder etc bra/dålig pälskvalité oberoende på badning.

Det var inte heller duschningen före/efter badet jag funderade på. Utan just badet med klor. Då enligt min tolkning: Hund med dålig pälskvalité påverkas lättare av bad och på det viset få påverkat fettskydd. Då TS hund är en fryslort såg jag då som en hund med dålig pälskvalité och lättare påverkad för bad med försämrad fettskydd som följd.

Men cillamuffins skrev sedan att hennes hund med dålig pälskvalité inte blev "avfettad" med regelbundna bad och kände jag mig överbevisad och har inte emot badet i sig. Nu kanske du förstår hur jag tänker?:idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 039
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 519
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka