Lära in galoppfattning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Baldricks
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 086
B

Baldricks

Undrar hur man lär en häst höger resp vänster galopp enligt rätt fattning. Kram

Sv: Lära in galoppfattning

enligt rätt fattning ?

Oftast brukar man börja med inlärning via muntligt kommando ifrån marken - dvs ordet galopp - hjälpmedel långpisk.

Jag ser att det ofta är relativt lätt att reglera gångarterna med kroppspråk efter grundligt markarbete och sedan är det bara att lägga till ett kommando vid övergångarna för att sedan föra med sig det upp på rygg.

Hur man fattar galopp är en relativt omtalad sak. Vissa fattar för inner andra för ytter tredje för tygeln fjärde för sitsen. Vanligast är nog en kombinaion av inner&ytter för att sedan arbeta bort det till enbart ytter för att kontrollera bakbenet i fattningen & även underlätta byten när dom kommer.

ehm... tjao vet inte om det svarade på din fråga men.

Är det inte vanligare att man fattar för inner för att kunna underlätta vid byten etc?

Vid byten använder man sig oftast av den nya ytter skänkeln.

Oftast förklarat för att den ska byta rent och inte komma efter bak vilket är lätt hänt, framför allt under inlärningen.

Liknande trådar

Träning Hej Jag har ett problem med en häst som jag har börjat träna. När jag longerar honom så lyssnar han perfekt på mig i höger varv, han...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Edla
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 000
Senast: lirco11
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
459
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka