Lära sig räkna foderstat!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare link
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 052
L

link

Har fått väldigt bra hjälp med foderstater till mina hästar här på buke :bow: :bow:

Men nu är det dags att jag lär mig själv..så hur har ni lärt er?

Böcker? Kurser? Kanske finns det något på internet?

MVH

Sv: Lära sig räkna foderstat!

Ett tips på nätet är Ninas fodersida: http://www26.brinkster.com/fodersidan/index.html
Där lär man sig räkna själv - det säkraste sättet tycker jag.
Freefarm i all ära, men man måste ha koll på siffrorna så man vet vad de innebär. Annars kan det ju bli heltokigt i alla fall.

Plancks bok, som refereras till överallt på buke, är bra också.

...och såklart kika igenom alla foderdiskussioner här på buke. Man får mycket bra tips på behovsnivåer, alternativa fodermedel mm.

Det finns många böcker min favorit är hästens näringsbehov och utfodring.
Jag har läst böcker och gått på föreläsningar som SLU håller.
Det är som Tuva-Li skriver... det är säktast att kunna själv för programmen som finns är inte så bra att man ska/kan lite på dom.

Senast ändrad av en moderator:

Gick naturbruksgymnasium,där läre jag mig mycket. Men även väldigt mycket genom att lusläsa bukeforumen.
Annars har läst en hel del i Kraffts foder "bibel"

Böcker är bra, men kurs är ännu bättre. Jag gick en kurs hos hushållningssällskapet, kolla med dem om de har något på gång, annars vet jag att Kraffts foderrådgivare på Granngården kan komma och föreläsa. Bra klubbaktivitet, ta hjälp av Sisu.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 772
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka