Lära sig sätta i linser?

Lycanthrope

Trådstartare
Halloween närmar sig och jag ska ha linser :crazy:

Har en gång tidigare provat att försöka sätta i vanliga endagarslinser, bara för att prova men det gick bara inte! Så obehagligt att närma sig ögat på det viset rakt framifrån, jag har inga problem att pilla på ögat i övrigt men just framför pupillen!

Hur gör man :o

Sv: Lära sig sätta i linser?

Jag kan inte beskriva det på något pedagogiskt sätt, men det finns bra sidor som tydliggör hur man ska göra. Att sätta in linsen tycker jag i sig inte är ett så stort problem, men att ta ut den..... Är fasen så mycket svårare tycker jag.:crazy::yuck:

Jag har precis börjat ha linser ibland (perfekt när det regnar och när man tränar)
Jag tittar mot näsan, "drar isär" ögonlocken både uppe och nere och stoppar in linsen på plats, sen är det bara att blinka till.
När jag ska ha ut eländet så sätter jag fingertoppen på linsen i underkant av irisen och drar ut mot sidan sen är det bara att nypa ut den.

Igår hade jag dessvärre en jäkla kamp med att få ut dem, gjorde misstaget att duscha med dem i.. (Glömde ta ur innan..) För det första kom det schampo innanför och sen sög de sej fast som sugkoppar på ögat, innan jag väl fick ur dem så va jag härligt rödögdO_o

När jag fortfarande använde linser tittade jag snett upp mot taket och satte linsen på vitan och blinkade sedan den på plats. Samma när jag tog ut dem, tittade snett uppåt och tog fingertoppen och drog ner linsen åt sidan och kunde sedan nypa loss den mha tummen.

Tittar uppåt och sätter dem på vitan, där är man inte alls lika känslig som på färgen. Kom ihåg att vara torr på fingret, annars lossnar inte linsen från fingret. Låt linsen glida rätt nån sekund innan du blinkar till den. Vid behov gnugga försiktigt på ögonlocket.

Tack för alla tips! Låter ju bra att sätta den på vitan först.
Hamnar den alltid rätt av sig självt?

Jag tittar upp i taket och sätter den på vitan, men istället för att blinka kollar jag neråt, mot stället där jag satte in linsen. Blinkar jag innan jag "kollat in linsen" ploppar den ut... :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 680
Senast: Ceta
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 067
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
22 925

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • WE-tråden
Tillbaka