Lära valpen hästvett

fetange

Trådstartare
Ja, hur gör man?
Jag behöver få tips på hur ni andra har tränat för att få valpen att förstå att han ska hålla sig på ett behörigt avstånd från hästen.
Valpen ifråga är en fralla på 10 veckor som inte har en aning om att man inte får bita hästen i hovskägget eller gå preciiiiis bakom :grin: Min häst är jättesnäll men det litar jag verkligen inte på att dom andra hästarna är. Därför behöver vi lite tips och hjälp om hur vi kan träna!

Sv: Lära valpen hästvett

Jag skulle också vilja ha såna tips!
Vår 7-månaders fattar inte ens när hästen gjorde ett vrålutfall så prylarna flög :crazy: han vart kanske liiiite rädd en sekund, sedan slog guldfisk.minnet till och så ville han kuta fram igen :crazy:

Tänkte på nått tränaren sa på valpkursen, att första nyårsaftonen brukar gå bra just för att valpen inte hunnit utveckla rädd-delen av hjärnan typ, så de har halt enkelt inte möjligheten att bli tillräckligt rädda. De flesta får problem nästa nyårsafton.

Tänkte att det kanske är samma med hästar? De har inte förmågan att fatta att nått skulle kunna vara farligt?

Då undrar jag hur naturen tänkte egentligen? Hur ska en valp kunna överleva om den inte "kan" vara rädd förrän den är typ ett år eller så? :eek::confused:

Jag kan inget om hur man brukar hantera valpar i närheten av hästar!
Däremot vet jag hur jag hanterar valpar i närheten av andra saker som jag vill att de skall lära sej att undvika - ex. andras sura hundar!

För det första håller jag valpen kopplad och undviker risken för ett skadligt möte!

Sedan ju äldre valpen blir desto mer "vardagskommandon" lär den sej! Tex. "Akta" som för mina hundar betyder "flytta på dej annars finns risk för att matte trampar på dej". Ett kommando som oftast lärs in genom att jag råkar trampa på valpen när den är runt fötterna :grin:

När valpen börjar kunna vardagshyfs hemma - runt 12-15 veckor - ex. inkallning, en kortare "parkerin", "stanna" och "akta" så tar jag med den till - i mitt fall klubben - där de sura hundarna finns - och så använder jag dessa kommandon.
För mej finns det ingen parod i dessa lägen! Valpen måste lära sej i tidig ålder att lyssna på vad jag säger i "skarpa lägen".

Det samma gäller ju vid "liten valp - häst"-möten! Ett "dåligt" möte kan resultera i en död valp!

Vad gäller valpars förmåga att "bli rädda" så börjar den utvecklas efter ca 12 veckors ålder! Därav mitt tips till alla med valp att miljöträna massor fram till och med vecka 12 :D

/Swat

Hehe... jaha, då har han ingen ursäkt att vara utan fruktan då den lille skiten? :crazy:

Ganska tidigt var jag asdum/klantig/korkad/annat passande och tog med den lille till stallet. I ett rörigt ögonblick blir han förståss trampad av unghästen (barfota häst, mjuk mark) och det kändes som en evighet av skrikande valp innan hästkräket bemödade sig att lyfta hoven :eek::cool: När han kom loss for han iväg skrikande förståss, och jag efter. När vi båda lugnat oss konstaterade vi att inget verkade brutet och någon timme senare var han nästan helt ohalt :bow: (lördagskväll såklart)

Efter detta var väl både jag och valpen ganska rädda, jag såg till att lösa det på annat sätt så han inte var med i stallet så mycket, de gångerna han var med verkade han himla rädd. Sedan gick det ett tag då han inte alls var med till stallet, och när han i helgen var med igen så är ALLT läskigt glömt :eek:

Han vill RUSA fram till hästarna, vill nosa och stöka med mulen och sedan blir han asbusig och slår med frambenen och försöker hetsa till lek :angel:
I ett obevakat ögonblick släppte maken fram lillvalpen i full fart till ena hästen när han käkade ur hink, vilket resulterade i en rasande häst som slog med frambenet så hinkarna flög... (ja, maken har fått skäll förståss) men som sagt, tror du han vart rädd mer än en sekund? Nej! :confused:

Sedan körde jag lite som du skriver när vi mockade i hagen, kontrollerade och kallade in, avbröt när han ville leka och tillslut verkade han iaf hålla sig lite mer till mig. Men därifrån till att AKTA sig?
När han var liten pep han ju när man klev på honom, numera gör han inte det knappt, bara rycker åt sig tassen och studsar vidare. INGEN respekt för fötter och folk som går...
*suuuuck*

Det händer ju att han springer runt fötterna på oss och då blir det automatiskt att AKTA lärs in. Annars blir han trampad på. Dock har vi inte haft honom så länge så det är inget jag förväntar mig att han ska kunna i olika/alla situationer än.

Han är kopplad när han är med ut i hagen, jag vågar inget annat tills han börjar fatta att han ska hålla sig undan. Det är lite bökigt med alla snören när man ska hämta hästen men får han aldrig vara med så kommer han ju heller aldrig lära sig.

En annan grej jag undrar om är eltråden vi har. Ska man låta valpen få sig en stöt och hoppas på att den håller sig borta från tråden sen? Hur har ni andra gjort?

Vad det gäller el-tråden så undvik, katastrofscenariot är du ropar något till hunden typ "akta!" samtidigt som han får sig en omgång av tråden.
Sen har du mycket väl en hund som aktar sig, för dig.

För mig är stallet fullt av dödsfällor för en liten hund. Som Swat säger är koppel självklart. Jag tar aldrig med hunden ut i hagen, det är förbjudet område för hunden. När hästarna står i stallgången ska hunden vara på behörigt avstånd. Har man inte pli på hunden, eller som i det här fallet att det är en valp. Så förvaras valpen så att den absolut inte kan skadas.

I vårt stall är det hundfritt vid in och utsläpp, då stänger vi in alla hundar i en hästbox.

Jag har verkligen en dundersnäll häst (han lyfte på hovarna för att inte trampa på min gamling när hon av ren senilitet irrade iväg åt fel håll) men lita på valp + häst skulle jag inte göra.
Har kört koppel på i hästumgänget och valpen har bara fått vara med i kontrollerade situationer där jag känner att jag har full koll. Ex, är ute och leder snäll-hästen men inte i samband med att jag tar in honom från hagen för då kan det komma fler hästar och trängas = tramp- och klämrisk för valpen som inte hinner undan.
Det är totalförbud för valpen i vinterhagen där hästarna är mycket buffligare och påträngande än i sommarhagen.
När Leia väl började ha en BRA inkallning och kunde "framåt" och "akta" så fick hon vara lös på häst- och hundpromenader. Jag skickade henne då före mig och hästen så att jag kunde se henne hela tiden och sade till henne att akta sig om hon kom för nära.
Trots det blev hon trampad en gång men inte sjutton blev hon mer försiktig för det.
Hon får även vara med när jag borstar och pysslar förutsatt att det inte är en massa andra hästar runt omkring.
Min förra hund hade en naturlig respekt för hästarna och kunde gå obehindrat i stallet och i hagarna samt följa med på ridturerna, så långt tror jag inte att Leia kommer att komma för hon har inte alls samma respekt. Hon aktar sig inte självmant så när jag inte kan ha full koll får hon inte vara med helt enkelt.

Det var intressant att du haft både en som passar sig naturligt och en som inte gör det!
Antar att du kört samma "start" på dem, men att de ändå blivit så olika?

Jag tror min blir som din Leia, han kommer nog inte kunna vara med i stallet som "gårdshund", då hamnar han nog ganska omedelbart i knipa skulle jag gissa... :crazy:

KL

Nu blir det väl ett ramaskri om djurplågeri - men så här går det till hemma hos mig!

Bor på gård, flera hästar, uppfödning (kan variera lite vilka, en del kommer o går, en del vill mörda hundar, andra vill leka med dem, en del bryr sig inte), har som regel alltid 2 hundar.

Har som veterinär sett och behandlat ett antal hundar med in- resp utsparkade tänder och en med insparkat pannben - och då har hundar ganska starka pannben. Ni skulle aldrig vilja se en hästsparkad hund med tänderna på 3-kvart (sparken tar ofta i ansiktet), det kan jag försäkra.

Mina valpar får lära sig på det tuffa sättet att hästar är BIG NO-NO. Jag leder en snäll, lugn häst, valpen släpps av annan person och skuttar förstås fram o vill nosa, hälsa. Dressyrspöet har jag bakom ryggen o när valpen inte ser det kommer rappet (ett rejält rapp kan jag säga). Valpen kopplar då det till hästen (elakt djur!) och sedan aldrig några problem, mina hundar håller 2-3 m avstånd till hästarna men går fritt på gården o i stallet. (Har fungerat på rottis + igelkott också.)
Lektionen måste planeras med lugn häst som inte får spader och förare som håller valpen och släpper den vid lämpligt ögonblick.

Hagen: ström på på alla trådar förstås, valpen går förr eller senare på strömmen på nedre tråden, gör aldrig om det. Mina hundar har precis som hästarna och fölen kopplat strömstöten till staketet och går inte ens in i en öppen hage. Gränsen är etablerad även om staketet /grinden ligger nere.

Alltså stora djuren på ena sidan staketet och mindre djuren på den andra, funkar utmärkt hemma hos oss och har aldrig haft en hästskadad hund. Ej heller hund skadad av strömmen men det blir ett himla skrikande förstås när valpen varit på tråden.

När alla djur har klart för sig var gränserna går är allt OK. Hundarna kan vara ute utan övervakning och lugn o ro råder. Vi har rätt stora hagar men där promenerar vi inte hundar eller rastar hundar.

Inom parentes kan nämnas att jag en gång hade en presumtiv "hunddödare", han var smart, stod still tills hunden kom i läge och försökte då nita den antingen med kospark bak eller med ett framben. Försökte en gång knäcka ryggen på en närgången tax med en frambensspark men taxen var för snabb. Gudskelov! för det här var på Gärdet i Stockholm.

Hästar kan faktiskt roa sig med att jaga andra djur, har utsikt över en hage och har till min häpnad en gång sett ett par unghästar jaga en hare! som ju vann förstås.

Dock brukar dödsföraktande katter få vara ifred så länge de sitter still och undersöks då noggrant - varpå katten oftast börjar annektera hästen genom att stryka sig mot dess ben och det brukar gå bra.

Men Gott Folk - var rädda om era hundar.

Vad det gäller el-tråden så undvik, katastrofscenariot är du ropar något till hunden typ "akta!" samtidigt som han får sig en omgång av tråden.
Sen har du mycket väl en hund som aktar sig, för dig.

Är det verkligen så? Det känns som en myt. Jag har aldrig träffat en hund, som har kopplat i hop stöt med människor på något negativt sätt. Har däremot hört om en som fick bättre inkallning på sin hund pga elstängsel, då han ropade samtidigt som hunden fick stöt.
Det var inte planerat och jag säger inte att man ska använda det som inlärningsmetod.

Faktisk var det elstängslet som gav min hund grundrespekten för hästar. Hon råkade få stöt någon gång och sen dess har hon haft en väldig respekt för kor och hästar. Fast hon är inte rädd. Har bara lagom mycket respekt.

Däremot går det ju inte att planera och det är svårt att veta hur hunden reagerar på stöten. Så jag inser att det inte är till någon hjälp. Men hon var också så där orädd i början.

Min häst hotar henne dessutom ibland när han tycker att hon blir för närgången. Hon förstår hans kroppsspråk mycket väl.

Det var intressant att du haft både en som passar sig naturligt och en som inte gör det!
Antar att du kört samma "start" på dem, men att de ändå blivit så olika?

Jag tror min blir som din Leia, han kommer nog inte kunna vara med i stallet som "gårdshund", då hamnar han nog ganska omedelbart i knipa skulle jag gissa... :crazy:

Jag var nog faktiskt slarvigare med första hunden :o men hon var å andra sidan lite rädd för hästarna i början och det försökte jag inte göra något åt, berömde henne bara när hon visade rätt beteende.
Leia har faktiskt ingen respekt alls, vi det här laget tror jag absolut inte att hon skulle springa fram (och eventuellt nafsa) vilket hon visade tendenser till i början men hon har noll koll på var hästen befinner sig. Får nog inse att hon aldrig kommer att funka riktigt fritt med hästar.

Är det verkligen så? Det känns som en myt. Jag har aldrig träffat en hund, som har kopplat i hop stöt med människor på något negativt sätt. Har däremot hört om en som fick bättre inkallning på sin hund pga elstängsel, då han ropade samtidigt som hunden fick stöt.
Det var inte planerat och jag säger inte att man ska använda det som inlärningsmetod.

Det klart att det inte är en myt. Om man elar en hund under kontrollerade former, som tex i programmet "mannen som talar med hundar", så låter man hunden se det man vill att den ska undvika. Sen får den helt enkelt en stöt. Fungerar oroväckande bra. Mao, om hunden tittar på något annat och samtidigt får en stöt, så funkar ju de också. Det går inte att säga till hunden "Den här gången skoja jag bara".

Elstängsel kan få en hund att gå en lov runt hagen för att undvika stängslet, varför skulle den förkippa det annorlunda med en mäniska. Däremot tror jag inte på att man kan förbättra inkallningen med "hjälp" av ett elstängsel.

Kan uppdatera lite och berätta att Björne verkar ha förstått innebörden av AKTA lite bättre än tidigare. Råkade dunka till honom i huvudet med foten/skon när vi var i stallet idag och lyckades då i rätt ögonblick säga AKTA! Och det förstod han för resten av kvällen, när man säger AKTA så flyttar man på sig.
Men det kan ju vara glömt imorgon... :grin::p

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
435
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 339
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 439
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka