Sv: Larm

Men blir man inte typ livrädd när de ringer om ett larm, även om det sen visar sig vara ett falsklarm...? :crazy: Jag skulle bli det, så jag undrar lite vad vitsen med en sån känslig decka är egentligen. Vi har Securitas med husdjursanpassad rörelsedecka. Jag var lite orolig i början när vår 6 kg katt dundrade runt i full fart på natten, men vi har inte haft något falsklarm. Har själv försökt att smyga förbi deckan och det är omöjligt utan att bli "fångad" av den röda pricken som indikerar rörelse.

Vi valde Securitas Direct pga tryggheten av att veta att någon åker till huset om något skulle hända. Har det verkligen varit inbrott får vi också veta det innan vi kommer hem och förhoppningsvis slipper vi vara först på plats. Larmet ska i första hand verka förebyggande, men bryter sig någon in, så borde ljudet och vetskapen av att väktare är på väg vara så stressande att de iaf inte hinner länsa hela huset. Därför tror jag att de stora etablerade larmfirmornas dekaler är mer avskräckande än de svarta med "Alarm" som man kan köpa på Clas Ohlson är. Det är också skönt att veta att larmet är övervakat och testas regelbundet, så det inte riskerar att vara något fel på det den dagen det verkligen behövs.

Jo, självklart fattar jag det! ;) Jag menar bara att skillnaden mellan ett blad och en tjuv är ganska stor. En lite mindre känslig sensor skulle förmodligen inte ge utslag för blad eller flugor, men definitivt för större saker. Jag skulle nog dö på fläcken om Scuritar ringer och säger att larmet har gått utan att jag vet om det är falsklarm eller inte. Det tar ju trots allt en stund att ta reda på det, om man inte har kamera i varje rum och direkt kan se orsaken.

Jo det är sant! Nu efter andra falsklarmet (det var 3 år mellan gångerna...) så började de direkt att försöka komma på varför det blivit flera falsklarm. Det går ju att ställa om sensorn, men flugan är svår att komma undan, om den flyger precis förbi sensorn så blir den ju "jättestor".

Har du kamera, så att de såg flugan? Måste ha sett ganska kul ut på bilden isåfall och det måste också ha varit lätt att konstatera att det var just ett falsklarm.

Jag är lite oroad för att min nya katt ska orsaka falsklarm. Hon kan mycket väl hoppa upp på hatthyllan och dra med sig nån jacka ner eller liknande (eftersom hon tror att det går att kliva på galgarna som hänger under :rofl:). Vet inte om det bara går på antalet kg eller om det har med storleken att göra också.

Nej, inte kamera :-) Däremot registrerade jag i bakhuvudet att jag sett den stora flugan när vi skulle gå hemifrån och tänkte att "undrar om den kan sätta igång larmet", det bekräftades också från larmcentralen att det ofta är så.

kl

Hur gick det? vad valde du för något?

Jag har just haft inbrott, så jag är lite i upplösningstillstånd och tänker nu skaffa larm, att byta till andra fönster med bättre lås är ingen större mening för då slå de bara sönder är min åsikt vilket Farbror Blå höll med om.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka