LAS & Sparken

Ja det stämmer, oftast försöker man ju med omplaceringar och så - beroende på vad föreseelsen gäller såklart, det är ju inte alltid lämpligt.

Nej, IF Metall tillhör jag, en stor arbetsplats.

Jag känner ju också att jag låter rätt krass kring detta :angel: men alltså, det ÄR inte så svårt som arbetsgivarna säger - bara dom gör rätt!! Så jag blir skapligt irriterad på arbetsgivarsidan när dom vill ha bort t.ex saklig grund bara för att dom inte orkar göra rätt med dokumentationen! :banghead:

Vissa personer vet ju var gränsen går. Att vara gnällig och ha undertoner i sitt muntliga språk är ju inte att gå över gränsen.
Att sitta och mästra andra inom allt på fikarasten likaså... "du är uppsagd för att ha pratat om hur "bättre" du är i personlighet än de andra" är ju inte godkänt på metall heller?
Typ bara att alla andra tycker du är jobbig som tjatar hål i huvudet på de andra om paradise hotel...
 
@Stekspaden men det är väl inte ett arbetsrättsproblem hur man än vrider och vänder på det? Det låter snarare som ett arbetsmiljöproblem, att personen kanske inte passar i gruppen (eller nån grupp, finns ju såna också). Sen kan det ju bli tal om kränkande särbehandling kanske, men det är också arbetsmiljö som iofs kan bli arbetsrätt om det inte hanteras rätt.

Det kan vara lite snårigt ibland sånt här kan man lugnt säga!
 
Min man stod inför den frågan för ett par år sedan då han jobbade som chef. De hade en person som blivit varnad 3ggr skriftligt för bla sexuella trakasserier och misstanke om grov stöld/ extrem misskötsel som ledde till stöld av stort värde. Det fanns filmbevis på en hel del.

Efter 3 skriftliga varningar ville de avskeda denne men facket lade sig i. Det slutade med att den anställde blev utköpt på 6 månadslöner...
 
Oj, det var tvärsäkert uttalat - såna gör man klokt i att tvivla på anser jag :D

Det är ju bara helt fel - självklart kan man avskeda någon, om det finns saklig grund. Problemet är väl att arbetsgivarna ofta inte orkar bry sig i att dokumentera den sakliga grunden! Men då kan man gå på uppsägning istället och typ betala några månadslöner och ha uppsägningstiden arbetsbefriad, vips så är du av med personen på dagen, förhållandevis billigt.
Va lite den känslan jag fick också, ja va nog inte helt korrekt i mina svar heller som dels ifrågasatte och dels bar på det jag visste om uppsägningar, varningar osv. 😅
 
Tycker det mest låter som någon som irriterar sig på att det finns formkrav för hur det ska ske och under vilka omständigheter. Som att hen egentligen menar något liknande "det går inte att göra som man vill med folk efter eget skön".

Finns flera exempel på poliser som blivit av med jobbet. En lärare kanske kan omplaceras till att bara jobba med papper på ekonomikontoret. Det betyder inte att han kan antasta eleverna utan att någon gör något åt det. osv.
Skulle inte lägga någon vikt vid så svepande och retoriska påståenden.
Nä jag slutade svara för orkade inte med det, men blev ändå nyfiken på hur det egentligen låg till och tänkte jag frågar här, där det finns en bred bas med kunskap från olika användare. 😇
 
Ibland kan det se bättre ut för arbetstagaren om hen säger upp sig istället för att bli uppsagd. Inte alltid man får det valet beroende på vad som hänt.
Precis, det finns faktiskt exempel där arbetsgivaren till och med kan ställa upp som god referens till arbetstagaren som utbyte mot att denne säger upp sig själv tar sitt pick och pack och aldrig sätter foten på företaget igen. Sen hur rätt det är att göra så är ju en helt annan fråga.
 
Något som förvånar mig är att LAS inte gäller när man är anställd med lönebidrag. Varför ska inte de som är anställda med lönebidrag få något skydd? Känns ju lite bakvänt, men antar att det är ännu ett lockemedel för att företag ens ska anställa någon med funktionshinder.
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 640
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 069
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 334
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 124
Senast: Gotthard
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp