Bukefalos 28 år!

Lasera fanér?

aysha

Trådstartare
Har en tv-bänk, ett vitrinskåp och en cd-pelare i mörkbrun träfanér, från Ikea, som jag vill ha lite ljusare.

Går det att lasera fanér eller släpper färgen bara? Ytan är ju ganska "glatt"..

Vad tror ni?
 
Sv: Lasera fanér?

Lasyr är en genomskinlig färg och du kan inte använda det på glatta ytor som inte suger åt sig och man kan inte lasera något ljusare eftersom lasyr inte är täckande om man inte vill ha det marmorerat. Så lasyr är nog inte rätt val av färg.
 
Sv: Lasera fanér?

Antagligen är ytan behandlad på nåt sätt eftersom den är blank. Lackad? Då tränger lasyren inte ner i träet utan lägger sej på utsidan. Blir inte bra. Men det går ju att lacka den. Du får inte ådringen då visserligen, men ljusare färg i alla fall.
 
Sv: Lasera fanér?

Lasera gör man om man har trä som man vill framhäva. Om du har träfanér från Ikea är det bara som ett hölje, alltså inget att framhäva. Slipa lite med ett sandpapper och måla istället, eller klä med tapet eller tyg?
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 438
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
905
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 472
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 885
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp