Låsta dörrar

Salandge

Trådstartare
På senaste tiden har det börjat försvinna saker från stallet och då främst ur sel-/sadelkammaren. :mad: Än så länge försvinner det bara småsaker. Nu senast hade en tjej blivit av med stiglädren och stigbyglarna från sadeln... Varför inte ta hela sadeln, både mer värt plus att det går snabbare än att dra loss lädren?! Före det blev en annan av med ett bett som SKURITS loss från tränset (naturligtvis sprilans nytt), varför inte ta hela tränset?! Innan det en "tävlingslåda" med täcken plus en massa andra småsaker. Detta har lett till att vi nu sätter lås på dörren dit in! Eftersom det försvinner så konstiga saker är det lätt att tro att tjuvarna är av en yngre årgång... :crazy: Å andra sidan har vi aldrig sett några objudna i stallet dagtid... Att det skulle vara någon av hästägarna har jag OTROLIGT svårt att tro!!

Hur har ni det i era stall? Har ni blivit av med grejor? Låser ni in till selkammar´n? Har ni ytterdörrarna låsta och isåfall alla (i händelse av brand...)? Vilka sorts lås har ni?
 
Alltid lås på sadelkammaren, annars gäller inte försäkringarna! Stallet har vi olåst, men resten låser vi.
 
Stort stall = lås till alla privatägares "skrubbar" där de har all sin utrustning, entredörren låses automatiskt och securitas kommer till stallet å släcker och låser alla övriga dörrar, ser till att ingen är kvar osv. Har automatiskt brandlarm - direktkopplat till typ räddningstjänsten/brandkåren eller vad det nu är :) inte säker och sen har vi tunga branddörrar som går igen automatiskt vid brand för att hindra spridning.
 
Är väldigt säker på att det är snorungar som är i erat stall och snor grejer.. Eller nån knarkare kasnke :crazy:
För ett tag sen så var det nån som gjorde inbrott(eller gick in) i fikarummet. Tog småpengarna som låg i en bruk ca. 30 kronor. Tog alla piroger och pizzor som va frysta och så slängde den/dom glass på golvet. Vi tror att det är ett par snorungar(typ nåt år yngre än mig. :p) Eller en knarkare..
 
Jag hyrde ett stall förut som vi var tvungna att låsa överallt för det var en kvinna som hade hästar i ett stall bortanför vårat hon stal både hö och kraftfoder samt borstar och andra saker, hon stal även våra dunkar med vatten som vi hade vid sommarhagen när hästarna gick på bete.
Vi hade mindre hänglås på dörrarna så det skulle gå att rycka sönder låset om det skulle hända något. Det var bara att flytta hästarna för man stod inte ut med denna korp.
Tänk om folk kunde ge tusan i andras saker.

/Annelie
 
Vi låser sadelkammrarna, vi har aldrig blivit av med något men eftersom det är två baracker som står på stallplanen är dom välldigt lätt åtkommliga.
 
Ja säkert är det så... Det verkar ju inte direkt som att det är stölder för ekonomisk vinning utan snarare sabotage! Vad nu någon får ut av det... :confused:
 
Vi har ett kombinationslås till sadelkammaren.

När jag och mamma skulle iväg tidigt en lördag morgon så kom de två mystiska människor i en röd liten bil och frågade efter hästskit kl KVART ÖVER SEX.

Den ena ville stå i stallet för "det luktade så gott". SURE.

Så vi tog bilnumret och ringde till polisen och frågade vilka ägarna va och dom bodde mitt i stan, dom hade närmare till ett antal ridskolor och andra stall...

Men vi har bara lås till sadelkammaren.
 
Varför inte polisanmäla istället för att låsa överallt?? Eftersom ni visste vem hon var??
 
Vi har våra sadelkammare låsta.Och inne i sadelkamrarna så har varje hästägare en egen garderob som det är upp till var och en att hålla låsta om man vill,tror att det endast är ngr få som är olåsta.Vi har inte haft ngr stölder hos oss,*peppar,peppar*..
 
Lås på sadelkammaren är väl näsan nödvändigt om man vill vara säker på att få ha sina saker i fred, tyvärr.

Kombinationslås är ett alternativ om man inte vill ha många nycklar ute. Vi har löst det genom att ha en nyckel gömd som de som behöver vet var den finns. Jag vet att det är risk att obehöriga också hittar den, men det är en försvårande omstängighet. Vi är bara ett fåtal som har anledning att gå in där och då tycker jag det är ok.

Stall och foderkammare har vi olåst.

Piggy
 
Låst sadelkammare, öppet stall.
Och som ngn påpekade, försäkringen gäller inte stöld ur sadelkammare om den är olåst!
 
Det försvinner saker,
men det är oftast folk som "lånar" och sen
glömer att lämna tillbaka...
så oftast hittar man sakerna slängda
nånstans.. men visst försvinner det
saker...
 
Vi har ett "vanligt" dörrlås i vårt stall till sadelkammaren, hänt ganska mycket i stallet, men det var innan ja kom dit-Dom hade bla skurit sönder i stort sätt alla tyglar och stigläder vilket inte är så trevligt :mad:
Tror dom släppte ut några hästar oxå

I ett stall i närheten "hände väl för ca 2-3 år sen" då slängde dom ut sadlarna på stallbacken och massa prisrosetter :(
 
hos oss har det inte försvunnit något förutom hovkratsar och borstar och vissa gånger aachenremmar eller liknande småsaker men det var ett tag sedan. vi har inget lås på sadelkammaren nu för vi har ingen just nu heller :D håller på att bygga om i stallet så alla dyrare saker som inte använd plockas in istället för att hänga framme i stallet. sen blir det lås på sadelkammaren.

på ridskolan har det försvunnit massor av saker de flesta saker var märkta med klubbens namn ordentligt dessutom. ävne bett med blåmålade ringar so mvarit jättegamla har försvunnit. allt för att sabotera för det ligger ju inget värde i sakerna direkt om de är märkta. :confused: :mad:
 
vi har lika dant..fast inte lika mycket som ni..
grimmor och grimskaft som försvinner..tyglar och bett...
vi har lås till sadelkammaren..plus att var och en har egna skåp med lås..!!
det har hänt att nån/några har gått in i hagen och plockat av grimmorna..har letat igenom hela hagen men aldrig hittat grimmorna.. :confused:
 
För massor av år sedan, när min häst var inackorderad, hade vi problem med stölder. Vi hade inget lås, men jag märkte nästan ihjäl mina saker... Men de e så himla tråkigt när folk inte vet vad "mitt o ditt" är... :(
 
Hm polisen har nog inte tid med "små brott" föredrar att förhindra brott. Tillfället gör tjuven och det är bäst att inte ge något tillfälle.

/Annelie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp