lasta föl, hur?

L

lejnun

Har ett för som föddes våren 2003. Har låtit honom tittat på transporten, men han ser väldigt skeptisk ut. Kommer om ett tag behöva transportera honom till ett annat stall. Hur lastar man föl på bästa sätt. Han är 7 1/2 månad gammal och frånskild från mamman
 
Ja, det beror väl lite på vilka möjligheter du har..
Om fölet är avvant så brukar jag de första gångerna ha en häst som fölet känner med i transporten. Det inger lite trygghet.

Annars kan du ta bort all inredning i transporten och köra fölet löst med bara en lång bom bakom, obs! då måste du stänga övre luckan bak!
Det bästa är ju att vänta ut fölet så att den går på självmant, locka med foder osv.. Ibland så får man hjälpa till, ex. putta på lite el ta en lina och dra på den.
Det beror helt på hur fölet är till sättet och hantermässigt.
Oftast brukar det inte vara några problem med att lasta föl.

Lycka till!
 
När unghästarna va så pass unga körde vi dem lösa i trailern, och vi hade stallets shettis till lasthjälp första gången (de hade gått med shettisen i hagen). Shettisen åkte dock inte med, utan den fick gå ut fram när fölet gått in. I början satt en tjej med fölet i trailern för att se att det gick bra, sen har dett gått jättebra att köra dem. De har sen klarat sig utan shettisen, kanske för att de märkte att han ändå inte åkte med? :confused: :) Jag tycker du ska börja träna i god tid, som du verkar ha gjort, låt honom titta på den, stå på luckan och äta kanske, sen stå i och äta och sen gå ut. Lite då och då, så det blir som en kul vana bara! :)

Lycka till!
 
det bästa är väl om man kan låta dem åka ihop med mamman först... men om man nu inte har gjort så ror jag att en smart grej kan vara att backa transporten mot stalldöören och sedan bara gå på. ha framdörren öppen så det ser ljust och fint ut. man kan prova detta i samband med morgonutsläppet när hästen är förberedd på att gå ut och gärna vill ut genom dörren.
Så gjorde vi när vi skilde av sto och föl, då fölet åkte sin väg. men hon hade åkt ca 6-7 ggr innan med sin mamma så hon visste vad det var också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 583
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 025
Senast: Queen
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 696
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 950
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp