Skärmtid i olika familjer och umgänge

Om man är väldigt van vid en skärm är det ju lätt att den åker fram så fort det blir ett litet uppehåll i roligheterna. Samtidigt som, om man är ovan vid mycket folk kan bli trött och behöva en paus.

Barn numera pausar kanske mindre ofta med böcker o serietidningar och mer ofta med skärm. Tror ändå på min idé med viss aktivering med minsta möjliga insats. Dvs sätta igång aktiviteter och hålla ett getöga på dem.

Kan ju också testa att rota fram den där gamla lådan serietidningar på vinden och lägga fram för pausverksamhet.

Tänker att det hände väldigt ofta när ungen var liten och vi var ute på ngn grej att vi hade med aktivering till vår unge, men de andra hade ingenting alls, men mycket problem med sina ungar som var vilsna i vad de skulle hitta på (men som inte skulle ha skärm just då eftersom det inte såg bra ut eller ngt.). Så vi började ta med extra plusplus eller tidningar eller ritmateriel eller vad som. Har hänt att jag delat ut ritmateriel till barn när jag inte haft eget barn med heller :rofl: för jag har ofta ändå i väskan. (nu påminner jag alltid ungen tio gånger om att ta med en bok omutifallatt, för det är himla trist med en uttråkad tweenie eller tonåring. Btw får de alltid mycket mildare ögon och mer leenden från vuxna med en bok i handen och en del nyfiken interaktion från jämnåriga.)

(typ som vår förskolepersonal brukade säga, att inte blir väldigt tomt utan enklare att styra mot alternativ (till att (klappa) inte slå, eller bråka, eller vad de nu iofs tänkte sig, men borde vara ungefär samma princip)

Kort sagt erbjuda ngt.
Mycket bra förslag! Jag har börjat tänka på vad vi ska ta med som förströelse. Hittills har jag tänkt på serietidningar, sällskapsspel, hopprep, nåt pyssel och lite ingredienser för bakning.
 
Mycket bra förslag! Jag har börjat tänka på vad vi ska ta med som förströelse. Hittills har jag tänkt på serietidningar, sällskapsspel, hopprep, nåt pyssel och lite ingredienser för bakning.
Plusplus är ju behändigt, men Lego är himla kul, dock så platskrävande. Enklare om det redan fanns i huset :)
 
Mycket bra förslag! Jag har börjat tänka på vad vi ska ta med som förströelse. Hittills har jag tänkt på serietidningar, sällskapsspel, hopprep, nåt pyssel och lite ingredienser för bakning.
Supersmart @Badger . De ungarna jag tänker på (”våra”kusiner) har liksom aldrig något annat val än skärmen. När vi säger till vårat barn att det är bra att träna på att ha tråkigt förstår de ingenting.. men ditt förslag var ju briljant.
 
Vill bara titta in med en uppdatering. Påsken blev fin och förhållandevis skärmfri, vi kom överens om att barnen fick ha skärm innan frukost och efter kl 18.30, däremellan lekte de tillsammans, byggde kojor och lyssnade på musik. Spelen jag packat med var de inte så intresserad av men det gjorde inget alls, de sysselsatte sig utmärkt ändå. Äldsta kusinen tyckte skärmrestriktionerna var lite jobbiga första dagen men sen gick det ypperligt även för hen.

Tack för er support kring frågan!
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 588
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 394
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 524
Senast: Aliide
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 279
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp