Sv: lasta hästen?
Jag brukar aldrig använda några hjälpmedel utöver grimma och grimskaft, sedan tycker jag bäst om att jobba själv med, eftersom det är ju där man kan hamna om man måste lasta akut.
Det enda som gäller är att vara envisare än hästen, det kan ta 4 timmar första gången... Men de flesta hästar ger ofta upp tidigare, det beror mycket på vilken relation man har.
Har du tränat från marken mycket går det rätt så fort, för då vet han redan vem som betsämmer där, och att du inte ger dig.Har hästen dåliga erfarenheter sedan tidigare lastningar, så låt dte ta tid så att han litar på dig.
Du ska vara bara är lugn och bestämd, om hästen är rädd eller stressad, ta dte lugnt, låt den få bekanta sig lite med transporten, gå runt och öppna dörrarna etc ge lite godis om den är mottaglig, låt den få titta lite, vänja sig vid ljuden (är van vid unghästar, då jobbar jag såhär med allt nytt, med en äldre redan lastad häst som krånglar kan man gott gå fortare fram med, de försöker ofta komma undan).
När den är lugn, visa den, du går före och han ska traska bakom precis som när du jobbar honom i grimskaft. Börjar han backa, backa honom, låt honom inte stanna o vila, utan driv på, utan att bli upprörd (lätt att bli det ibland

), och säg sedan Kom, eller vad du använder för ord, gå in i transporten, så fort han tänker framåt, inåt, beröm så att du säkert vet att han vet vad du vill.
Så håller jag på.
När han väl är inne brukar jag stå där ett tag, tills jag bestämmer att han får backa /gå ur.
Tycker ofta att just lastträning, eller all träning där hästen ska övervinna en rädsla och lita på mig ger väldigt mycket i relationen.
Säger det som pepp, för jag tycker inte heller att själva träningen att gå på är så jättekul, eftersom jag har egen transport brukar jag ta det lite i taget, öppna, stänga, binda upp utanför och nosa första dagen, gå in nästa, gå in med bom fram tredje och gå in och lägga på bommen bak fjärde etc.