Lasta och köra 1 åring första gången

MsSleepalot

Trådstartare
Hur skulle ni gjort? Eller ni som gjort det, hur gjorde ni?

På bästa sätt för att sedan få en lättlastad häst.

Sv: Lasta och köra 1 åring första gången

gubben skrev:

Jag har inte kört min åring än, det grämer mig lite men det skall väl bli av det också.
Planen ligger iaf som sådan; jag lastar upp den av mina vuxna hästar som står bäst och lugnast. Sedan får även åringen gå på. (Medhjälpare med om det skulle bli problem att gå på)
Så får de godis/kraftfoder i hink innan de får gå ut igen. (Medhjälparen ser till att ingen ramlar av lämmen)

Upprepa några gånger med någon dags mellanrum, variera med att gå in själv, gå in först etc
När lastningen går som smort är det dags att börja köra, med sällskap. Stanna och prata halvvägs och innan urlastningen en hink med lite godis/kraftfoder.

Huvudsaken är att befästa transporten i sig som en ganska trevlig plats och avdramatisera själva lastningen för att sedan avdramatisera körningen i sig (det är därför man stannar och pratar/gosar med hästarna halvvägs)

Medhjälpare vid lastningen är viktiga för att det inte skall hinna bli något tjafs och heller inga tveksamheter.

Jag lastade min två åring här om dagen för första gången. Vi gick på, band fast honom och åkte iväg. Han hade hö i tranporten. När vi skulle åka hem stod vi vid rampen och pratade. Min lilla kille tröttnade så han gick på. Jag fick bara traska efter och se glad ut, knö mig förbi och binda upp honom.

Vi gjorde inte en så stor grej av det hela. Funkade på han, men det beror ju såklart på individen också!

Se till att du har gott om tid, ströa rampen och gör ingen stor affär av det hela. Ställ gärna transporten så du får stöd av stallgång eller vägg på en eller två sidor som ramar in så de inte kan smita på sidan. Smäll inte igen luckan när ni väl är inne utan stäng den lugnt och fint. Viktigast av allt är ändå hur du kör! :idea: Mjuka accelerationer, försiktig kurvtagning och mjuka inbromsningar. Känner du att h*n tappar balansen i kurvor mm så kör du inte tillräckligt mjukt, det är obehagligt nog att åka utan att de ska behöva kämpa för att hålla sig på benen. Många hästar som varit lättlastade kan börja krångla om själva resan är ryckig. :crazy:

Vi körde min åring för ca 1 månad sen och lastade henne precis som vi gör med de vuxna.Hon hade åkt 1 gång innan och då med mamman förra året.
Vi ställde transporten på gårdsplan,gick fram till rampen,stog och funderade några sekunder och med lite stöd om rumpan så gick hon på självmant.Inga knussel,inga konstigheter alls.
Jag tror inte riktigt på att börja "fixa till transporten" för föl/åringar,det är ju då det blir konstigt sen vart efter de växer upp.
Och en åring har ju inte så mkt förutfattade meningar som vuxna har,de vet ju inte riktigt vad som är läskigt och inte läskigt.Än.. ;)

Nu vet jag iof inte hur mkt din åring är hanterad,men min är mkt hanterad och är van å stå uppbunden osv så för henne var det inget konstigt med att stå uppbunden i transporten.

Tack för tipsen.

Tycker ni det är dumt att köra 40 mil, mkt landsväg, med en 1 åring (står i spilta=van att stå bunden) som aldrig åkt transport förut? Skulle ni kunna göra så?

Jag skulle nog inte göra det om det inte var nödvändigt, det blir jobbigt både fysiskt och psykiskt för hästen. Har du möjlighet kan du kanske "träningsåka" några kortare sträckor först. Det gäller ju att hästen får en positiv första resa så att den inte tycker illa om transporten i framtiden.

Gör det så okomplicerat som möjligt. Se till att hästen följer dig bra när du leder den, och att den lyssnar på framåt och stopp. Sen är det bara att gå på....:smirk: . Skämt åsido så brukar det inte vara så stora problem i början om hästen har bra förtroende. Ha gärna medhjälpare som är lite passiv till en början, men rycker in om det behövs. Om hästen absolut inte går in kan det vara bra om två st tar tag i varandras händer och lägger runt rumpan. En ettåring är fortfarnade så liten att det nästabn går att lyfta in den. Beröm och var försiktig när ni stänger bommen o lämmen.
Min häst har alltid varit lättlastad, trots en smärre olycka första gången han åkte ensam. Han verkar inte alls tycka att det är nåt konstigt, och jag tror det delvis beror på att han fick åka mycket med sin coola mamma som föl (hon fick resa till seminstation rätt många ggr för hon tog sig inte...). Så är mamman stabil att åka med är det ju bra att åka redan som föl!

Vad gäller 40 mils resa så är det kanske inte att föredra, men måste man flytta på hästen så måste man. Se då till att den har gott om plats, vattnat hönät, stanna då och då, kanske ett stopp med övernattning om det går att lösa?

2 av mina hästar hämtade jag som 6 månaders föl. Båda resorna var på vardera 30 mil. Vi gjorde inte så stor affär av det hela. Löft på dom. Lät dom stå lösa i transporten ( De åkte alltså inte tillsammans). DEt gick bra.

Våran pålle lastade vi vid 1 års ålder, när han skulle iväg till hingstbete, och de va bara att leda på honom, och där stod han så snäll, ensam i transporten.

Detsamma när vi hämtade hem honom 2 år senare, bara gick rakt på och stod som en Ängel!!! :D

Tack för era svar.

Jag har alltså köpt en häst och han ska hämtas och köras 40 mil. Det går alltså ingen lastbil åt vårat håll som kör transport med boxar den veckan. Så jag är nog tvungen att hämta honom själv i vanlig transport.

Är det för mycket begärt att höra med nuv. ägaren (som helst skickar iväg olastade hästar med lastbil där dom får stå i box) om hon kan lasta honom lite mot en extra peng och jag hämtar med vanlig transport? Eller hur hade ni gjort?

Senast ändrad:

gubben skrev:

Mina egna uppfödningar har jag jobbat med hanteringsmässigt så att de alltid känt sig trygga i alla situationer som uppkommit. Ingen av dom har haft några problem i lastningssammanhang.

När jag accepterade att ta emot en åring för utbildning här sa jag till uppfödaren att börja jobba hanteringsmässigt och gärna göra hästen bekant med transporter och så...vilket inte gjordes. En transportfirma skulle ombesörja att hästen kom ner till mig, nästan 100 mils resa. Hästen vägrade! och fick lyftas in till slut och kom ner med sår efter rep i hasorna.

När jag sen skulle flytta hästarna från betet hem till nya gården blev det tvärstopp! Provade med olika metoder pressade, lockade och pressade igen men hon stängde av helt och frös fast. Minsta lilla ett rep närmade sig bakom henne gjorde att hon slängde sig så det la vi på hyllan direkt. Efter ca 30 minuters försök, satte jag mig på transportgolvet och funderade på hur sjutton jag skulle gå vidare...och OJ, plötsligt vaknade lillan och steg upp på rampen mot mig där jag satt på golvet. Insåg ju att hon troligen skulle backa ut igen om jag reste mig så jag hasade bakåt, sittande på rumpan och lillan kom med efter mig hela vägen in. Där stod hon snällt medan mina medhjälpare stängde bakom henne...:D. Ska jobba vidare nu på detta och hoppas att jag slipper sitta ner;)

Jag köpte min nu 13-åriga häst som ohanterad 1-åring. Då han aldrig varit uppbunden när jag hämtade honom hos uppfödaren fick han stå lös i kärran, och jag hade tagit bort allt "löst" utom bommen fram.
Jag ledde pålle fram till kärran och vi såg till att han var medveten om att kärran var där. Sedan "lyfte" två medhjälpare in honom med armarna runt rumpan på honom.
Bästa sättet tycker jag, en så ung häst är som ett barn, den har inte några förutfattade meningar om "farligt" som en vuxen häst.

Nästa gång jag skulle lasta var ngt halvår senare. Backade då till stalldörren och ledde fram pålle som fick nosa på lämmen, sedan bad jag honom gå framåt. Pålle gick upp ett par steg på lämmen, hoppade sedan bakåt (och drog skallen i övre karmen på dörren...), stannade förvånat och ruskade på huvudet.
Gick sedan bara lugnt fram till kärran igen, min åsikt är att en ovan häst får kolla på kärra/läm flera dygn om den vill, bara den inte kollar på annat och/eller går på sidan/bakåt.
Pålle knallade in efter några sekunder, sedan har han fortsatt med det.

Svårare är det inte med en unghäst. Jag håller inte på och har andra hästar som sällskap i kärran, lockar med mat, använder linor eller ska "skynda på". Mat får de när de gått in som belöning.
Det ska gå lugnt och fint, man ska INTE träna lastning när man har en tid att passa!
Men har man ovan häst, då tycker jag det är bra att backa till en stalldörr och lasta från stallet. Det eller att använda linor som gång, så man ramar in sidorna bredvid kärran. Men jag använder inte linor att lyfta in en ovan unghäst.

Jag har hjälpt till att lasta en kompis föl som var runt 9 månader.
Vi stod vid transporten och pratade och hästen fick nosa och undersöka. Efter ca 10 minuter gick den på av sig själv.

Jag har kört med min 1-åring flera gånger, den litar på mig och går bara med, när jag går in i transporten. Jag har tränat en del NH med honom så han följer bara med. När han är inne brukar han få lite hö, och om jag ska åka långt så stannar jag en gång i timmen för att han ska få vila och få ett äpple eller morot.

Det ska inte vara något krångel och så ska man bara vara lugn.:rofl:

Vi kör mkt unga oerfarna hästar och den första gången brukar vi ta ut allt ur trailerna och ta in dem löst. Detta är verkligen att rekommendera om du tvingas köra långt med en oerfaren häst första gången. Det gör det lättare att hitta balansen och olycksrisken är minimal.
Se till att INTE vara stressad för det är det värsta som finns. Beröm lagom mycket....ger du den beröm hela tiden (läser matanvisningran högre upp) kommer den aldrig att gå in...

Step-up steg på trailern är en underbar uppfinning. Ger hästarna trygghet och de brukar enklare gå in.

Lycka till

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 154
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 342
Senast: Edla
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka