LASTA RÄDD HÄST?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Thuja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 511
T

Thuja

Jaha, så ska man iväg till hingst igen med stoet som blir så himla nervös då hon ska åka transport. Sist vi var iväg svettades hon pölar på golvet och var hyper-nervös i en vecka efteråt. Är ju lite orolig att hon ska kasta sitt föl på hemvägen från hingsten (hemska tanke!)

Vad kan man göra? Problemet är inte direkt att få in henne i transporten. Hon går in efter viss övertalning men hur ska jag få henne att lugna ner sig? :cry:

Sånt är ju alltid jobbigt, men det bästa är väl att träna på att åka transport regelbundet. Korta sträckor i början och öka succesivt, så att hon förstår att det inte är så farligt. Kanske blir bättre om hon kan ha med sig en kompis från stallet oxå?
Annars kan man alltid ge dom lugnande...

Har hon varit sådär nervös och rädd av sig länge?
Varför gör man då inte något åt saken, tränar, tränar, istället för att bara lasta när det "behövs"? :confused:

Jag som är totalt okunning.... måste man åka till hingst? Kan inte veterinären inseminera henne hemma på gården?

Måste måste man inte, men det är en fördel att ha en lättlastad utifall ATT... :smirk: :)

Jo visst att träna måste ju vara det bästa men utan egen transport är det inte så lätt. Att låna en transport flera dagar i månaden är ju inte det lättaste. När jag blir lite rikare ska jag träna med min egen nyinköpta transport men tills dess då?

Att ha en hästkompis med är nog en av de bästa idéerna. Har dock bara stora halvblod och man får ju inte köra 2 sådana i samma med B-kort. Har försökt få tag i en mindre ponny som fungerar i transport och skulle kunna gå här på t ex bete över sommaren men inte rikigt lyckats med det.

Anledningen till att hon blir nervös ligger nog i att hon inte varit ute och åkt så mycket. Tidigare ägaren har mest använt henne till avel.

Jag har funderat på det där med lugnande men är lite orolig för att hon ska sluta brunsta om jag ger henne något sådant. Vad tror ni andra?

Seminering är både dyrare och har MYCKET fler restriktioner vad gäller stoet. Men givetvis hade det ju varit det lättaste och bästa för stoet!

Kan du inte låta henne gå kvar på bete där du betäcker henne. Så kan du ta hem henne när hon varit dräktig en tid.
(Då e ju den kritiska tiden för att hon ska kasta över)Jag tror inte att det ska vara problem med att ge henne lugnande, men har du provat med tussar i öronen? Eller att åka med henne en bit för att se vad hon gör? (Vet att man inte får det...) Jag har haft en knepig häst engång, då satte jag in ett "baby larm" så kan man prata med dem, hon vart lite lugnare av det.

Smart med baby-larmet!! Att jag inte tänkt på det! :)
Kan ju inte skada iallafall...

Ska försöka få henne inhyst några extra dagar på stallet brevid men det verkar som om de har fullt!

Man kanske får väga kostnaderna av att betäcka ett sto som kastar/resorberar fostret mot att hyra en transport av någon i en vecka så att du kan lasta, lasta, lasta och åka succesivt ökande sträckor?

Om du känner någon som har en transport som de inte åker så ofta med så kanske det inte är så svårt att få låna den i några dagar istället för bara den dagen du ska åka?

Lycka till med både resan och med din framtida fölunge! :)

Möjligen kan man få någon form av dispens om man har speciella skäl för att inseminera hemma.....i normalfallen krävs att man använder en godkänd seminstation.

Kul att man kan bidra med någonting... Hoppas det funkar, när ska du iväg? och vad har du för häst? (lite nyfiken bara)

Har hon ngt att tugga på i transporten? Jag vet att det är delade meningar med att ha hö i transporten eller ej, men det kanske lugnar henne?

Vi har seminerat ston hemma. Vi hämtade firrarna själva och veterinären seminerade. Som jag fattar det så skall veterinären ha gått någon speciell utbildning för att kunna seminera, men det krävs ingen särskild dispens.

Jag har funderat på det där med lugnande men är lite orolig för att hon ska sluta brunsta om jag ger henne något sådant. Vad tror ni andra?

Jag skulle helst undvika lugnande. Att vara drogad gör ju inte det direkt lättare för hästen att hålla balansen. Har inte varit med om det själv, men har hört att hästar kan snedtända. Vet inte om det stämmer, men vill helst slippa den risken.

Ahaa ...då är det nog olika regler för olika raser. :idea:

För oss med travare måste Jordbruksverket godkänna stationen och där ska finnas en ansvarig veterinär med seminutbildning.

åhhh! Det är nästan över (fast hon ska ju hem också..)
Det gick faktiskt ganska bra. Fast vi var lite elaka och lurade in henne. Stallkompisen fick gå in först och då ville hon gärna hänga på. Sedan körde vi en liten runda och kom hem, backade in i en hage och lastade av stallkompisen och stängde baklämmen fort. Visst mitt kära sto blev väl inte så glad men själva resan gick kanonbra och när vi kom fram var hon svettig men inte DYBLÖT som varit tidigare.

Hingsten är SÅ snygg och hon verkade var MYCKET intresserad av honom redan nu. :love:

Vi får se hur jag gör, antagligen hämtar jag hem henne om en vecka när det nu gick så pass bra att åka in med henne.

I'll let you know ;) :banana:

Härligt! :)
Hoppas bara att ni får hemma henne från läckerbiten (Vem, förresten? :eek:) ;)

Jag har ett Hbl-sto (Napoleon-Urbino) som jag kommer att betäcka med Majim G...Hon är världens bästa häst :D så fölet kommer förhoppningsvis bli nästan lika bra själv! :) *håll alla tummar*

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har... 2
Svar
39
· Visningar
7 435
Senast: mars
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 516
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 332
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går... 2 3
Svar
54
· Visningar
6 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka